Resultat 1 till 9 av 9

Cloakade länkar

  1. #1
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Fick en gratis plugin för att cloaka länkar men min reaktion är att detta kan ge problem med Google. Det funkar så att man gömmer den originella länken och ger den det namn man vill ha som till exempel ens egen domän. Trots detta går alltså länken ut till en annan sida som kan ha en produkt eller vad det nu är man vill sälja.

    Är det något som jobbar med denna metod och vet hur Google reagerar? Kanske är det en bra metod om man bara använder den till vissa länkar annars måste väl ändå Google märka att något inte stämmer...

  2. #2
    N!cklass avatar
    N!cklas N!cklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Lanna
    Inlägg
    79
    Avstå! Leder bara till problem om du inte vet exakt hur det ska göras och är beredd att ta eventuella konsekvenser

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med N!cklas där. Om du inte kan stå öppet för det du länkar till bör du avstå att länka dit. Dessutom lär du reta gallfeber på besökare till sidan om de blir lurade att klicka på länkar som leder någon annanstans än vad de tror. De lär knappast vara villiga att göra en konvertering heller på den sidan de kommer till om de luras dit.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-08-07 klockan 11:54.

  4. #4
    Rebecca Hanssons avatar
    Rebecca Hansson Rebecca Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    7
    Håller med övriga inlägg här ovan. Cloaking är definitivt ingenting du ska befatta dig med, du kommer inte att vinna någonting på det i SEO hänseende. Gammalt (ca 8-10 år sedan, låter som jag talar om kritatiden) användes denna metod flitigt av en hel del SEO företag (och på den tiden, tro det eller ej, med lyckat resultat). När bluffen med cloakade länkar var ett faktum straffades det sig hårt och siter föll som furur eller de flesta åkte helt enkelt ur indexet. Idag upptäcker sökmotorerna enligt vad jag vet cloaking relativt snabbt (Google mycket snabbt) och straffet är samma som för 10 år sedan; utkastning.

    Om det förstås inte har någon mycket bra förklaring och anledning till att använda cloaking. En anledning som definitivt, helt utan tvivel, inte kan förväxlas med att du vill lura besökare.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag misstänker att jag tolkar frågan annorlunda än de som svarat före mig. Jag tycker det är en bra idé, som kan öka konverteringen.
    För jag antar att du vill byta ut http://pdt.tradedoubler.com/click?a(...-saw-alonzo%2F) mot http://mydomain.com/go/753892563

    Faktum är att det finns ett visst motstånd mot att klicka på affilliate-länkar

    Det har dessutom andra fördelar, som att du enkelt kan logga klick

  6. #6
    N!cklass avatar
    N!cklas N!cklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Lanna
    Inlägg
    79
    Så kan man ju också läsa det (när man läser det igen...) och då ser jag inget problem med det hela. Cloaking kopplar jag annars snabbt ihop med black hat

  7. #7
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Ja, jag menade alltså att få en lång och märklig länk att se snygg ut. Så vitt jag har fattat det så är det helt OK så länge den fortfarande tydligt leder ut från sajten men om jag börjar mixtra med att kalla den för min egen sajts namn så kan det bli problem med Google. Har i varje fall bestämt mig för att inte pyssla med cloaking men jag har sett att folk säger att det leder till fler klick.
    Tack för svaren

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Att cloaka affiliatelänkar gör ingen skada, den typen av länkar ska även sättas no-follow (ses som annons av google) och där funkar cloaking perfekt, av många anledningar som redan sagts av Stefan.

    Kör du affiliate mot US (internationella marknader) då är du mer eller mindre tvungen att cloaka dessa länkar då de flesta INTE klickar på länkar som ser ut att vara affiliatelänkar ...

  9. #9
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Mina privata bloggar är uteslutande på Engelska och vanligtvis brukar jag skaffa info från Warrior men jag tycker att det här forumet håller hög klass och det är helt klart tänkvärt vad ni säger. Tack

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)