Har en fråga som jag tänkte att någon mer än jag har stött på tidigare och har ett svar på.
Ponera att jag har två domännamn (domän a och domän b), dessa båda har under en längre tid pekat till samma ställe (utan några 301 eller liknande).
Vid en sökning på site:domän a, ser man att Google inte har indexerat (möjligen avsiktligt tagit bort) domän a över huvud taget. Domän b däremot finns indexerad i sin helhet.
Enligt Google har ingen av domänerna några backlinks.
Samma kontroll på MSN visar att domän a har ca 500, riktigt bra backlinks, många är on-topic och från trovärdiga siter.
Nu till frågan:
Väljer Google att inte visa backlinks till domäner som inte finns indexerade? Eller är detta ett tecken på att domänen har bestraffats på något ytterligare sätt än enbart för duplicate content?
Min gissning är att G helt enkelt inte visar backlinks för domäner som inte finns indexerade.
Som det ser ut nu så får domän b hyfsad ranking på ett antal viktiga sökfraser, helt utan att dra fördel av de backlinks som finns till domän a. Så i detta fall vore min medicin helt enkelt att 301:a domän b till domän a och avvakta till dess att Google uppdaterar.
Någon som har åsikter eller kommentarer?