Resultat 1 till 11 av 11

Krypterad sökning, du kommer inte längre se sökord i Analytics

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det här borde vara en nyhet som är lite skakande. Google inför krypterad sökning för alla som är inloggade på ett Google-konto.

    Det betyder kortfattat att du inte kommer kunna se vilket sökord besökare som varit inloggade sökt på när de kommit till dig. Google säger själva att det kommer påverka minimalt - vi får ju fortfarande veta att de kommer från Google.

    Google-bloggen
    Analytics-bloggen
    Jag skriver om det
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är väl som en del spekulerar i ett sätt att på sikt få fram betalvarianten av Analytics.
    Man skall inte måla fan på väggen men det skulle inte förvåna mig om fler funktionen skalas bort i gratis Analytics framöver men kommer att finnas i en betalversion.

    Om jag inte är fel på det som köpte väl Google företaget som utvecklat grunden till Analytics för runt 10 miljarder. Månadskostnaden låg väl då på runt 800:- för statistiken.
    Kanske är dags för Google att börja dra in pengar på det nu. Ovärderlig statistik har de redan fått via de åtskilliga miljoner konton som finns ute.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ojdå. Här är en till artikel från Google om detta: http://googlewebmastercentral.blogsp...-for-your.html
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Usch vad tråkigt. Väntat, men tråkigt.

  5. #5
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Usch vad tråkigt. Väntat, men tråkigt.
    Får säga som Niklas, tråkigt men var väl inte speciellt oväntat. Att denna statistiken försvinner från Analystics tycker jag är väldigt dåligt, då man använt det en hel del.
    Min blogg: olof.nu/blogg

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag använder inte Analytics men det påverkar ju alla statistikprogram så det är väldigt tråkigt
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    De gör vad de kan för att dra in mer pengar Google.
    De tjänar ingenting på det organiska resultatet oavsett vem det är som fått upp placeringarna.
    Läste en kommentar i en blogg att någon trodde det var riktat mot SEO-företag. Vilket det inte är.

    Utan deras målsättning är att få in folk till AdWords i större utsträckning. Tittar man på en del sökningar i USA så finns det endast tre organiska resultat på topp 10 resten är reklam i någon form från Google.

  8. #8
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    De gör vad de kan för att dra in mer pengar Google.
    De tjänar ingenting på det organiska resultatet oavsett vem det är som fått upp placeringarna.
    Läste en kommentar i en blogg att någon trodde det var riktat mot SEO-företag. Vilket det inte är.

    Utan deras målsättning är att få in folk till AdWords i större utsträckning. Tittar man på en del sökningar i USA så finns det endast tre organiska resultat på topp 10 resten är reklam i någon form från Google.
    Det är ju inte direkt så att det går dåligt för Google rent ekonomiskt. Betala för att synas ska bara vara ett alternativ och ju mer de skär ner på de organsika, ju mer vill jag gå över till Bing. Jag tror de gör sig själv en björntjänst med detta faktiskt.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  9. #9
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ja, jag tror oxå att de gör sig själva en björntjänst.
    Vanligt folk märker ju ingen skillnad, men vi som är på andra sidan, märker ju stor skillnad.
    Tyvärr till det sämre i detta fall.

    Som Urban nämnde ovan.
    På vissa sökningar visas endast 3 organiska resultat i dagsläget i USA.
    Detta kommer ju troligtvis att rullas ut i hela världen.

    Google skapar ju själva bra tjänster, som deras flight tjänst, men man vill ju uppleva mer än deras egna resultat när man söker.

    En betalversion av Analytics som Urban även nämnder ovan, är ju en lösning på sikt.
    Den kommer förmodligen, tänk vad pengar den tjänster kommer generera om den blir verklighet.

    Det blåser verkligen förändringens vindar hos Google.
    Bra för dem själva rent ekonomiskt, men kanske sämre för oss som vill synas i de organiska resultaten och få datan serverad i Analytics.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  10. #10
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag håller med Fredrik och Petter, plus i rykte.
    Google skadar sig själva, inte på grund av Analytics utan alla andra åtgärder. Tar lång tid att bygga upp ett varumärke, nerför går fortare.

    Googles affärsidé är att indexera det som skrivs på internet och göra det möjligt för användare att snabbt söka fram användbar information. Pengarna kommer från reklam som placeras i sökresultatet samt på hemsidor (Adsense). Nu när de sudar bort gränserna mellan organiskt sök och sponsrade länkar blir "sökupplevelsen" en sämre produkt.
    Senast redigerat av Fredrik Lundahl den 2011-10-21 klockan 08:42. Anledning: särskrivning

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag måste få säga att ni ser på det här helt från fel synvinkel.

    Google är inte till för att förse webmasters med gratis information om Googles användare. Google är till för mig som användare som behöver hitta information. Det är något extremt positivt att Google nu täpper till ett hål där personlig information kring mig och mitt sökbeteende sprids vind för våg på Internet. Eller är det verkligen någon här som tänker ta ställning mot personlig integritet?

    Vad som är tragiskt är att de inte har något säkrare sätt för adwords än att studsa mig som användare i Googles annonsnätverk där de rensar personlig information men hänger på min query och låter kommunikationen gå bli okrypterad helt plötsligt. Det känns rätt så sunkigt av dem. Men argumentet här bör ju vara för att den personliga integriteten ska stärkas, inget annat.

    Att detta skulle vara girighet som styr har jag svårt att se. Att beskylla dem som skyddar min integritet bara för att vara giriga för att de inte ger fri tillgång till information om mig längre känns som att man försöker rättfärdiga sin irritation och ilska över förlorad data och inte hitta någon bättre attack.

    Jag tror vi kommer att få tillbaka möjligheten till spårning. Jag tror det kommer ske när Google kan garantera sina användare deras personliga integritet. För jag tror knappast Google skulle vilja råka ut för en AOL: http://en.wikipedia.org/wiki/AOL_search_data_leak
    De ser rätt hårt på att brista i sitt ansvar i USA som ni kan läsa där.

    Lösningen ligger vad jag hör just nu i att sidan som Google skickar en användare till också använder ett SSL-certifikat så att informationen kan förbli krypterad. En annan potentiell lösning är att de gör som för adwords att de studsar på en egen sida som rensar referern på personlig data. Min misstanke är att inloggade personer skickar med sitt ID i referern som skulle leda till möjlighet till identifiering. Om någon gillar att sitta med webbloggar så får de gärna kolla vad som faktiskt fanns i de gamla refererna på personer som var inloggade.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Se hur du rankar på olika sökord
    Av Attribute i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 18:04
  2. Varför kommer jag inte till toppen.
    Av JBS Marketing i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 15:37
  3. Så stänger du av Googles Personliga sökning
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:17
  4. Kommer inte upp i resultatet på Google
    Av jon i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 09:58
  5. Inte längre indexerad? adwords
    Av craj i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:09