Resultat 1 till 6 av 6

Hur viktig är relevansen egentligen?

  1. #1
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Vad anser ni kunniga, är en länk från en webbplats inom samma ämnesområde mycket mer värd än en länk från en sida med blandat innehåll?

    Har spionerat på ett antal webbplatsers länkprofiler och av vad jag kan bedöma tycker jag inte att relevansen verkar ha särskilt stor betydelse. Viktigast av allt tycker jag verkar vara om den länkande sidan är har en egen stark länkprofil samt är "omtyckt" av google (Med de menar jag att den rankar precis så bra som den ska och inte har några bestraffningar).

    Verkar fungera precis lika bra att slänga in länkar på en hemsida om guldpriser till en sidan om underkläder , som en sida om textiltillverkning - > underkläder.

    Har jag fel eller rätt?
    Senast redigerat av spexer den 2012-12-18 klockan 19:46.

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag har sett många nischer med relativt sett hård konkurrens där relevans verkar obefintlig. På samma sätt har jag sett sidor med väldigt fin relevans som ändå inte rankar så bra.

    Har ingen koll på hur Google mäter relevans men känns som det är väldigt svårt att säga. Dock ser jag lite så här på saken. Google har på senare år kommit med en rad uppdateringar som primerar relevanta länkar och de lär fortsätta komma med sådana uppdateringar. Så man vet ju inte om det i framtiden blir ännu viktigare med just relevans. Därför kan det nog vara en god ide att tänka på det redan nu.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Kul att se att någon annan noterat samma sak Har i princip samma uppfattning som dig. Förmodligen kommer Google bli allt bättre på att bedöma relevansen och därför är det naturligtvis bra att redan nu tänka framåt.

    Å andra sidan skulle man kunna tänka sig att sidans "trust" också blir allt viktigare. Skulle man då inte kunna tänka sig att en länk från en personlig blogg som handlar om ditten och datten, trots allt är av högre värde än en länk från en relevant sida, som exempelvis saknar en tydlig författare?

    I stort sett alla som skriver om sökmotoroptimering brukar på ett eller annat vis hävda att relevansen är av stor betydelse. Så nog måste de väl finnas fler åsikter om detta?
    Senast redigerat av spexer den 2012-12-19 klockan 12:19.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Min uppfattning är att relevans har blivit mer viktigt, och jag är övertygad om att det kommer bli än mer viktigt, där det finns möjligheter att få länkar från relevanta sajter.
    I många komersiella nischer finns det dock väldigt få relevanta sajter, förutom konkurrenter till ens egna sajt, vilket till stor del nollar den aspekten.

    Förutom det handlar det såklart mycket om var man drar gränsen för vad som är relevant. I exemplet i första inlägget här, skulle jag säga att det inte behöver finnas en självklar koppling mellan textiltillverkning och underkläder, bara för att underkläder oftast är tillverkade av textil, och jag tror att det är många som försöker "tvinga in" en koppling mellan två artiklar som egentligen inte handlar om samma sak.

  5. #5
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Du har helt rätt i de, det måste inte finnas en given koppling mellan textiltillverkning och du har en helt klart en poäng att det är vanligt att man försöker "tvinga in" en koppling mellan saker som inte hänger ihop. Hade varit bättre om jag använt mig av exemplet underkläder -> underkläder.

    Sen tycker jag det låter vettigt de du säger om relevansens betydelse och det känns som det borde vara så. Och kanske har den blivit viktigare.

    Samtidigt tycker jag inte riktigt mig kunna hitta så många exempel på sidor där mycket god relevans sinsemellan sajter gör att de rankar bättre än andra. Vilket fått mig att börja fundera över hur stor betydelse den länkande bloggens ämne verkligen har. Kanske finns det exempel på detta och jag fattar att man inte vill offentliggöra olika webbplatsers länkprofiler, men hade varit kul med ett exempel på detta (skicka gärna ett PM).

    Det sagt, själv tänker jag trots allt att det bästa länkbygget borde vara så allsidigt som möjligt, bestående av både relevanta och mindre relevanta länkar. Men detta kan jag knappas påstå baseras på kunskap, utan utgår snarare från tanken att ett så "naturligt" länkbygge som möjligt är det som fungerar bäst i längden.

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Håller med Aaron om att relevans blir viktigare, men jag håller inte helt med om kopplingen.
    G blir smartare när det gäller att koppla ihop relevans och synonymer enligt mig.

    Söker man underkläder får man bland annat dessa sökord i förslag av G.

    underkläder av silke
    underkläder av ull
    underkläder av ylle

    Så jag personligen är övertygad om att om G ser en koppling mellan underkläder och ull, borde den även se en koppling mellan textil och ull.
    Jag personligen kör med att som i exemplet byta ut ankartext mot textil ibland och det funkar skitbra för mig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur viktig är Googles pagerank?
    Av HC_Consulting i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 12:13
  2. Relevansen högst.
    Av Bernt Johansson i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 07:49
  3. Hur viktig är själva ankartexten
    Av Jacob Jarnvall i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 07:49
  4. Hur viktig är position i SERP:en?
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 13:51
  5. Viktig info
    Av Jim Westergren i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 09:12