Resultat 1 till 13 av 13

Regel 1, diskussion

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inlägg flyttade ifrån denna tråd.


    Det står så här i reglerna om länkar till sidor.
    Länkar till egna eller andras sidor skall inte postas i forumet, vare sig som aktiva länkar eller icke klickbara.
    Undantag från detta: Om länken är relevant för ämnet får den postas. Är länken till en egen sida skall inlägget i sig innehålla sådant värde att det går att föra en diskussion i forumet utan att besöka sidan. Den externa länken skall utgöra en fördjupning i ämnet. Relevanta länkar är inte referral Ids eller länkar som bryter mot andra regler.
    Med andra ord en länk till en egen sida där inlägget handlar om varför sidan inte rankar är inte relevant då den inte utgör en fördjupning, ej heller underlag för en diskussion specifikt.

    Däremot finns det inga hinder att lägga in den i signaturen eller i din profil.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-03-06 klockan 16:08.

  2. #2
    Dicks avatar
    Dick Dick är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Jag har nog lite svårt med förståndet eftersom jag uppfattade hela min sidas innehåll med kod vara ett fördjupande material till min fråga. Alternativet hade ju varit att i forumet klistra in hela koden; alternativt hänvisa till en länk några centimeter längre ner i min signatur. Jag har tänkt och tänkt, men ser ingen logik i resonemanget. Böjer mig dock för ett regelverk som jag inte förstår och undviker i fortsättningen kollision genom att hålla mig till vägar där jag förstår reglerna.

    // Dick

  3. #3
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Regel 1 är skriven för att forumet inte ska bli fyllt med trådar som "Hur får jag min sida att ranka bättre? länk". En sån tråd har inget värde för en besökare som kommer till tråden en månad senare eftersom då har problemet rättats till. Det var därför jag tog bort din länk.

    Det som höjer trådens värde för framtida besökare är om du beskriver din webbsida. Hur mycket innehåll du har, hur många länkar, av vilken typ är länkarna, hur gammal är sidan. Det är då lätt för SEO-proffsen att dra samma slutsatser som Fredrik och Aron gör så bra i denna tråd. Då kan andra lära av ditt misstag.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  4. #4
    Dicks avatar
    Dick Dick är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Jag förstår att en fråga med en länk som sedan ändras blir inaktuell med tiden, men det tror jag besökare förstår. Det är för övrigt samma sak med goda råd för SEO eftersom Google hela tiden justerar kriterierna för sin ranking. Går ni i efterhand igenom inläggen för att ta bort inaktuella "goda råd" också? Sedan så ansåg jag (även om jag inte är proffs) att jag hade gjort allt som som jag rimligtvis kan när jag får 90 av 100 poäng på Sökmotorkonsult.se. Många som kommer högre än mig får omkring 50!!!

    En fundering sedan: Ett forum är väl inte bara till för framtida besökare, utan även för att reda ut saker här och nu eller?

    Jag förstår att ni vill undvika att få en massa frågor från lata människor som inte försöker reda ut sina problem (med alla verktyg som finns på nätet) själva först, men här har jag ägnat dagar åt att "göra rätt" på egen hand, och finner ingen annan råd än att be erfarna människor titta på sidan för att se vad jag eller de många verktygen inte kan se.

    ...och blev Fredriks och Arons slutsatser obegripliga för framtiden pga min länk? ...och omöjliga att lära av i framtiden?

    Nä, er censur av mitt inlägg känns 1800-tal i modern kostym.

    // Dick

  5. #5
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Dick Visa inlägg
    Jag förstår att en fråga med en länk som sedan ändras blir inaktuell med tiden, men det tror jag besökare förstår. Det är för övrigt samma sak med goda råd för SEO eftersom Google hela tiden justerar kriterierna för sin ranking. Går ni i efterhand igenom inläggen för att ta bort inaktuella "goda råd" också? Sedan så ansåg jag (även om jag inte är proffs) att jag hade gjort allt som som jag rimligtvis kan när jag får 90 av 100 poäng på Sökmotorkonsult.se. Många som kommer högre än mig får omkring 50!!!

    En fundering sedan: Ett forum är väl inte bara till för framtida besökare, utan även för att reda ut saker här och nu eller?

    Jag förstår att ni vill undvika att få en massa frågor från lata människor som inte försöker reda ut sina problem (med alla verktyg som finns på nätet) själva först, men här har jag ägnat dagar åt att "göra rätt" på egen hand, och finner ingen annan råd än att be erfarna människor titta på sidan för att se vad jag eller de många verktygen inte kan se.

    ...och blev Fredriks och Arons slutsatser obegripliga för framtiden pga min länk? ...och omöjliga att lära av i framtiden?

    Nä, er censur av mitt inlägg känns 1800-tal i modern kostym.

    // Dick
    Hej! Jag tror syftet med censuren är att förhindra folk som skapar denna typen av inlägg endast för länkarnas skull. Jag tror din sida löser sig med tiden och det "enda" du behöver arbeta med nu är lite länkar till din sida. Finns enheldel tips här på forumet och i folks bloggar hur du kan skapa lite länkar, var försiktig dock och inte för aggressiv med ditt länkbyggande. Behöver du ytterligare hjälp föreslår jag att du anlitar en konsult ett par timmar som tillsammans med dig går igenom sajten så får du receptet för att ranka högt i handen, ihop vevt just för din sajt.

