Resultat 1 till 17 av 17

Webbhotell som erbjuder olika ip-adresser

  1. #1
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Har just nu mina sidor utplacerade på Binero, One och Loopia. Även om det inte är någon större månadskostnad på något av webbhotellen så blir det ju ändå lite pengar, framför allt nu när jag är i behov av ytterligare webbhotellskonton.

    Så min fråga är nu om det finns något webbhotell som erbjuder en tjänst där man kan få olika ip-adresser till respektive domännamn? Vet att frågan har varit uppe innan, men har varit dåligt med svar.

    Hur gör ni andra? Har ni ett tiotal webbhotell för att kunna länka mellan era sidor eller hur gör ni?

    Själv resonerar jag så att ungefär var tioende/tjugoende länk kan komma från en av mina egna sidor på samma ip. Är det rimligt eller borde man nästintill inte länka alls mellan sidor på samma ip?

    Ös på med era erfarenheter!

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Ehoster erbjuder privata IP:n.

    En som jag har kollat upp har minst 15 sidor på samma IP och han har länkat till nästa alla 15 sidor mellan varandra. Lite uppblandat av andra sidor också.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Personligen tror jag inte det tar så stor skada, att länka mellan sidor som har samma ip, förutsatt att man har länkar även från en del andra ip:n.

    Se det så här.

    * Fick ett straff på en av mina siter och bytte endast host. Inget hände, siten ranka fortfarande +100.
    * En annan site vart bestraffad, bytte ägaruppgifter på domänen, inget hände.
    * Ytterligare en annan site fick straff och gick från PR 4 > PR 0, dock med bibehållen ranking. Här bytte jag både ägaruppgifter OCH host, 2 mån senare var PR 4 tillbaka

    M a o. Det räcker inte att endast ha länkar från "olika IP:n", du behöver även länkar från domäner som du INTE äger

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Vad gäller olika IP:n så kommer det nog från Googles patent kring att koppla ihop sidor som har något med varandra att göra utanför nätet, ofta vill man koppla ihop sidor som har samma ägare. Detta för att sedan minska länkvärdet mellan dem.

    Olika IP:n är en hörnsten, andra saker att ha i beaktning är att varje domän ska ha en egen ägare och att kod och språk skiljer sig åt för att man ska ducka detta.
    Mer info hittar ni här:
    http://www.seobythesea.com/2010/08/g...e-link-patent/

    Exakt hur stor påverkan detta har är nästan omöjligt att säga i Googles djungel av variabler och parametrar. Men ska man bygga länknätverk så ska det väl göras efter konstens alla regler.

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    @Patrik: är det en .se eller .com-domän som du fick straffad? .se och .nu har mycket striktare whois-regler om vad dom släpper ifrån sig jmf .com/.net osv. Kan spela roll även var du reggar domänen, jämför hur mycket uppgifter som Loopia och Citynetwork släpper ifrån sig via whois. Citynetwork är helt blank...

    G torde rimligtvis se det som olika ägare om man reggar en domän vardera på exvis Loopia, Binero och Citynetwork.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    @Feldon det som är problemet, att försöka koppla ihop något till "en ägare", fast det egentligen kan vara 100-tals ägare av domäner hostade på samma IP, allt beroende på webbhotell och hur många kunder de kör per server.

    I övrigt håller jag med. Man tar det säkra före det osäkra och sprider på så många IP:n som möjligt ...

    @SEOJonas visst är det så. I mitt fall handlar det om .se adresser och Loopia som DNS-host/registrar

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag skulle säga att just IP är sekundärt om man använder sig av annan hosting än sig själv. Detta eftersom det ligger så många olika webbplatser på dessa IP:n att signalen blir väldigt brusig. Hostar man dock sitt eget nätverk så måste man jobba med att komma över flera IP:n eftersom ditt företagsIP eller hemIP bara kommer ha webbplatser från dig.

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av Feldon Visa inlägg
    . Men ska man bygga länknätverk så ska det väl göras efter konstens alla regler.
    @Feldon: givetvis. Ju fler siter man bygger sitt nätverk på, desto mindre footprints kan man lämna innan allt avslöjas. Är det normalt att hela ens länknät är baserat på WP tex, eller att alla bilder har samma "namn.png" eller alt-text, att alla plugins är demsamma eller att samma email används för alla installationer? Då är man även tvungen att använda kliva upp ett steg på SEO-stegen och använda VPN och proxys exvis.

  9. #9
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Gammal tråd, jag vet, men skulle uppskatta lite fler svar från "rävarna" här. Hur har ni löst detta med flera ip-adresser? Kör ni på ett tiotal olika webbhotell eller hur gör ni?

  10. #10
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    VPS oftast där du kan knyta flera IP till en och samma server, flera webbhotell blir för jobbigt och är också en sämre+dyrare lösning. En egen VPS kräver att du har lite tekniska egenskaper själv.

    Kan rekommendera ex Glesys.

  11. #11
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    VPS oftast där du kan knyta flera IP till en och samma server, flera webbhotell blir för jobbigt och är också en sämre+dyrare lösning. En egen VPS kräver att du har lite tekniska egenskaper själv.

    Kan rekommendera ex Glesys.
    Ville bara säga att jag instämmer med Fredrik.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  12. #12
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Känner inte riktigt att jag har den kunskap som krävs för att sätta upp en VPS...

    Det finns alltså inga webbhotell som erbjuder möjligheten att placera sina sidor under olika ip-adresser? Typ 39 kr/mån för en extra ip-adress.

  13. #13
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Seohosting.se isåfall, men då ökar prislappen en hel del.

  14. #14
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Seohosting.se isåfall, men då ökar prislappen en hel del.
    Jo, har kollat lite på dem. Men som du säger kostar det betydligt mer och det får mig att tveka...

  15. #15
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Hittade webbhotellet inleed.se och funderade på att testa dem. De erbjuder möjligheten att placera sina hemsidor på två olika c-nät, och dessutom till ett mycket bra pris. Nackdelen är det kostar 149 kr att registrera .SE och .NU.

    Är det någon här som har något att säga om inleed.se?

  16. #16
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Inleed drivs av en enskild firma, dvs det är en person som driftar allting. Domänpriset är mycket fördelaktigt, men vad händer om han tar semester eller blir sjuk och inte kan arbeta? Han skriver att han tar backuper två gånger dagligen som han lagrar på redundanta diskar. På samma ställe eller annan ort? Det står inget annat om redundans i kraft, kyla, brandsläckning eller vägar ut mot Internet. Troligtvis saknas allt detta med tanke på priset. Ta inte några viktiga sajter här tycker jag.
    Dessutom tycker jag priset att 149kr för en .SE är helt ok, tänk på att du får helt nya WHOIS-uppgifter hos INLEED som gör att G får svårare att koppla ihop dina domäner via. Bara det är värt minst 49kr IMHO.

  17. #17
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Jo, jag har förstått det. Jag har dock hört mycket gott om inleed, så tänkte testa.

    Jag tänker endast placera satellitsajter på sidan, så driftsäkerhet mm är inte av någon avgörande betydelse.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:44
  2. 10 sidor med olika ip-adresser
    Av csthlm i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 07:50
  3. .com adresser som riktade till olika länder
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:31
  4. Olika adresser på hemsidor
    Av berraåsnobben i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 11:39