Resultat 1 till 10 av 10

särskrivningar och SEO

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Har googlat runt lite och sökt på forumet men hittar inga bra uppdaterade svar...

    Om jag vill optimera för exempelvis: "snöskoter test", som vi antar att jag vet att folk föredrar att söka med, så är det ju grammatsikt korrekt att istället skriva snöskotertest. Google lär ju kunna känna igen vissa särskrivningar, men jag har sett tydliga förbättringar när jag i vissa fall konsekvent använt särskrivningar för att testa. Däremot ser det ju bedrövligt ut för besökarna av hemsidan...

    1. Man kan ju använda lite css och visa ett visst särskrivet ord i koden som sammanskrivet på hemsidan etc, är det ok att göra så, eller risk att straffas av någon anledning?

    2. Om frasen man vill optimera för istället skulle vara "test snöskoter", hur hade ni då gjort? Som rubrik kan det möjligtvis användas, men man hade ju hellre velat skriva test av snöskoter, eller test av snöskotrar...? Hur används det i löpande text på ett finurligt sätt?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Självklart ska du skriva korrekt svenska. Den eventuella fördel du kan få för att du använder en exakt sökfras (och enligt mig är det en riktigt liten fördel), kompenserar du med att lägga tid på att fixa ett par länkar till.

    Nu vet jag att jag inte är helt representativ, men personligen vänder jag direkt tillbaka om jag råkar hamna på en sajt med ett dåligt språk.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Intressant att det inte är en fördel enligt din erfarenhet, jag har sett ganska påtaglig skillnad, men inte i alltför många fall dock. Du har nog mer erfarenhet inom området.

    Gäller samma om termen hade varit "test snöskoter" och man lägger in ett "av" i termen? Exempelvis "test av snöskoter". Jag har en liknande term på en av mina sidor, och har använt "test av..." i rubriken och texten. När jag tog bort "av" steg sidan som en raket... Fast nu ser det ju dumt ut. Och jag håller med dig, personligen lämnar jag ganska snabbt sidor med inkorrekt språk, i synnerhet särskrivningar

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Var ett intressant ord du valde. Google vill att det skall heta snöskoter test och inte snöskotertest.
    Och det ger olika sökresultat beroende på vilken variant man söker på. Dessutom helt olika resultat.
    Inte helt ovanligt, problemet som uppstår är när den särskrivna varianten har den absolut högsta trafiken.

    Att då envisas med att hålla sig till det korrekta när man har både Google och besökarna emot sig är inte det bästa alternativet.
    Så man får vara lite kreativ i sin språkbehandling.
    Som titel kanske:
    Snöskoter; test av olika snöskotrar
    Sedan i texten på sidan få till lite varianter på det hela. Orden test och snöskoter kan man få in i samma mening utan att för den skull behöva skriva de intill varandra.
    Här nedan hittar du vårt test av Yahamhas snöskoter Snowrider

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Intressant att det inte är en fördel enligt din erfarenhet, jag har sett ganska påtaglig skillnad, men inte i alltför många fall dock. Du har nog mer erfarenhet inom området.

    Gäller samma om termen hade varit "test snöskoter" och man lägger in ett "av" i termen? Exempelvis "test av snöskoter".
    Någon annan kan kanske konfirmera det jag skriver, men ser inte G "av" som ett stoppord precis som "i", dvs en domän för dig skulle kunna vara testsnöskoter.se istället för "test av snöskoter".

  6. #6
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Var ett intressant ord du valde. Google vill att det skall heta snöskoter test och inte snöskotertest.
    Och det ger olika sökresultat beroende på vilken variant man söker på. Dessutom helt olika resultat.
    Inte helt ovanligt, problemet som uppstår är när den särskrivna varianten har den absolut högsta trafiken.

    Att då envisas med att hålla sig till det korrekta när man har både Google och besökarna emot sig är inte det bästa alternativet.
    Så man får vara lite kreativ i sin språkbehandling.
    Som titel kanske:
    Snöskoter; test av olika snöskotrar
    Sedan i texten på sidan få till lite varianter på det hela. Orden test och snöskoter kan man få in i samma mening utan att för den skull behöva skriva de intill varandra.
    Här nedan hittar du vårt test av Yahamhas snöskoter Snowrider
    Nu var det inte exakt detta jag ville optimera för, men det är ett bra exempel, och det finns många liknande.

    Om jag förstår dig rätt kan man alltså använda semikolon utan att google ser det som en helt annan fras? I så fall blir det ju "relativt" lätt helt plötsligt. Detta gäller alltså titeln?

    För brödtexten är det sedan alltså samma sak (ur googles ögon), att använda test och snöskoter uppdelade i samma mening, istället för att skriva dem intill varandra?

    Kul att man får så mpnga bra och intressanta svar på detta forum, på många amerikanska forum finns det alldeles för många "förståsigpåare" som uppenbarligen inte har en aning om vad de talar om, eller uppenbarligen aldrig har ens försökt sig på SEO heller...

  7. #7
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Gällande domänen så tycker jag att det funkar. Vad jag däremot inte tycker ser ok ut är när det ser märkligt ut i text och rubriker...

    Mina domäner är å andra sidan inte EMDs, det är snarare företagsnamn, och sedan vill jag optimera undersidor. Eller i vissa fall bygga fristående informationssidor om exempelvis snöskotertester som länkar till huvudsidan... Vid val av domän brukar jag inte ta så mycket hänsyn till att få till en EMD. Eller är jag helt ute och cyklar med att EMDs inte spelar så stor roll längre?

  8. #8
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Som några nämner så är det ju bara att vara lite mer kreativ med sitt skrivande så kan man klämma in "naturliga" särsskrivningar också i vanlig text/rubriker/title-taggar. Sedan är ju frågan om man verkligen behöver det. Rent spontant kommer jag på följande sätt att få in exempelordet på:

    Test - snöskoter för snabbkörning
    Test: Snöskoter "Yamaha SuperScooter 2099"
    Test snöskoter - en ful särskrivning

    I löpande text:
    Intressant i sammanhanget är förresten att den särskrivna sökningen test snöskoter har fler träffar än till exempel snöskotertest eller test av snöskoter!

    Test snöskoter. Så skriver våra konkurrenter - vi föredrar dock ordet snöskotertest.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För brödtexten är det sedan alltså samma sak (ur googles ögon), att använda test och snöskoter uppdelade i samma mening, istället för att skriva dem intill varandra?
    I princip ja. Titta på den cachade varianten av sidan som ligger överst på denna fras http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sc...w=1344&bih=894
    så ser du att orden inte förekommer intill varandra men väl på sidan. Google har markerat orden med färger som synes.

  10. #10
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Hmm

    Jag har testat lite nu fram och tillbaka.

    För korrekt svenska föredrar jag alltså "snöskotertest", men google rekommenderar "snöskoter test", och det har även fler sökningar.

    Jag hade tidigare särskrivningen, mest för att testa om det var skillnad mot att skriva ihop, och ja det var stor skillnad. För att göra det lite snyggare så ändrade jag till "Snöskoter - test", vilket enligt många källor ska uppfattas på samma sätt som särskrivningen ur googles ögon.

    Men inte fan är det så. Snöskotertest rankar på 3:e sidan, snöskoter test på första, och snöskoter - test på andra sidan?!

    Ska man testa skillnaden på "snöskoter-test" och "snöskoter - test" ?

    Använda kommatecken eller semikolon istället förbindestreck?

    (Jag har inte ändrat någonting annat på sajten för övrigt...)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)