Resultat 1 till 7 av 7

Vad är god CTR i SERPen?

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Fortsätter min eviga jakt på att optimera och tänkte nu ge mig på SERPen. Här finns det egentligen två metoder för att få fram siffror för CTR. Antingen lägger man stora summor på AdWords för att få fram antalet sökningar eller så litar man på Google och hoppas att deras siffror i Google Webmaster Tools är någorlunda korrekta.

    Naturligtvis håller jag tummarna på det senare och tänkte därför höra vad ni har för CTR på söktermer där Google ockuperat sökresultatet med både 3 AdWords-fält ovanför och hela högerspalten.

    I dagsläget har jag ett sökord med 11% för förstaplatsen och 7% för andraplatsen (inte helt stabilt). Om vi utgår från att statistiken är korrekt så känns det självklart ganska hånt att ta förstaplatsen och sedan endast få en tiondel av trafiken.

    Frågan är om optimering kan ge så mycket mer eller om det är dessa resultaten man bör vänta sig? Spontant känns det väldigt lågt men å andra sidan så visade statistiken från AOL att endast 12 - 9% klickade på andra- och tredjeresultatet. Då vore det inte så konstigt med 11% om där ligger tre annonser ovanför.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Du får helt enkelt köpa sökordet på AdWords, och då endast google (ej samarbetspartners), se till så du ligger på första plats och se hur många klick du får. OCH du får reda på den egentliga sökvolymen sökordet har ;-)

  3. #3
    toffe123s avatar
    toffe123 toffe123 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    26
    Håller med Patrik. Enligt mina erfarenheter är siffrorna i keyword tool i bästa fall en fingervisning. Även om man kör med exakt matchning så tror jag det är ganska kraftigt kryddade siffror.

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Du får helt enkelt köpa sökordet på AdWords, och då endast google (ej samarbetspartners), se till så du ligger på första plats och se hur många klick du får. OCH du får reda på den egentliga sökvolymen sökordet har ;-)
    Just det jag skulle vilja undvika. Blir trots allt ganska stora summor om nyckelorden ska kontrolleras en efter.

    Citat Ursprungligen postat av toffe123 Visa inlägg
    Håller med Patrik. Enligt mina erfarenheter är siffrorna i keyword tool i bästa fall en fingervisning. Även om man kör med exakt matchning så tror jag det är ganska kraftigt kryddade siffror.
    Notera att jag inte syftar på siffrorna från Keyword Tool utan datan i Webmaster Tools där man ser sin sajts CTR för varje placering. Jag kan förstå att datan i Keyword Tool inte stämmer alls men hela poängen med Webmaster Tools försvinner om datan är inkorrekt.

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag tror att många nyckelord är sönder SEO-ade via olika verktyg. Ett av nyckelorden jag rankar på har gått från 12000 sök till 60000 sök på två år, och det är inte för att så många fler svenskar söker på detta, samtidigt som jag vet att flera SEO-bolag jobbar på detta nyckelord. Ett annat nyckelord som låg på 100.000 unika sök förra året för .SE gick ner till 1200 unika sök i år.

  6. #6
    hermond_s avatar
    hermond_ hermond_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    9
    Här är lite statistik kring CTR i serpen.
    http://www.gravitateonline.com/googl...oser-seriously
    Vette tusan om det är att lita på, men en sak som är säker är att det måste variera oerhört mycket. En sida som saknar konkurrens kring relevans kan säkert få upp mot 50-60%, medan en med resultat under sig som har väldigt liknande url, titel etc, antagligen inte får alls lika mycket då det finns mycket annat att välja på.

  7. #7
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av hermond_ Visa inlägg
    Här är lite statistik kring CTR i serpen.
    http://www.gravitateonline.com/googl...oser-seriously
    Vette tusan om det är att lita på, men en sak som är säker är att det måste variera oerhört mycket. En sida som saknar konkurrens kring relevans kan säkert få upp mot 50-60%, medan en med resultat under sig som har väldigt liknande url, titel etc, antagligen inte får alls lika mycket då det finns mycket annat att välja på.
    Tack för länken. Tyvärr är problemet att man inte delar upp nyckelord med hög konkurrens (många annonser) och låg konkurrens (inga annonser). En CTR på 30% anser jag vara ganska dåligt om man ligger längst upp där alla användarna ser sajten. Ligger man däremot på fjärde plats med tre AdWords-annonser ovanför sig så är det, i mina ögon, genast en ganska bra CTR.

    Därför vore det intressant om någon här på forumet ville ta sig tid att kolla Google Webmaster Tools för att se CTR på ett konkurrensutsatt sökord (tre annonser ovanför). Har alla ett snitt på 40% så kan det vara en god idé för övriga att optimera. Har alla ett snitt på 2% så är det inte lika meningsfullt att lägga tid på olika titlar och meta-beskrivningar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 10:01
  2. Vilken är bästa keyword frasen i avseende Google Serpen
    Av Sundream Estate i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 21:59
  3. CTR i SERPen
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 16:52
  4. CTR & eCPM, Vad har ni?
    Av JiDubbelve i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 15:49
  5. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35