Resultat 1 till 3 av 3

skriva om länkar med Javascript - hur indexeras det?

  1. #1
    Bells avatar
    Bell Bell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    2
    Jag har länkar till /foo/, /bar/ och /baz/ på en sida men skriver om dessa länkar med ett Javascript (mousedown-eventet) till /url/?u=/bar/ osv. Med andra ord så är koden för mina länkar <a href="/foo/" onmousedown=".."> och det är href-attributet jag ändrar helt och hållet till /url?u=.. när en klickar på länken.

    Kommer någon sökmotor att trigga mousedown och indexera /url/?

    Och inte minst, kommer någon sökmotor att tycka illa om att det finns ett mousedown-event som skriver om länkarna?

    Det är som bekant en vedertagen teknik att skriva om länkar på detta sätt, däremot är jag osäker på hur det påverkar SEO.

    Tacksam för värdefull feedback på detta.

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Tror inte att google spindlarna använder sig av möss med knappar, så kan bli svårt att få dem att komma runt på din sida, men det är ju bara en tanke

    Så jag tror att google spindlar kommer hamna på domän.se/foo/ och dina användare med möss hamnar på /url/?u=/foo/. Det skulle jag gissa på kan räknas som cloaking. Besökare hamnar på andra ställen än vad spindlarna gör.

  3. #3
    Bells avatar
    Bell Bell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Tror inte att google spindlarna använder sig av möss med knappar, så kan bli svårt att få dem att komma runt på din sida, men det är ju bara en tanke

    Så jag tror att google spindlar kommer hamna på domän.se/foo/ och dina användare med möss hamnar på /url/?u=/foo/. Det skulle jag gissa på kan räknas som cloaking. Besökare hamnar på andra ställen än vad spindlarna gör.
    Googlebot kör en del Javascript så ett mousedown-event kan de nog trigga, men det intressanta är om de gör det eller ej. Tekniken att skriva om länkar på det här sättet är som sagt en vedertagen teknik och används för att samla in viss typ av statistik. Om du gör dig bekant med Googles RP så ser du att de använder den tekniken även där ('rwt' kallar de det för). Utan det kan de t ex inte beräkna bounce rate.

    Att Google och andra sökmotorer -inte- ska hamna på /url/ är alltså själva poängen. De sidor som ska indexeras är /foo/ och /baz/, medan besökarna ska skickas via /url/. Det /url/ gör är alltså att samla in statistik och skicka vidare till /foo/, /baz/ osv. /url/ svarar med 301.

    Det kan med en viss tveksamhet kallas för cloaking men jag undrar om Google gör samma bedömning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 22:30
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 15:17
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 10:19
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 12:00
  5. Kan det vara negativt att skriva om url?
    Av Kocken i forum URL-omskrivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 14:09