Resultat 1 till 10 av 10

Tvivelaktig design-metod?

  1. #1
    Mattusans avatar
    Mattusan Mattusan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    1
    Jag kommer ifrån "design-sidan" när det gäller webbsidor, men har försökt ta till mig så mycket SEO-tänk som möjligt på senare tid.

    Koden längst ner är ett exempel på en design-metod som jag ofta använder. En av mina "ledmål" är att separera innehåll och presentation så mycket det går när jag gör hemsidor. Med det i åtanke så brukar jag hålla nere antalet img-taggar i html-koden (innehålls-delen) och istället ange dom i css-koden (presentations-delen). Med detta synsätt så är t ex en img-tagg motiverad när det gäller ett fotografi, men det är t ex inte motiverat när det gäller att visa en rubrik i en häftigare font.

    Det jag undrar nu är ifall denna metod är något som kanske egentligen inte borde användas när det gäller SEO, och främst då Google. Det jag tänker på är då t ex denna sida som beskriver att Google inte gillar att man "gömmer text".
    http://www.google.com/support/webmas...y?answer=66353

    Detta jag gör skulle kunna anses vara ett sätt att "gömma text" och "ersätta den med bilder" var det jag tänkte. Vad tycker ni? Är detta något som kan vara skäl nog för penelty eller dyligt på Google och alltså borde undvikas?

    I korthet det som koden gör är att den flyttar själva texten som står i html-koden och placerar den 9999 pixlar åt vänster (texten hamnar då utanför det se-bara området i webbläsaren), och placerar en bild i det utrymmet där texten "i vanliga fall" skulle stå. Ni kan se det hela i sin helhet i det korta exemplet nedan.

    Kod:
    <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
    <head>
      <title></title>
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
      <style type="text/css">
        * {
          padding: 0px;
          margin: 0px;
        }
        h1 {
          text-indent: -9999px;
          width: 100px;
          height: 100px;
          background: url(en_bild.jpg) no-repeat top left;
        }
        h1 a:link, h1 a:visited, h1 a:hover, h1:active {
          background: none;
          text-decoration: none;
          display: block;
          width: 100px;
          height: 100px;
        }
      </style>
    </head>
    <body>
      <div>
        <h1><a href="en_url.htm">En rubrik</a></h1>
      </div>
    </body>
    </html>
    Senast redigerat av Mattusan den 2008-04-24 klockan 14:19.

  2. #2
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Vill man dölja - eller på annat sätt förskjuta - text så kan man göra det via display, visibility och text-indent. Respektive attribut har sina för- och nackdelar.

    Använder man - som du - text-indent:-9999px; så handlar det om att förskjuta texten - inte dölja. Även om detta tillvägagångsätt är helt korrekt så visar man samma information två gånger.

    Lyckligtvis så är innehåll - i detta fall - primärt, kontra presentation som är sekundärt - vilket eliminerar eventuella frågetecken för en sökmotor.

    Så - för att svara på din fråga. Nej. En sökmotor kan och ska inte tilldela ett straff i detta fall.

  3. #3
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Så länge du visar samma ord i bilden som i <h1> så skall det inte vara några problem.

    Du kan läsa lite mer ingående om olika scenarion här:

    http://groups.google.com/group/Googl...1cc395fe20b64/
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  4. #4
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Jag har för mig att just text->image replacement är rätt så accepterat.
    Just för att man vill ha snyggare design, men samtidigt skriva ut texten.

    Jag använder själv text-indent. Verkar funka bra. Jag tycker inte alls den är tvivelaktig.

    Men så klart, har du en bild som säger en sak, och sen spammar med sökord i DIVen, då är det tvivelaktigt.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Du har gjort det på ett helt korrekt sätt och bestraffning har jag aldrig råkat ut för.

    När det gäller annorlunda fonts ska man kunna göra det ännu bättre med sIFR lösningar där man med javascript ersätter en title med flash som man genererat med en speciellt font och det fungerar överallt på alla standard browsers... snyggs och bra för designers... det kallas för flash fallback och då flyttar du inte ut någon text men erhåller en snygg titel med flash samt har kvar din synliga title bakom din H1.

    novemberborn x net/sifr3 finner du mer info eller kan du alltid fråga om hjälp om det behövs...

    Michael

  6. #6
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Att bloata ner sidan med Flash hade jag inte föredragit framför text-indent.

  7. #7
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av SEOgeek
    Att bloata ner sidan med Flash hade jag inte föredragit framför text-indent.
    The knee-jerk reaction of some people whenever they see Flash is that it must be inaccessible because it’s Flash. What we’ve done with sIFR, however, is turn that model completely on its head. Your (X)HTML document is still the exact same document it was before sIFR kicked in. Your code is untouched and sIFR is completely abstracted to the javascript layer; therefore, your accessibility, your search engine friendliness, and your semantics are the same as they were before the day you decided you like nice fonts, skriver Mike Davidson på Mike Industries.
    Ponera att påståendet ovan stämmer. Anser du fortfarande att text-indent är att föredra framför sIFR (Flash)?

    Det motstånd som finns och oftast dyker upp brukar vara baserat på frågeställningen ovan - att en sida och dess tillgänglighet blir påverkad av flash.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ur SEO- och tillgänglighetssynpunkt är sIFR inget problem. Dessutom är lösningen mycket mer skalbar än image replacement. Men besökaren kan uppleva det som att sidan tar längre tid att ladda. Vad som är viktigt med sIFR är att man inte överanvänder det, utan endast byter ut rubriker. Helst bara huvudrubriken på sidan.

  9. #9
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Om det är en bra teknik får tiden utvisa.

    Även om Flashfilerna är antagligen små om de är vektorbaserade, så det blir tyngre för webbläsaren. Jag använder ibland en MP3 Flashspelare på min sida, har jag fler än 5 på sidan känns webbläsaren seg.

    Ersätta en rubrik kanske funkar, men funkar det med 10+ rubriker?

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Man ska nog nöja sig med enstaka rubriker på varje enskild sida. Tror till och med att det står någonting om det i dokumentationen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byte av design
    Av Gabriel K i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 08:34
  2. Design till salu - Perfekt för bloggen eller företaget.
    Av musse1 i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 09:15