  6. #6
    Dicks avatar
    Dick Dick är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Jag är övertygad om att en konsult skall hålla i den här biten i längden, men jag vill först ha lite insikt om hur det fungerar. Konsulten skall inte behöva lägga tid på grovgörat. För det kontinuerliga finliret, dvs anpassningen till Googles uppdaterade kriterier och konkurrenterna sajter, så är det dock inte mitt jobb. Då behöver man ett samarbete med ett proffs som kan hålla min sajt under luppen.

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Dick Visa inlägg
    Jag är övertygad om att en konsult skall hålla i den här biten i längden, men jag vill först ha lite insikt om hur det fungerar. Konsulten skall inte behöva lägga tid på grovgörat. För det kontinuerliga finliret, dvs anpassningen till Googles uppdaterade kriterier och konkurrenterna sajter, så är det dock inte mitt jobb. Då behöver man ett samarbete med ett proffs som kan hålla min sajt under luppen.
    Oftast är det grovgörat som är en viktig ingrediens för att lyckas. Nästan alla SEO konsulter vill därför in och pilla i det där och vara med från början, man måste ha en stabil grund att stå på innan man börjar med finlir. Är du osäker, rekommenderar jag dig att anlita hjälp. Vill du dock lära dig själv och experimentera med din verksamhets sida så gör du det på egen risk och då är detta forumet en mycket bra tillgång till den information du behöver. Det är bara att kasta upp din nästa fråga på forumet. Du vet ju att Länkar är nästa steg, gör en sökning här på forumet efter länkkataloger och artikelsidor – här hittar du mycket bra resurser och hjälp för att komma igång med ett länkbygge till din sida.

    Som sagt vi är många som gärna hjälper dig men de grundläggande reglerna i forumet finns av en anledning och har funnits länge. De fungerar också bra! :-)

  8. #8
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Gällande inlägg http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8709 varför blir länken censurerad? Tyckte inlägget såg seriöst ut men utgår från att inlägget bara var till för att få en länk eller? För om det nu är så borde inlägget istället tas bort. Nu blir tråden blir helt värdelös...

    edit: Det jag menar är att regeln är ganska konstig när vi jobbar med webbsidor. Kom på en lösning istället för att ta bort länkarna är mitt förslag.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tycker att Tobias Nyholm ger en bra förklaring till varför vi tar bort länkar enligt regel 1.
    Regel 1 är skriven för att forumet inte ska bli fyllt med trådar som "Hur får jag min sida att ranka bättre? länk". En sån tråd har inget värde för en besökare som kommer till tråden en månad senare eftersom då har problemet rättats till. Det var därför jag tog bort din länk.

    Det som höjer trådens värde för framtida besökare är om du beskriver din webbsida. Hur mycket innehåll du har, hur många länkar, av vilken typ är länkarna, hur gammal är sidan. Det är då lätt för SEO-proffsen att dra samma slutsatser som Fredrik och Aron gör så bra i denna tråd. Då kan andra lära av ditt misstag.
    Att jag inte tog bort hela inlägget är helt enkelt för att det går av trådskaparen att formulera om det enligt reglerna och få hjälp på det sättet.

  10. #10
    filosophies avatar
    filosophie filosophie är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Hej! Jag är ny på detta forum och har nu försökt publicera min specifika fråga genom att beskriva min sajt. Ändå verkar den inte bli godkänd(?), varför är det så?
    mvh Sophie

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ditt senaste inlägg är publicerat. Om du syftar på texten "Väntar på att admin ska godkänna min titel" så är Jim admin och den enda som kan godkänna dig. Kan ta någon vecka, men det hindrar dig inte att delta i forumet som andra godkända medlemmar.

  12. #12
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Tycker att Tobias Nyholm ger en bra förklaring till varför vi tar bort länkar enligt regel 1.

    Att jag inte tog bort hela inlägget är helt enkelt för att det går av trådskaparen att formulera om det enligt reglerna och få hjälp på det sättet.
    Ja visst så kan man se på det men jag köper det inte. Jag tycker denna frågan var väldigt specifik på vad problemet var. Dessutom har de flesta som ställer dessa typer av frågor inte kunskapen att ta fram alla dessa parametrar som proffsen kräver. Att skriva vilka inlänkar,ålder osv kommer ändå inte ge en fullständig blick i vad problemet faktiskt kan vara. Visst det går att dra en slutsats men knappast ett lika exakt svar som att faktiskt få se sajten. Ska man skicka in sin kod då också? Jag tror bara det handlar om att folk inte ska få "gratis" länkar.

    Sedan kan det trollas hur mycket som helst i forumet med signatur länkar utan att de censureras? Inlägg som "jag håller med!" osv.

  13. #13
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Det är en balansgång som forumet har gjort mellan att "hjälpa en person just nu" och att "låta andra (med samma eller liknande problem) bli hjälpta av tråden senare".
    Vi vill ha ett forum där även gamla trådar kan ha bra och aktuell information.

    Om någon inte har bidragit med tillräcklig information till frågan så brukar de mer kunnigare fråga efter det. (inlänkar, ålder osv).
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Diskussion om sökordsdensitet
    Av Dawey i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 12:44
  2. Förslag på ny regel gällande signaturer
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 16:36
  3. Regel 8 och bortmodererade länkar
    Av Michael Bingmert i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 11:46
  4. Definition av regel nummer 6
    Av Patrik Berggren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 00:06