Resultat 1 till 6 av 6

Unikt innehåll

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej!

    Jag har en fråga angående unika artiklar, låt säga att man har en huvudsida som skriver om ett ämne och publicerar artiklar. Hur gör man smidigt för att kunna använda samma innehåll på en relaterad domän eller en satellitsida?

    Vill inte råka ut för duplicate och undrar hur mycket av artikeln måste vara unik?
    Har man skrivit en egen artikel på 4000 ord så kan det vara lite jobbigt att skriva om den en gång till.

    Jag vet att det här egentligen inte gynnar "besökare" eller det gör det på ett sätt eftersom det kommer vara välskrivna artiklar. Fast anledning i stort är ju för att jag själv ska tjäna på det.

    Tack på förhand! Hoppas någon har en finurlig men enkel lösning på det hela

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Inte helt lätt att svara på, det finns ingen magisk procentsats för hur mycket man kan kopiera och fortfarande räknas som unik.

    Spontant skulle jag tro att du med fördel kan dela upp din artikel i flera, och på så sätt kunna använda delar på din huvudsajt och delar på dina satelliter. Har du nån tracking på om någon lyckas ta sig igenom hela texten?

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hur blir det ifall man använder delar av en artikel? Måste man lägga till "unik" text eller vad händer ifall man kopierar en del av en artikel?

    Om du menar med lyckas ta sig igenom texten att det är samma som att läsa hela artikeln så kommer det nog finnas en del som gör det.
    Har inte lagt ut artiklarna ännu, utan vill först få lite klarhet hur jag ska lägga upp det bäst för att slippa lägga ner tid på ett arbete jag redan gjort.

    Huvudartiklarna kommer att ligga mellan 1500-4000 ord och jag skulle vilja få med så mycket som möjligt på andra sidor, dels för att få en stark relaterad länk men också för att ranka och driva trafik.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Alltså, antingen är texten unik eller kopierad. Är den kopierad så räkna inte med att den tillför något värde. Så ja, du kommer behöva skriva ny text till dina andra sajter. Det är såklart okej att citera originalartikeln, men jag skulle i så fall hålla det till klart under hälften av totala textmängden, och vara tydlig med källhänvisningen.

    Att jag undrade om någon läst hela artikeln var mest för att jag tycker det låter väldigt långt. Jag är ganska säker på att jag själv aldrig har läst en hel artikel på 4 000 ord på Internet någon gång, och helt ärligt så känns det som slöseri att publicera så mycket på en enda sida. Jag skulle absolut försöka dela upp den i flera artiklar om jag var du, och strukturera upp det så det är enkelt för dina besökare att välja ut de delar av texten de är mest intresserade av.

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Allt beror helt och hållet på upplägget.
    Skapar du en satellitsida men unika inlägg / texter / artiklar eller vad du vill kalla dem och då och då vill dela med dig en artikel som finns på din huvudsida, med dina besökare på satellit sidan, så går det bra om du bara rakt av kopierar och klistrar in dokumentet samtidigt som du är noga med källan.

    Då blir det något som kallas curated contet.

    Kod:
    "The indexed web currently contains at least 7.39 billion pages. That’s an insane amount of information to sift through, which is why good web curators are an indispensable resource to people. Curators are people that find and share quality sources of information with others. This is the process of curating content.
    Read more at http://www.business2community.com/content-marketing/great-examples-of-curating-content-on-the-web-0284782#ZhhXAqAURuQ5Aiqp.99"

  6. #6
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hur läser google den här källan? Är det riskfritt ifall man använder källhänvisning?

    Kommer man ranka i serpen med huvudsidan och satellitsidan?

    Tack för tipset Aaron om att dela upp långa artiklar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. S: In-contentlänkar med unikt innehåll (PR3-6)
    Av SEO-T i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 17:12
  2. Hur viktigt är unikt innehåll
    Av Ripipip i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 10:39
  3. Få mera unikt innehåll ?
    Av DieHigh i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 13:34
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41