Resultat 1 till 4 av 4

Att sätta "nofollow" på mina länkar.

  1. #1
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Som några av er känner till så driver jag en webbplats som behandlar temat Spambloggar. Jag har nu fått påstötningar om att sätta in "nofollow" till de spambloggar jag ger exempel på i min katalog. Den enskilt viktigaste anledningen till att samla och visa exemplen var från början att visa hur illa skött och utformat en del av det materialet var till sin form och metod.

    Nu har det gått en tid och jag kan konstatera att en del av det material som numera läggs ut håller en högre standard. I bästa fall innebär detta att fler länkköpare slipper generas, exempelvis av illa skrivna presentationer och länkbärande texter. Men det betyder också att minst en ny frågeställning dyker upp. Är det betalda länkar?

    Google säger så långt jag förstår att sälj och köp i avsikt att höja PageRank kan straffa sig. Emellertid ska vi förstå att annonsering är ett syfte som kan accepteras för att bära länkar. Då bör det emellertid framgå att det är fråga om just annonsering, exempelvis med "nofollow". I annat fall, tillbaka till ruta ett.

    Om nu någon vill hävda att det inte är fråga om betalda länkar i den mening som Google tar avstånd från, då vill jag gärna höra utvecklade argument och förklaringar, jag är idel öra i den saken.

    För det är så, att om det inte ska betraktas som betalda länkar, då ska jag nog inte kalla mina samlade exempel för spam. Jag ska följaktligen heller inte sätta nofollow på länkarna.

    Du som inte stött på mitt arbete tidigare bör nog läsa in den lite större bloggpost jag skriver på min egen blogg, innan du svarar.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Lasse,

    Jag vet inte riktigt om jag förstår dig? Huvudsyftet med nofollow enligt standarden från olika sökmotorer är att det ska sättas på länkar som leder till sidor som man inte litar på eller sidor som man inte kan gå i god för. Sedan finns det ett sekundärt syfte att det även ska sättas på annonser och länkar som är betalda. Plus även för att hjälpa sökmotorer att prioritera spindling.

    I din blogg och med de exempel du demonstrerar så verkar det klart att du inte går i god för dessa bloggar. Jag tycker det därför är konstigt att du inte har nofollow när du länkar till dessa hundratals bloggar i din blogg och på din sajt.

    Dessa spambloggar som Lasse dokumenterar är något som har gjort skada för oss i branschen. Jag ser att en hel del av oss i branschen länkar till spambloggar.se och denna i sin tur länkar vidare till hundratals spambloggar utan nofollow som många av oss inte ens vill röra vid med en tång.

    Märk väl att detta är bloggar som är rent av olagliga och som bryter mot upphovsrätten och mycket mer. Läs gärna vidare på bloggen på spambloggar.se (jag vill inte länka så länge som länkarna inte har nofollow).
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Hej Jim, tack för din kommentar.
    Nej, inget tyder på att du missförstått mig. Det jag är ute efter är att få ytterligare svar, kommentarer och reaktioner. De allra flesta vet ju att detta är en gammal träta, detta med spambloggar och annan syntetisk länkkraft. Några i detta och andra forum hävdar envist att det inte går att dra gränsen mellan "äkta" bloggar och bloggar av det slag vi nu tror oss tala om. Några säger till och med att dessa bloggar är ett måste.

    Att jag inte satt någon nofollow på mina länkar beror främst på att jag intagit en hållning som mest kan liknas vid ren "brännvinsadvokatyr". Domänen heter spambloggar, titeln heter spambloggar plus något, länkarna handlar om spambloggar, målsidorna är spam osv. Mina länkar är till 100% relevanta.

    Men, där slutar det, målsidorna förtjänar egentligen ingen länkkraft från någon. Ändå har jag valt att göra det. Nu har vi/jag kommit så långt att det är dags att vända blad. Det finns tillräckligt med fixpunkter, med referenser, med underlag av olika slag. Nu är det dags att se närmare på de metoder som ska ersätta en del av spambloggarna.

    Då kommer det, enligt min bedömning, att bli nödvändigt att skilja på noll och ett, på gott och ont, på follow och nofollow. Jag tänker närmast på annonsnätverk och artikelsamlingar. De övriga sociala plattformarna finns naturligtvis också på dagordningen. Men, en sak i taget.

    Dessutom, mitt material har blivit såpass stort att jag inte kan bortse från att det faktiskt finns några av er som kan vilja länka till själva sakfrågan, om det inte vore så motbjudande med tanke på innehållet. Så, förändring kommer, helt snart. Det ska bli nofollow också, ja.

    Men i övrigt tillbaka till mitt önskemål. Ni som har svårt att skilja på äkta organisk länkkraft och syntetisk länkkraft. - Gör er röst hörd, jag är intresserad. Inte för att polemisera, utan för att lyssna och kanske förstå.

    PS. Jim, jag har tagit bort länken till min hemsida. DS.

    Edit: Jag glömde att frågan faktiskt har en förankring i svunnen tid här i SEO-forum.
    Senast redigerat av lassegw den 2011-08-04 klockan 16:50. Anledning: Gjorde ett tillägg i slutet.

  4. #4
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Jag tycker detta är väldigt intressant och är mycket intresserad av vad lassew kommer fram till. Ibland kan man läsa på vissa seo-sajter att man kan skapa trust eller få en bra placering i serpen genom länka ut från sidan och att vara en "hubb" inom ett speciellt ämne. Det här borde egentligen vara den ultimata testen genom att länka till det Google verkligen ogillar. Dör man eller blir man en auktoritet?

    Nu vet jag inte om detta stämmer det man säger på dessa seo-sajter så ni får gärna upplysa mig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 01:15
  3. Ger "nofollow" länkar något värde?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:43
  4. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51