Resultat 1 till 5 av 5

Sponsrade länkar och seo

  1. #1
    Buller koms avatar
    Buller kom Buller kom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    10
    Hej

    Har en fundering kring företag som huvudsakligen sysslar med sponsrade länkar och övrig mediaplacering. Många av dessa erbjuder även SEO. Jag undrar om inte detta är en motsägelse. Kommer de verkligen att göra ett bra SEO jobb om de egentligen vill sälja sponsrade länkar. Hjälp mig. Tänker jag galet?

    /Micke

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag tycker inte det är någon motsägelse i att erbjuda olika former av trafik.

    Ju fler kanaler du använder dig av desto mer besökare kan du ju driva till dina sajter och erbjudanden.

    Jag föredrar organisk trafik, trafik från sociala medier och trafik från forum.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Buller koms avatar
    Buller kom Buller kom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    10
    Jag har jobbat rätt länge med kommunikation i olika former. Har haft rätt bra koll på Seo utifrån en betällares perpektiv. I och med vår nya webbshop för braskaminer så har jag också själv börjar med seo för denna site. Och nuuuu förstår jag....... Sa..an vilket jobb det krävs för att lyckas. I och med denna insikt tänker jag att för ett företag som ska driva trafik till en sida så är det lättare att satsa mer på sponsrade länkar. Snabbare och säkrare resultat och därmed lättare att sälja in.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag förstår hur du tänker här Micke (Om kunden rankar högre så klickar folk inte lika ofta på adwords länkarna och då tjänar företaget mindre pengar på klicksen) men det är ju inte så man sätter upp en normal kampanj. Oftast så har du ju en budget att jobba med, och skulle du få färre klick på vissa sökord (för att du rankar bättre med SEO t.ex) så går ju mer av budgeten åt till andra sökord istället.

    Så det är nog ganska riskfritt, även om jag förstår hur du tänker här. Har du en PPC - kampanj för 10.000 i månaden så kommer den att spenderas ändå, det kräver bara en omfördelning av resurserna.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Lättare med PPC, absolut! Men inte en garanti på att det är mer lönsamt. Några av våra företag använder både SEO och PPC för trafik, och så fort vi måste betala för vår trafik så är det helt plötsligt mycket högre krav på konvertering och höga marginaler.

    Som alltid med PPC vs SEO så är det en mängd olika saker som avgör, men framförallt är det ju priset på din produkt som styr.
    Ju dyrare produkter (högre marginaler) desto lättare är det att satsa på PPC.
    Säljer du produkter eller tjänster där du tjänar 100.000kr per konvertering så kan du ju spendera massvis med pengar på PPC bara för att lyckas få en ny konvertering. Säljer du något där du har en marginal på 50kr så måste ju i princip varje PPC klick generera en försäljning för att det ska finnas något värde i investeringen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 70% klick på sponsrade resultat enligt sverigechef
    Av Erik Bergman i forum Nyheter
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 06:18
  2. Sponsrade länkar med google adwords kampanj
    Av Bonneville i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 18:42
  3. Fast pris för topp 10 för sponsrade länkar
    Av tuben i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 14:47
  4. Sponsrade länkar i bildsök, nyhet?
    Av oskarg i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 22:56
  5. Etiska regler för sponsrade länkar
    Av SWEDMA i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 13:38