Resultat 1 till 8 av 8

Ju högre pagerank, desto mer länkar kan man bygga?

  1. #1
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Hörde ifrån en bekant som påstod att ju högre pagerank man hade på sin sida, desto mer var man tillåten att bygga länkar. Annars kan din sida uppmärksammas av google som spam.

    Är detta sant?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Har nog aldrig hört denna formulering förut. Men däremot är det ju så att ju stabilare och starkare länkprofil du har till din sida, desto mindre påverkan får enskilda länkar så antar kanske att det är så han menar. Men sen kan du ju ha hög PR och endast ha en länk pekandes på din sida, så det är inget bra mått skulle jag säga.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Värt att undersöka närmare tycker jag. För mig är det en utmärk logik. Vartför skulle google INTE ha detta i sitt system? Why not?

  4. #4
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Varför skulle de vilja gå efter PR? Jag har en hemsida med 200 sidor, men också 200 länkar till --> snittar pr 2. Jag har en annan sida med 5 texter och 2 länkar --> Snittar också pr 2

    Att gå efter pr tror jag inte de gör med andra ord. Jag tror de går efter hur många länkar siten har. Har den 1000 så spelar 1 ingen större roll, har man 2 spelar 1 länk större roll.

    Någon får gärna rätta mig om jag är fel på det

  5. #5
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Hörde ifrån en bekant som påstod att ju högre pagerank man hade på sin sida, desto mer var man tillåten att bygga länkar. Annars kan din sida uppmärksammas av google som spam.

    Är detta sant?
    Hög PR - Förenklat; många kvalitativa länkar till din webbplats

    Låg PR - Förenklat; få kvalitativa länkar till din webbplats


    Om en sida har en hög PageRank och en stor variation av högklassiga och mindre högklassiga inlänkar är det möjligt att Googles algoritmer har lite svårare att upptäcka länkbyggandet. Å andra sidan kan sidor med relativt hög PR (5 eller mer) göra sig en björntjänst genom att skaffa sig får många lågkvalitativa länkar. Jag har själv fått bita i det sura äpplet, beträffande en egen webbplats. ;-/

    Även sajter med låg PR kan drabbas negativt om de har för många lågkvalitativa länkar, tex från vissa länk och artikelkataloger, för att inte tala om automatiserade varianter (betraktas med mycket stor sannolikhet som ren spam), som kan vara rent av förödande.

    Vad jag försöker förmedla är att ofta är det bra att ha en "lagom" ratio med både kvalitativa och mindre kvalitativa länkar, oavsett webbplatsens PageRank. Tiden då antalet länkar var avgörande, snarare än kvalitén, är ett minne blott.

    Så, det kan (ibland) löna sig mer att få en enda högkvalitativ länk, än tjugofem lågkvalitativa. Bygg länkar med eftertanke och förnuft. Tänk kvalitet snarare än kvantitet.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  6. #6
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Jag tror google har ändrat sin syn på hur sidorna rankas i sökmotorn. Idag tror jag att det handlar mer om auktoritet än av kvalitet ett exempel. Hög Pagerank och mycket sociala signaler.
    Anledningen till varför jag undrar om man behöver hög pagerank för att bygga fler länkar är pga av att jag hörde detta ryktet av någont som påstod att en hemsida med större pagerank har större tillåtelse att bygga fler länkar än en med liten.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Jag tror google har ändrat sin syn på hur sidorna rankas i sökmotorn. Idag tror jag att det handlar mer om auktoritet än av kvalitet ett exempel. Hög Pagerank och mycket sociala signaler.
    Anledningen till varför jag undrar om man behöver hög pagerank för att bygga fler länkar är pga av att jag hörde detta ryktet av någont som påstod att en hemsida med större pagerank har större tillåtelse att bygga fler länkar än en med liten.
    Har du något exempel som skulle kunna stödja det du tror angående Sociala Signaler?

    Vad menar du med auktoritet istället för kvalitet, det får du gärna vidareutveckla.

    PR är över 15 år gammalt och betydelsen av PR har ju gradvis sjunkit med åren. Att det helt plötsligt skulle bli mer värdefullt köper jag inte. Jag tror inte PR styr särskilt mycket nu för tiden, och om det är en del av algoritmen så är det garanterat en väldigt låg %.
    Google gör ALLT för att vi inte ska få veta någonting om algoritmen, det gör att PR i sig är ganska komiskt. En siffra mellan 0 och 10 som de visar upp för allt och alla liksom.....

    Det har ingenting att göra med hur många länkar du kan bygga, det är snarare tvärtom. Du ökar din PR med hjälp av fler länkar och mer auktoritet.

  8. #8
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    PageRank fungerar som en indikator över webbplatsers informationsvärde, men kan ge en ganska missvisande bild över "hur framgångsrik" en webbplats är och hur den rankar i SERP.

    Ps. Två av mina webbplatser hoppade från PR6 till PR4, men samma år ökade både antalet besökare och intäkterna markant. Deras positioner i serpen stärktes också vill jag minnas.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bygga länkar, en fråga
    Av J.L i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 01:44
  2. Ger affiliate länkar högre PR
    Av Martin_G i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 19:43
  3. hur snabbt ska man bygga länkar?
    Av Identisk i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:55
  4. PR 4 länk bytes mot andra PR 4(eller högre) länkar.
    Av miraclesinc i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:53