Resultat 1 till 6 av 6

Länkar från "dolda" sidor

  1. #1
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    Om jag från en av mina hemsidor vill ge en länk till en annan hemsida, men att jag inte vill att det ska synas så mycket. Skulle jag kunna göra en sida på hemsida 1, som länkar till hemsida 2 & där man som användare på hemsida 1 inte hittar den sidan som länkar till sida 2? Jag menar att man kan dölja den genom att inte ha med den i menyn.

    Märkte att det blev lite rörigt. Men tror att man ska förstå.

    Tacksam för svar

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, det går att göra så, men det känns lite konstigt tycker jag.

    Det du behöver vara medveten om är att länken kommer vara väldigt svag i förhållande till andra länkar på din sajt, eftersom sidan inte kommer ha några internlänkar till sig. Det är inte ens säkert att sidan kommer att indexeras.

    Resultatet är att du om du länkar till en egen sajt får en länk i princip utan värde, och om du länkar till någon annans sajt (till exempel i och med ett länkbyte) att den sajten får en länk i princip utan värde och du förmodligen retar upp mottagaren av länken.

  3. #3
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Ja, det går att göra så, men det känns lite konstigt tycker jag.

    Det du behöver vara medveten om är att länken kommer vara väldigt svag i förhållande till andra länkar på din sajt, eftersom sidan inte kommer ha några internlänkar till sig. Det är inte ens säkert att sidan kommer att indexeras.

    Resultatet är att du om du länkar till en egen sajt får en länk i princip utan värde, och om du länkar till någon annans sajt (till exempel i och med ett länkbyte) att den sajten får en länk i princip utan värde och du förmodligen retar upp mottagaren av länken.

    Jag okej. Tack för svaret! Känns logiskt. Man skulle kanske göra en länk nere i footern?

  4. #4
    angelica cs avatar
    angelica c angelica c är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    20
    Vad är poängen och den bakomliggande tanken med att länka till en sida (en domän) som du vill att folk ska hitta till men ändå inte se!?

    Det är väl lätt att länka till en sida som inte finns representerad i menyn och ärligt talat, jag tror inte det påverkar din SEO det minsta!!

    Detta är faktiskt vanligare än man tror!
    Många har en "välkomstsida" med text i stil med: "Välkommen till vår hemsida!! Klicka HÄR för att se...."
    Denna välkomstsida är aldrig länkad till internt, inte i menyn. Så har ju Internet fungerat de senaste 18 åren, så... alla sökmotorer av betydelse är tämligen införstådda med detta tillvägagångssätt!

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man nu bortse från de synpunkter som du fått om förfaringssättet. Så kan du lösa det att du skapar en sitemap för din webbplats som du länkar till i exempelvis footern. Från sitemapen så länkar du till den nyskapade sidan där den externa länken ligger.

    Men som Aaron säger är det fråga om länkbyte så lär det inte uppskattas. Men visst länken finns på din sida och den är svår att hitta men inte tekniskt sätt dold på ett sätt som går emot riktlinjer för Google. Men värdet av den är mycket begränsad.

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Förstår att det kan kännas lockande att gömma undan länkar för sina besökare. Det du gör i en länkbytessituation är att kraftigt försvaga ditt förhandlingsläge. Du kommer med största sannolikhet få samma skräp tillbaka som det du ger ifrån dig. Det kan kännas hårt, men det finns sällan genvägar. På ett eller annat sätt måste man betala för sig.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  3. "Fel" sidor hamnar överst på Google
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 20:05
  4. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51