Resultat 1 till 5 av 5

Satellitsajter

  1. #1
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Hej!

    Jag är i startgroparna för att börja experimentera med satellitsajt. Det jag undrar är om man skall länka TILL satellitsajten från huvudsajten och FRÅN satellitsajten till huvudsajten??

    Att man skall göra det sistnämnda förstår jag, men vad är pros och cons med att göra det försnämnda?

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej, du skall bara länka från satelit sidan till din huvudsida. Tänk dig en pyramid, de stenarna som är närmst din topp sten skall ha så bra länkar som möjligt sen kan sattelitsidorna i sin tur ha stödsidor som i sin tur har stödsidor o s v man kan bygga ett nätverk hur avancerat som helst. :-)

    Fördelen med det sistnämnda är ju om din sattelitsida i sig är en vettig sida, kanske en domän med ett longtail sökord. Då kan den ju ranka i sig och också tjäna pengar. Exempelvis om din huvudsida skulle vara grodor.se så kanske sattelit sidan är grönagrodor.se. Skall de länka till varandra så hade jag helst sätt att de låg på olika cnät. Hur viktigt det egentligen är vet jag inte och vet nog ingen 100% men det är alltid bättre att vara på de torra. Glöm inte bygga länkar till din sattelit sida i sin tur också.

  3. #3
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Misstänkte att det var så, låter naturligt. Blir spännande se utvecklingen på det här. Jo de ligger på samma webbhotell, det kan bli en nackdel menar du?

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Ja i större skala blir det en nackdel att ha dem på samma webbhotell. Olika cnät betyder olika ip 192.0.xxx.xx inte bara 192.0.1.1 och 192.0.1.2 för att dra ett exempel.

    2 sajter däremot bör inte vara några problem att ha på samma webbhotell, det kan ju faktiskt vara så naturligt. Det är när man börjar ha 5-6 sajter sammanlänkade problem kan uppstå. Men för din situation så, är syftet med satellit sidan att endast ge styrka till din huvudsida så skall du inte länka tillbaka från din huvudsida men har tänker du ranka med din satellit sida så kan du ju länka tillbaka från huvudsidan för att ge den kraft =).

  5. #5
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Låter grymt. Ska testa med det här och om det ger något så kommer jag utveckla med siter på andra domäner. Det är det som är så roligt med SEO, det är så basic så det blir komplext. Det är nästan så man kan svara på det mesta med sunt bondförnuft.
    Tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Satellitsajter med länkar eller 301 redircet?
    Av GustavK i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 18:18
  2. Hur ofta uppdaterar ni satellitsajter?
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 19:35