Resultat 1 till 21 av 21

Sitewide länkar - Spam eller toppen?

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Hur ser Google på länkar som ligger sitewide? Enligt mig blir det ju väldigt spammigt med samma utlänk på varje sida. Även om man kan sköta det lite snyggt så att det inte stör.

    Jag funderar på att lägga sitewide länkar från alla mina siter till en site som jag vill få upp i serpsen. Jag vet att msn och yahoo kommer att tycka att det är fantastiskt med så många nya inläkar och skicka upp mig på en bra placering. Men hur reagerar Google? Är det spam eller toppen? Eller google kanske inte bryr sig överhuvudtaget, eftersom det blir så många länkar från samma host/ip?

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Sitewide-länkar har aldrig, enligt min erfarenhet, samma kraft som vanliga länkar. Det vet jag, för jag har lekt sitewide-leken i många år nu. Jag skulle vilja påstå att det fungera om du har gått om tid, men vänta dig ingen omedelbar effekt.

    Och använd dem aldrig för att försöka höja en helt ny sajt, det kan slå tokfel.

    Men i ett långsiktigt länkarbete, där perspektivet är ett par år, så tycker jag att metoden lönar sig fint.

    Kom också ihåg att ankartexten i en sitewide inte bör vara den allra viktigaste sökfrasen heller. Jag kan inte se någon som helst effekt på de fraser som jag använder i ett liknande försök där ett 15-tal sajter innehåller siitewides till en och samma sajt. De länkarna ligger numera på lite olika sätt. Vissa som länkade bilder, andra som länkad text.

    Sajten har, trots 18400 länkar (enl. Y) inte lyckats jobba sig upp till mer än PR5. Men den får bara bättre och bättre länkkraft, och jag använder bara den kraften till att hjälpa nya sajter i nätverket.

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Spännande det du säger Nikke att man inte ska ha sin nr1 fras som side-wide. För MSN är det ju säkert kanon, men hur menar du att Google tolkar detta?

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag menar mest att site-wide-länkar inte ger samma kraft, och då tror jag å det bestämdaste att det är dumt att vattna ur sina viktigaste nyckelfraser.

    Men. Har du gott om tid på dig, och då menar jag mer än ett år, så funkar de till slut där också.

  5. #5
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Sitewide länkar även läggs till på en naturlig basis, så google borde inte dissa dem helt och hållet.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja precis. Jag brukar blanda och skaffa både och.

    Det finns rätt många exempel på naturliga sitewide, till exempel blogrolls.

    Jag har svårt att avgöra vad som är bäst men tycker att sitewides ger något mer kraft, men det är bara ett antagande.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag har svårt att avgöra vad som är bäst men tycker att sitewides ger något mer kraft, men det är bara ett antagande.
    Pratar vi varje länk i site wide var för sig eller hela site wide jämfört med en enda länk?

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Sajten har, trots 18400 länkar (enl. Y) inte lyckats jobba sig upp till mer än PR5. Men den får bara bättre och bättre länkkraft, och jag använder bara den kraften till att hjälpa nya sajter i nätverket.
    Du hubbar länkokraft med din blogg. Du är en sökmotorshaman.

    Jag ska pröva att ta ditt råd om sajtviddlänkar.

  9. #9
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Om du har exakt samma länk med samma text på alla sidor, exempelvis i sidfoten, så tycker Google sämre om detta än om länken finns exempelvis på startsidan som rimligtvis borde ha högst pagerank (eller lika högt som andra sidor ).

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Man ska nog skilja på typ av hemsida. Bloggar ska nog ses för sig.

    Dessutom beror det säkert också vilket nyckelord du för över. Har du en hög trustnivå för nyckelordet får du givetvis full utdelning på att ha det sajtvidd. I det fallet pekar det ju ut samarbetet för Google. Eller? Jim har t.ex. rimligen en hög nivå av trust på sitt namn och associationen mot hans nätverk på nätet finns. Hans utdelning på SEO-konsult lär nog bli mindre.

    Jag gjorde ett experiment som pekade just på det här. Faktiskt är det ett potentiellt praktiskt problem med trust ranking systemet om än inte teoretiskt. I alla fall en sak är det alltid lätt att få trust på: företagsnamnet. Sedan är frågan om det går att utnyttja fult vilket nog är ganska lätt att göra.

