Resultat 1 till 4 av 4

Hur ligger det till egentligen?

  1. #1
    Synkts avatar
    Synkt Synkt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    3
    Hej!

    Jag har lite frågor angående detta med satellitsidor, som jag verkligen hoppas att ni kan hjälpa mig med!

    Jag håller på att lära mig konsten om satellitsidor, och har därför spenderat rätt mycket tid på detta forum för att läsa om just detta ämne. Men det är en fråga som jag inte kan hitta något specifikt svar på.

    Jo, det är så att jag vill marknadsföra en webbutik jag driver och även marknadsföra vissa varumärken som säljs i butiken. Därför startade jag min första satellitsida via n.nu med ett av varumärkena jag säljer. Googlar jag på varumärket hamnar n.nu-sidan över min butik bland sökresultaten, vilket kanske var ett dumt drag av mig kan jag tycka. Som så många andra vill, så vill även jag hamna högt på Google - och med just detta sökord är det inte omöjligt.

    Därför funderar jag just nu på att skapa ytterligare en satellitsida som istället riktar sig inom den kategorin själva sökordet handlar om, och även passa på att skriva om andra varumärken i den nya satellitsida. Vad tror ni om detta?

    Den nya satellitsidan ska innehålla mycket text och vara välbyggd för att sedan eventuellt länka till butiken.

    Därför vet jag inte om den nya sidan ska vara ytterligare en n.nu- eller en wordpress.com-blogg? Jag har läst att Google inte tycker om länkar från samma IP-nummer, och att man kan då bli straffad etc.

    Kan någon vara jättesnäll och tala om för mig vad som är bäst, hur ska jag göra så det ser ut så naturligt som möjligt för Google och slippa bli straffad.

    Jag är väldigt tacksam för hjälp! Ursäkta mig för att det blev ett långt inlägg.

  2. #2
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Ja, länkar från andra sidor, t.ex. wordpress till din produktsida borde stärka denna utan att n.nu sidan rankas upp så att produktsidan med tiden kommer att hamna över n.nu-sidan.

  3. #3
    Synkts avatar
    Synkt Synkt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    3
    Hej Jake,

    Tack för ditt svar!

    Men vad jag menar är mer ifall Google skulle bli misstänkta ifall samma typ av sidor (t.ex. n.nu-bloggar) med samma IP-nummer skulle länka till min huvudsida.

    Är det lugnt att skapa fler n.nu-sidor och länka till min butik?

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Nja.
    Risken är väl stor att det inte blir en fördel för din del.
    Vissa argumenterar att Google räknar flera länkar från samma domän / ip som en länk

    Jag tycker att variation av länkar vare sig det är plattform, land, ip, PR, dofollow / nofollow är positivt för annars finns risken att man signalerar "self-promotion"
    Så du borde ha större chans att uppnå det du vill med en n.nu och en wordpress sidan än två n.nu sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur viktig är relevansen egentligen?
    Av spexer i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 21:37
  2. hur bra är yahoo directory egentligen?
    Av folo i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 14:45
  3. Vad gäller egentligen?
    Av Patrik1972 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 17:10
  4. Vad är en blogg egentligen?
    Av Aron L i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 14:57
  5. Vad ett c-nät egentligen?
    Av RobinS i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 10:30