Resultat 1 till 7 av 7

Får man köpa andras företagsnamn i Adwords?

  1. #1
    canegys avatar
    canegy canegy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    15
    Får man köpa andras företagsnamn i Adwords?
    Vad finns det för bestämmelser?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har inget bra svar på det egentligen, men jag tror att företag reagerar olika.

    När man söker på vårt företagsnamn (på företaget jag är anställd) så är det andra företag som har sponsrade länkar. För vår del gör det inget, eftersom det är våra återförsäljare, och vi tjänar naturligtvis på att de säljer mer.

  3. #3
    canegys avatar
    canegy canegy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    15
    med andra ord så är det inte förbjudet?

  4. #4
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av canegy
    med andra ord så är det inte förbjudet?
    Helt korrekt. Det är inte förbjudet. I vissa fall har företagen däremot skyddat sitt varumärke hos google och i de fallen kommer en varningstext visas för dig om du försöker köpa orden.

    Kort om att köpa andras företagsnamn
    Man kan ju alltid diskutera huruvida det är ok att göra det ur ett moraliskt perspektiv men det kommer jag inte kommentera då det är upp till var och en. Däremot så kan man ifrågasätta om det verkligen är värt det? I regel så kostar klicken väldigt mycket och i många fall så konverterar dom dåligt. Så tänk två gånger innan du gör det.

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det som är intressant är att Google anser sig stå över internationellt varumärkesskydd och kräver en egen anmälan om skydd.

    Oftast räcker det med ett mail till de som annonserar på ditt varumärke om att de bryter mot reglern så försvinner.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Håller med Samuel här. Det är frågan om det är värt att göra det. Att "kapa" konkurrenters namn är ju en ganska aggresiv taktik som har låg conversion och kan skapa irritation även hos den som klickar om annonsen är missvisande.

    Google meddelar ju med en varningstext om du bryter mot deras bestämmelser inom detta område. Men oftast blir problemet när du har med varumärket i annonstexten och inte som ett keyword.

    Men väldigt många företag och framförallt e-butiker bjuder på olika företagsnamn. En datohandlare bjuder så klart på "HP datorer" om han säljer det. Så der finns ju en stor skillnad om du är ÅF till varumärket du bjuder på jämfört med om du kapar konkurrenter eller liknande.

  7. #7
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Om du ansöker till affiliateprogram så har ofta företagen ofta en keyword-policy vad gällande bud på deras namn. I t.ex Tradedoublers gränssnitt så finns i stort sett alltid en keyword-klausul på sidan med programinformation som säger hur man bör bete sig vid budgivning. Bryter man den förbehåller de sig rätten att hålla inne utbetalningar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. AdWords och organiska resultat
    Av Urban G i forum Google AdWords
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 01:47
  2. önskar köpa eller byta till länkar - svenska
    Av webdoc i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 23:09
  3. önskar köpa eller byta till länkar
    Av webdoc i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 23:04
  4. Köpa utgången domän
    Av Waldo i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:49
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47