Resultat 1 till 7 av 7

Om domännamnet är relevant för sökordet, ska man välja IDN eller inte?

  1. #1
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    När man googlar på ett sökord med å,ä eller ö i, t.ex. sökord så blir sidan sökord.se fetstilt i resultatet (serpen?) eftersom det innehåller sökordet.

    Det samma gäller i och för sig alla sökord, även de utan åäö, men min fråga är om det är smartare att välja t.ex. lökhandlaren.se istället för lokhandlaren.se om det är så att domännamnet spelar roll för resultatet (http://www.seo-forum.se/domaenen/166...aennamnet.html).

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ta båda namnen om tillfälle finns och sätt en redirect från IDN-domänen (den med å-äö i) till den andra.
    Om du bara har ett val ta den utan å-ä-ö. Det finns en del fördelar att ha en domän som inte innehåller å-ä-ö då alla som förstår svenska inte använder svenska tagentbord bla. Finns lite fler anledningar i den här tråden.

    Google kommer förstå vad det skall vara oavsett vad du väljer.
    Sannolikheten är väl dessutom stor att om icke å-ä-ö är med i domännamnet att även den andra är ledig. IDN-domänerna brukar ju inte vara förstahandsvalet när folk köper domännamn.

  3. #3
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Men om man kollar på resultatet här:
    http://www.google.se/search?q=s%C3%B...ient=firefox-a
    så är "sökord.se" fetstilt medans andra träffen som slutar på sokord "krysset.se/vara_tidningar/sokord/" inte fetstilt. Borde inte det betyda att google ser nyckelordet i den första url:en men inte i den andra, och det i sig borde väl göra att idn-domänen får en liten extra skjuts på just det sökordet?

  4. #4
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Boka både och om du har möljighet.

    Om din sida är på svenska och vänder sig till svenskar, så behöver du inte alls skämmas med en (å ä ö) IDN domän, tror googles sökspindlar i framtiden kommer ge ännu mer plus i kanten som ger bättre sökresultat än utan prickar.
    Den enda nackdelen är om folk får nys om din hemsida mun till mun och att de som får nys om addressen har en gammal browser som inte accepterar å ä ö. men det löser sig ju också med tiden.

  5. #5
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Jag vet inte om jag var otydlig med frågan, men det jag undrade var om jag ska optimera för ett ett ord som t.ex. morötter. Ska jag använda morötter.se eller morotter.se som primär domän, om man bara ser ut sökordssynpunkt och bortser från alla andra nackdelar idn dras med idag.

    Jag har reggat båda domänerna i de fall båda har varit möjligt. Nu undrar jag dock vilken jag ska satsa på att optimera.

    Det heter ju "om man vill ha någonting gjort får man göra det själv", så jag "forskade" på ämnet och ska snart publicera mitt resultat



    En annan fråga om IDN-domäner. När jag sen börjar samla in länkar till morötter.se, kommer google att skilja på a href="xn--mortter-c1a.se" och a href="morötter.se"?

  6. #6
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Skulle också gärna vilja ha svar på din sista fråga?
    Någon som har idéer?

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Ta båda namnen om tillfälle finns och sätt en redirect från IDN-domänen (den med å-äö i) till den andra.
    Om du bara har ett val ta den utan å-ä-ö. Det finns en del fördelar att ha en domän som inte innehåller å-ä-ö då alla som förstår svenska inte använder svenska tagentbord bla.
    .
    Jag har fått för mig sedan något mer än ett år från när jag informationssöker att Google korta perioder (troligen ganska regelbundet men jag inte brytt mig att skriva upp exakt veckotid när jag sett det) struntar i å, ä och ö. Och inte bara onpage tror jag jag men jag har aldrig försökt titta djupare. Istället tolkas det då dessa perioder ungefär som du föreslår "mappningsmässigt".

    Troligen helt ointressant rent SEO-mässigt? Men

    Ännu mer generellt kanske det hänger samman med den nu allt större vikten Google fäster vid trafikstatistik i och runt länkar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:59
  3. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  4. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38