Resultat 1 till 12 av 12

Ang: Google Pr uppdatering, och slutsats om nuvarande länkkraft.

  1. #1
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Jag undrar om någon har kunskap om googles pr uppdatering som uppdateras några gånger per år. Jag har plan eller lättare sagt håller på att bygga flera domäner, ca 10 med hög pr som jag sedan säljer.

    Just nu har jag en domän som har Domain Authority 56/100 och Page Authority 64/100 på opensitexplorer och det jag undrar är för denna siten har jag ännu inte fått en pr update utan väntar. Men kan man dra slutsatser att sidan har en pr 5 eller närmare pr 6 länkkraft?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag är inte helt säker på hurSEOmoz räknar ut sina siffror, men som jag förstått det så tar de med ganska mycket annat än vad som finns i själva PageRank-algoritmen, så jag skulle inte räkna med att 50 PA är lika med 5 PR.

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag har PR3 och DA41 på en domän, som ett exempel. PR har legat konstant i flera år, även när DA låg under 20.

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    DA och PA är så 2011.
    Sist jag köpte ett domän tog det en dags effektiv arbete för att få DA20, respektive en månad för att få DA45.
    Den har ett 50 tal länkar från DA99 domäner.

    2012 var det mozrank som gällde, vad det blir iår vet endast de på seomoz


  5. #5
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Ok tack för info, kommer nog vänta med att sälja tills jag får pr uppdaterat

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Just nu har jag en domän som har Domain Authority 56/100 och Page Authority 64/100 på opensitexplorer och det jag undrar är för denna siten har jag ännu inte fått en pr update utan väntar. Men kan man dra slutsatser att sidan har en pr 5 eller närmare pr 6 länkkraft?
    Nej, det beror helt på vilken typ av länkar du bygger. Opensiteexplorer verkar räkna in spamlänkar, vilket oftast inte ger något i toolbar PR. Det finns tex många siter med PA runt 50 som har PR 1-3.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Nej, det beror helt på vilken typ av länkar du bygger. Opensiteexplorer verkar räkna in spamlänkar, vilket oftast inte ger något i toolbar PR. Det finns tex många siter med PA runt 50 som har PR 1-3.
    Jag har även hört att opensiteexplorer räknar in mer länkar än vad google gör? eller något med att de uppdaterar dem förrän google, då google ibland dröjer med sin pr uppdateringar. Dock ger opensiteexplorer inte helt adekvat pr.

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Här är info från Open Site Explorer:

    "We update our Linkscape Index every 3 to 5 weeks. Crawling the whole internet to look for links takes 2-3 weeks. And then we’ve got 1-2 weeks of processing to do on those links to determine which are the most important links etc."

    "Linkscape focuses on a breadth-first approach, and thus we nearly always have content from the homepage of websites, externally linked-to pages and pages higher up in a site’s information hierarchy. However, deep pages that are buried beneath many layers of navigation are sometimes missed and it may be several index updates before we catch all of these."

    http://seoroi.com/seo-roi-quality/ho...ritizes-links/

    Så man kan nog lugnt säga att de räknar in långt färre länkar än vad Google gör.

    Eftersom de inte har samma kapacitet som Google ligger de alltid ett, två eller tre steg efter.
    Det märker man ofta när man kollar länkar på Opensite Explorer, den visar länkar som är borttagna sen veckor tillbaka.

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    PS. OSE uppdaterades igår/inatt med nya PA/DA.

  10. #10
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag använder OSE mycket mindre numera.
    Föredrar majesticseo.com istället.
    De visar färskare data tycker jag.
    De har även större index.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  11. #11
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Så man kan nog lugnt säga att de räknar in långt färre länkar än vad Google gör.
    Ja, de ser färre länkar, men är sämre på att räkna bort spamlänkar...
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  12. #12
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Ja, de ser färre länkar, men är sämre på att räkna bort spamlänkar...
    Ja, exakt.
    Det är det som är svagheten med deras PA/DA system, det gör det för enkelt att manipulera.
    Det gäller bara att hitta en gammal övergiven domän, som har fått bra inlänkar gång i tiden med auto approve kommentarer.
    Semoz bryr sig inte så mycket om sidan inte har uppdaterats på år, är sönderspammad, nofollow, blivit pimp slapped av en Panda, Penguin eller Zebra

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkkraft
    Av Chrisse i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 14:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 00:37
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 07:26
  4. Uppdatering Google KeywordTool
    Av Urban G i forum Sökordsanalys
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 18:35
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 19:10