Resultat 1 till 6 av 6

Vad ska jag länka?

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej!

    Är ganska ny på detta men har försökt att läsa mig till alla metoder och guider som finns på nätet, har även lärt mig hur man sökmotoroptimerar en sida i wordpress med hjälp av plugin så att det blir grönt på alla punkter så det känner jag väl att jag behärskar.

    Jag driver en reseblogg och det jag är ute efter är att ranka på sökord relaterat till den, i dömännamnet har jag mitt eget personliga "namn" och det ligger på en egen domän.

    Varje sida har relevant titel och meta description osv..

    Men vad jag har förstått av blandannat detta forum, så räcker inte detta för att kunna utmana första sidan på google och topp 3?

    Utan jag måste ha en massa inlänkar, däremot har en tanke slagit mig. Eftersom mitt namn på domänen inte har något att göra med sökorden jag vill synas extra på så hjälper väl det inte så mycket att jag har många inlänkar till förstasidan?


    Ska jag då ordna inlänkar som ser ut som följande och i ankartext skriva nyckelordet? http://exempel.se/cathegory/exempel/

    Tänkte även passa på att fråga ifall det ger något att kommentera relevanta bloggar när man ska klättra i google?

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Det stämmer att det är svårt att ranka bra enbart med rätt titel, description och innehåll. När du fixar länkar till din blogg är det viktigt att få inlänkar både till bloggens startsida och de specifika inlägg du vill ska placera sig högt. Att omännamnet innehåller ditt namn gör inte så mycket. Genom att ha många och starka länkar till bloggens startsida stärks alla underliggande sidor på din blogg. Tänk att länkkraften från länkarna flödar på samma sätt som champagnen i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=k-wXLnMTiwY

    Om vi antar att du i ett inlägg fått till en ganska omfattande reseguide om Rhodos där du under olika rubriker går igenom sevärdheter, hotell och restauranger m.m. Då kan det ju vara kul (och lönsamt) om just det inlägget syns på sökfraser som "resa till rhodos".

    Då föreslår jag att du försöker skaffa direktlänkar till just detta inlägg, låt säga http://www.dinblogg.se/grekland/resa-till-rhodos/

    Sådana länkar till specifika inlägg får du enklast genom att göra länkbyten eller skriva i texter till artikelkataloger.

    Listor över svenska artikelkataloger:
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6019
    http://www.wedholm.net/lista-over-sv...ikelkataloger/

    Här hitar du folk som vill byta länkar:
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=3967
    Senast redigerat av wedholm den 2012-11-14 klockan 02:17.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Tack för svar!
    Ska man länka till ett enskilt blogginlägg då eller till kategorin? vilket ger mest effekt i sökresultaten?

    Jag använder wordpress men har inte riktigt förstått ifall det gör någon skillnad att göra olika "sidor för varje enskilt ämne" tillexempel som du skriver sevärdheter, hotell eller om man ska koka ihop allt till en lång mega-page.

    Hur rankar man bättre på själva ordet Rhodos då?
    är det innehållet i texten plus länken till inlägget som gör så att nyckelordet rankar, eller måste man döpa länken till nyckelordet?



    Känner att en hel del börjar falla på plats varje dag jag läser här på forumet, känns kul och förstår varför så många vill jobba med det här!
    Skulle kanske kunna få ett svar på om hur mycket bloggkommentarer är värda? om det är lönt att kommentera andras bloggar för att få inlänkar eller om man enbart ska satsa på inlägg i texter och artikelkataloger.

  4. #4
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Om du ska länka till kinlägg eller kategori beror lite på vad du vill ranka på. Jag skulle föreslå att du har en kategori som heter "Grekland". Där finns ditt inlägg om Rhodos, men även ett om t.ex. Kreta. Med kategorin vill du ranka bra på sådant (mer generellt) som har med Grekland att göra, medan inläggen ska ranka bra på de specifika resmålen i Grekland. Viktig när du vill ranka bra med kategorer är att få in en statisk text ovanför den dynamiskt genererade listan över de senaste inläggen kategorin.

    Om du har rubriken "Resa till Rhodos" så är den optimerad både för den frasen och enbart "Rhodos". När du bygger länkar till inlägget med texten "resa till Rhodos" så optimerar du sidan för både hela frasen, men även "Rhodos" eftersom det ingår i ankartexten. Tänk på att variera dina ankartexter så att det ser naturligt ut i Googles ögon. Det ser misstänkt ut om inlägget har 10 inlänkar och alla har exakt samma ankartext.

    Du behöver alltså inte ha exakt det ord eller fras du vill ranka bra på som ankartext.


    När det kommer till bloggkommentarer så jobbar jag inte mycket med det. Mina erfarenheter är att de inte ger så mycket, men det kan bero på att jag har egna resurser att bygga länkar genom. För dig som nybörjare som inte sitter på 50 olika sajter och har ett stort nätverk av länkbytare så kan bloggkommentarer vara ett bra sätt att skaffa länkar.

    Just bloggkommentarer är lite luriga eftersom många bloggar sätter NoFollow på länkar i kommentarer. NoFollow gör att ingen styrka skickas vidare genom länken. De är med andra ord ganska värdelösa för dina bloggs ranking. Om du däremot hittar bloggar som inte länkar med NoFollow så kan det ge endel. Gör det bara inte till din huvudsakliga strategi för länkbygge.

    Hoppas det hjälper dig vidare och inte bara rör till det ännu mer
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  5. #5
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Jag tror att du gjorde hela väldigt mycket klarare för mig

    Det här kan man göra på ännu mer specifik nivå för att nå nyckelord relaterade till "rhodos" om jag förstod det hela rätt, genom att då ha Rhodos som kategori och sedan ha inlägg om "sevärdheter på rhodos" osv, eller har jag fel?

    Ankartexten är väl själva "namnet" på länken om jag förstått det hela rätt?

    Jag har ju inte ett flertal starka sidor att länka till, men har funderat på ifall man skulle starta upp några olika sidor att länka till min huvudsida med fast har tvivlat på ifall dessa skulle hjälpa något särskilt eftersom dem kommer alla komma ifrån samma Ip, nämligen min egen och vad jag har förstått så är det inte bra ifall man har massa inlänkar från sitt eget ip?

    Finns där något sätt att kolla ifall en bloggsida har nofollow länkar eller dofollow länkar?

    Tack så jättemycket för dina svar! Är en riktig djungel för nybörjare det här, men när man förstår grundpelarna så har man en god start iallafall.

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Ja det stämmer. Ankartexten är den klickbara/understrukna texten.

    HTML-kod:
    <a href="http://www.domän.se">Ankartext</a>
    För att se om länkar i kommentarer innehåller nofollow kan man gå in i sidans källkod och leta upp en befintlig kommentar. Om länken innehåller rel="nofollow" så är den NoFollow.

    HTML-kod:
    <a href="http://www.domän.se" rel="nofollow">Ankartext</a>
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka i Opencart
    Av UnikaBarn i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 14:18
  2. Hur mycket kan man länka?
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 18:35
  3. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  4. Länka och Indexera
    Av Mathias GBM i forum Länkbygge
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 17:04
  5. Hur länka i katalogen?
    Av davooud i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 15:49