Resultat 1 till 12 av 12

Blogroll vs länk i text

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej hej

    Som jag har förstått är en länk i text bättre än blogroll länk. Men sedan är en kombination bäst av dem båda?

    Sedan, "hur mycket bättre är en länk i en text jämfört med en blogroll"?

    JE

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Du har alldelles rätt i att länk i text är bättre än en länk som ligger i en sidebar/footer. Texten skapar ett kontext(relevans) för länken och relevans för länkar är A och O vid länkbygge.

    Förstår inte riktigt frågan vad du menar en kombination av dem. En blandad länkprofil för ens site är alltid bra, se dock upp med blogroll då det oftast resulterar i sitewide länkar.

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Ja, okej! Precis, menade en blandad länkprofil. Då aktar jag mig för blogroll i fortsättningen.

    Tack Kimpo + tykte till dig

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Exakt, en blandning är alltid bra för att få en bra natrulig länkpofil.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Jag har märkt att länkar från blogroll kan generera en hel del länkkraft. Akta dig dock för att använda dig av exakta ankartexter. Risken finns då att du fastnar i något filter om det blir sitewide-länkar. Använd url eller liknande som ankare vid blogroll. Det fungerar fint för mig!

    Men en blandning av länkar är givetvis det bästa, precis som tidigare talare redan har sagt.

  6. #6
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Jag har märkt att många vill köpa länkar i blogginlägg för att sedan ha en länk till inlägget i sidebaren. Min fråga då, innebär detta att länkarna i inlägget får mer "kraft" i Googles ögon eller det har inte så stor betydelse ?

  7. #7
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Menar du länk i sidebaren på samma domän som inlägget ligger på? De menar väl att i och med att inlägg trycks ner allt eftersom siten fylls på med fler inlägg så ska just det inlägget behålla mer styrka för att alla andra sidor på siten länkar till den från sidebaren.

    Detta låter inte som en superbra idé i mina öron. Det skulle nog se snyggare ut, om man nu vill fördela kraften lite jämnare på siten, att länka mellan inlägg(från texten) när det finns relevans mellan dem. Detta är ett mycket mer naturligt mönster.

  8. #8
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Jupp det där med exakt keyword i sitewide gjorde man misstaget i våras. Slutade med en hyffsad rankad sida med bra keyword försvann från serpen. Mycket vill ha mer som det heter.

    Men att lägga i sitewide en länk till ett inlägg med en länk lät ju ganska fiffigt måste jag säga. Man kanske borde ge det en chans.

  9. #9
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Tänkte på det här inlägget när jag såg senaste videon från Matt Cutts:



    Varje gång jag läser tips från någon inom SEO är sitewide eller blogroll ett stort no no. Kanske ibland säger vissa. Tolkar Cutts som om det är okej så länge det finns relevans.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Reachground Visa inlägg
    Tänkte på det här inlägget när jag såg senaste videon från Matt Cutts:

    Varje gång jag läser tips från någon inom SEO är sitewide eller blogroll ett stort no no. Kanske ibland säger vissa. Tolkar Cutts som om det är okej så länge det finns relevans.
    Och det är så du ska tänka också. Du kan ju titta på större sidor och se hur ofta de använder sig av sitewides eller blogrolls, och de har knappast några bekymmer med Google.

  11. #11
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Yes, precis så menar jag. Vissa är redo att betala riktigt bra för det också så det bör väl göra någon nytta.

    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Menar du länk i sidebaren på samma domän som inlägget ligger på? De menar väl att i och med att inlägg trycks ner allt eftersom siten fylls på med fler inlägg så ska just det inlägget behålla mer styrka för att alla andra sidor på siten länkar till den från sidebaren.

    Detta låter inte som en superbra idé i mina öron. Det skulle nog se snyggare ut, om man nu vill fördela kraften lite jämnare på siten, att länka mellan inlägg(från texten) när det finns relevans mellan dem. Detta är ett mycket mer naturligt mönster.

  12. #12
    talsens avatar
    talsen talsen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    8
    Gör ett litet instick då min fråga handlar om sitewide-länkar
    Jag har två stycken bloggar som jag har länkat till mig själv, dvs en länk på vardera blogg som länkar till min "pengasajt".
    Nu är det så att varken Webmaster tools eller http://www.backlinkwatch.com/ hittar mina länkar?

    Jag har nyligen börjat pinga mina bloggar, kan det vara något sådant problem?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Passa sig för blogroll och sitewide-länkar?
    Av AndersIvar i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 21:06
  2. Blogroll plugin till wordpress
    Av jakobia i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 16:40
  3. Hur många länkar som blogroll på en blogg.
    Av jakobia i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 12:02
  4. hur gör man en länk i en text?
    Av lenny46 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 12:42
  5. Blogroll byten
    Av Marcus Westberg i forum Länkbyten
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 16:36