Resultat 1 till 8 av 8

Mycket märkligt problem med att Google helt plötsligt inte identifierar rätt målsida

  1. #1
    Linnea Hubbles avatar
    Linnea Hubble Linnea Hubble är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    London
    Inlägg
    8
    Jag har ett mycket märkligt problem med några få, men viktiga, sidor på min sajt. Sidorna är indexerade i Google, varje sida optimerad för ett specifikt sökord, och har tidigare kommit upp i sökresultaten för detta sökord. När jag kom tillbaka från semestern (mao, inga förändringar på sajten under tiden) så var dessa sidor helt ute ur sökresultaten. Vid en snabb koll upptäckte jag problemet: Google har helt plötsligt bestämt sig för att andra, mycket mindre relevanta, sidor på sajten är målsidor för dessa sökord. Eftersom dessa mindre relevanta sidor inte är optimerade för "rätt" sökord, blir ju självklart rankningen urdålig.

    Tänkbara förklaringar:
    1) Jag har gjort något fult och blivit straffad
    Nej, det tror jag verkligen inte, dels för att jag inte har gjort något fult men framförallt därför att sidor med liknande typ av innehåll och upplägg inte har råkat ut för samma sak.

    2) Ibland ser det lite konstigt ut, men det brukar rätta till sig
    Om det här problemet hade löst sig efter en dag eller två så hade jag tagit det lugnt, men nu har det gått en vecka... Jag har dessutom upptäckt samma problem med två (!) äldre sidor på sajten, och där har läget varit oförändrat i flera månader.

    Det här blev kanske en luddig förklaring, men ställ frågor så ska jag förtydliga så bra som det går. Jag är mycket tacksam för all input! Jag hittar själv inte några som helst problem med dessa sidor.

  2. #2
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Hur ser det ut med dom internalänkarna till respektive sidor? Ifall dina optimerade har betydligt färre och/eller kräver fler klick så bör det ses över.

    Vad är det som gör dina icke optimerade sidor relevanta för sökorden?
    Senast redigerat av Kaugesaar den 2010-08-03 klockan 01:12.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  3. #3
    Linnea Hubbles avatar
    Linnea Hubble Linnea Hubble är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    London
    Inlägg
    8
    Jag tar ett exempel: En sida är optimerad för "billiga flyg Alicante", en annan är optimerad för "billiga flyg Göteborg". Sidorna har unikt innehåll, men samma upplägg och lika många interna länkar. För några veckor sedan plockade Google upp båda sidorna som målsida för respektive sökord. Idag tar Google upp RÄTT sida som målsida för "billiga flyg Göteborg", men FEL sida som målsida för "billiga flyg Alicante". Eftersom hela min sajt handlar om billiga flyg, finns det förstås en hel drös med sidor som kan agera målsida, men bara en sida som är optimerade för billiga flyg + destinationen Alicante. Jag kan inte får bra placeringar på sökningen "billiga flyg Alicante" om Google plockar upp en sida som handlar om billiga flyg generellt.

  4. #4
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Om sidan är allt för ny kan resultatet variera väldigt, vad är då ny? Beroende inlänkar, kvalitet på sidan, domänens ålder och innehåll så skulle jag säga allt mellan några veckor till 1-2 månader.

    Hur mycket av texten på varje sida handlar i själva verket om själva staden? Och hur mycket om billiga flyg? Försök få in så mycket information och fakta om staden som möjligt om då sedan hela sidan har som funktion att låta folket hitta billiga flyg, så kommer google självklart förstå det.

    Sedan vet jag inte, men det kan inte vara så att du får fram ditt personliga resultat?
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  5. #5
    Linnea Hubbles avatar
    Linnea Hubble Linnea Hubble är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    London
    Inlägg
    8
    Tack för ditt svar .

    Att sidorna är nya skulle ju kunna vara en förklaring, men anledningen till att jag tvivlar på det är att jag har två andra sidor som har samma problem, men de är över ett år gamla. Det hela ser mycket märkligt ut. Dessutom fungerar ju ett par av de andra, likvärdiga sidorna som de ska och ligger stabilt.

    Sidorna innehåller en hel del fakta om destinationen: några stycken inspirerande text om vad man kan göra i staden, info om flygplatsen, flygbolag som flyger dit, billiga flygpriser till staden m.m., m.m.

    Och nej, jag har t.o.m. bett andra personer testa på andra datorer, andra webbläsare... det är inte mitt personliga resultat. Jag förstår verkligen inte vad man kan göra åt det här, och jag hittar ingen information om andra som haft liknande problem heller. Mycket, mycket skumt...

  6. #6
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Om du har arbetat med optimering för dessa sidor sedan tidigare, så kan det ju också vara så att de inlänkar du en gång i tiden har haft, har tagits bort av vissa anledningar.

    Om du t.ex. haft viktiga inlänkar från en betydelsefull sida, som sedan t.ex. stängts ner, blivit bortplockad etc.. så kan ju detta faktiskt spela roll.

    Men det låter som ett otroligt konstigt fenomen. Jag har själv haft problem med att Google slänger runt mig i serpen på mina viktigaste nyckelord, men jag har ofta tagit det med en nypa salt, det korrigerar sig efter en dag eller två.

    Sedan får du också tänka på att du inte är ensam på webben, dina konkurrenter kanske lägger ner ännu mer tid för optimering än dig. Och på så sätt tar sig förbi din webbsida i serpen.

    Well, jag tog bara upp några eventuella scenario's som kan ha drabbat problemet.

  7. #7
    Linnea Hubbles avatar
    Linnea Hubble Linnea Hubble är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    London
    Inlägg
    8
    Tack för ditt svar ImHungry, men jag tror du har missuppfattat min fråga. Problemet är inte att jag har tappat placeringar. Problemet är att Google plockar upp fel sida som målsida, dvs om man söker på "billiga flyg till Alicante" så kommer inte rätt sida upp i resultatet. Det är som om Google inte förstår att min Alicante-sida existerar. Följden blir förstås att placeringen inte blir bra, men det är inte det som är själva grundproblemet.

    Har det alltid varit såhär? - Nej! När sidorna var sprillans nya för ett par månader sedan så kom "rätt" sida upp för "rätt" sökord. (Dvs om man sökte "billiga flyg Alicante" så kom min Alicante-sida upp).

    Är sidan indexerad? - Ja! Söker man direkt på url:en så kommer sidan upp. Jag hittar inga som helst problem med sidan tekniskt sett.

    Helmysko tycker jag...

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Tänkbara förklaringar kan vara strul med internlänkar eller så är det som så att Google har identifierat din målsida men placerat den långt bak i fältet så att din allmänna sida kommer förre i resultatet, på grund av ålder. Man kan ha fler en sida i sökresultatet.

    Det är svårt att veta vad som hänt eftersom jag inte har lyckats luska ut vilken domän det rör sig om .

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Märkligt hög pagerank
    Av corporate i forum PageRank
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 09:59
  2. Publicera text på ryska, får inte rätt på det
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 17:24
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 11:14
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22