  11. #11
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Är riktigt nyfiken på kommentarer i denna post http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...-000-side.html

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Jag menar mest att site-wide-länkar inte ger samma kraft, och då tror jag å det bestämdaste att det är dumt att vattna ur sina viktigaste nyckelfraser.

    Men. Har du gott om tid på dig, och då menar jag mer än ett år, så funkar de till slut där också.

    Min idé är att man aldrig bör köpa eller sälja sidewide-länkar. Man ska istället, ifall man har möjlighet och rätt typ av egna sidor, bygga sidewide därifrån. Påverkar ju trovärdigheten, men på sikt jämnar den faktorn ut sig, ifall vi utgår från google.

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Exempel på när sitewide bara ställer till problem:

    Förra året gjorde jag en layout till en av mina bloggar som jag sedan (dvs layouten) gav till använding för alla andra som bloggar med Nucleus. De som installerade min layout hade en "credit" länk till min blog (som var rätt ny). Detta ledde till flera hundra sitewide länkar inom en kort tid och detta tyckte Google inte om. Bloggen dök i SERpen och det tog lång tid och få den tillbaka.

  14. #14
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Å andra sidan har ju t.ex. Andreas Viklund MASSVIS med inlänkar pga hans Wordpress-templates.. Och visst kan det straffa sig ur ett kortsiktigt perspektiv, men ur ett långsiktigt perspektiv är det nam nam.

    Att ha en redan inarbetad sajt kan dock vara att föredra, tror jag.

  15. #15
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Även statcounter.com lär ju få en hel del sitewide inlänkar, och deras PR är ju rätt schysst...

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Att ha en redan inarbetad sajt kan dock vara att föredra, tror jag.
    Jo. En ny sajt som plötsligt får hundratals länkar kan vara lite suspekt.

    en hel del sitewide inlänkar, och deras PR är ju
    PR är ju en skild sak. Man kan ha PR 9 och vara ute ur SERPen eller ranka dåligt.

  17. #17
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Tack för en intressant tråd! har själv hållt på med sitewidelänkar men har börjat gå ifrån det för att istället satsa på enstaka.

  18. #18
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Tror ni att sidan som sitewide länkarna ligger på tappar i trust?

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror det beror på vad det är för sajt i övrigt. Bloggar har ju naturligt länkarna så och Google "uppmuntrar" ju till genom det sätt som Blogspot gör det på.

    Länkkataloger som lägger irrelevanta länkar sajtvidd har jag dock sett blir bestraffade med lägre PR.

  20. #20
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Fast lägger man in länkar i den vanliga blogrollen i blogspot blir de inte sitewide..

    Men visst, sitewide i en blogrulle är betydligt bättre än en sitewide längst ned på en vanlig sida.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Fast lägger man in länkar i den vanliga blogrollen i blogspot blir de inte sitewide..

    Men visst, sitewide i en blogrulle är betydligt bättre än en sitewide längst ned på en vanlig sida.
    Tack. Jag kände inte till det. Vi har jobbat just något med Blogspot. Vi har en blogg som vi skapat "drupalnytt" om open-source på webben, som vi ska jobba upp efter att vi har hunnit med grundarbetet med "skönhet i bloggning". Men vi har inte börjat med den än.

    Det här är ju kanske väldigt intressant. Säger kanske något om hur Google vill ha det.

    Men kring sajtvidd. Jag menar att om man ska kommunicera samarbete och samhörighet mellan webbplatser är det korrekt att sätta sajtvidd. Det verkar ju rimligt? Sedan bör det säkert ge mindre initialt, men det verkar ju ganska rimligt.

    Det känns ju inte korrekt att ha en massa bloggar eller sidor där den huvudsakligen ansvariga inte går att identifiera. Därav att jag länkar in två centrum som vi använder och jag hoppas att det med tiden kan ge något även om länkarna är "avstängda från början".

    För marknad.wordpress.com har jag förövrigt konstaterat att om jag bloggar om en artikel får den en boost trots att jag har Nyfiken vital inlänkad sajtvidd. Jag ser heller inte att boosten går över och tror att det påverkas av hur man jobbar med taggning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. 10$ sitewide myspace relaterade länkar säljes
    Av latehorn i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:40
  3. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  4. Straff-Filter på underkatalog eller tappade länkar
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:17
  5. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59