Resultat 1 till 7 av 7

PR5 - stämmer detta?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Jag har fått tips från en snubbe på irc att jag bör kunna ranka relativt högt med hjälp av en länkning från en PR5 sida. Sidan är tydligen inte spammad med en massa länkar utan en hel ny artikel skulle skapas på dennes server som äger flera sidor med hög PR.

    Nu har jag 2 frågor:
    1. Är detta tillåtet? Eller anses det vara blackhat seo?
    2. Kommer denna länk på egen hand att höja min placering till en toppranking? Jag förstår om detta är svårt att svara på men värt att tillägga är att konkurrensen är medel enligt Google för detta nyckelord.

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Enligt mig så är svart-hatt något helt annat, men vi lämnar hattdiskussionen därhän. Om han vill skriva om dig och ge dig en länk så skulle jag säga att det är tillåtet enligt google, skulle du däremot betala för länken eller utbyta någon annan tjänst med honom så blir det en betald länk vilket google inte tycker så mycket om.

    Men, beroende på vad du själv har för länkflora sedan innan så kan naturligtvis en PR5-länk hjälpa dig upp, men det är så mycket annat som spelar in också. Vad har sajten för relevans till det du säljer? Hur mycket och vilken sorts länkar har den sajten som du skall få en länk från, både inkommande och utgående? Jag tycker mig mer och mer se att relevans blir allt viktigare för varje dag så jag hade fokuserat på det, att hitta bra och relevanta sidor att få länkar från sprida länkarna på ett antal olika sidor, där naturligtvis denna PR5-sajt skulle kunna vara en av dom.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Vet inte vad siten har för relevans, tror inte den har någon relevans överhuvudtaget då den ligger på en amerikansk server. Min bransch är relativt nischad. PR5 sidan är länkad från en PR6 och PR7 sida och förstår jag det hela rätt så kommer jag bli ensam om att synas i dennes artikel och inte själva sidan i helhet. Vet inte så mycket mer än detta tyvärr :/

    Hur mycket bör man betala för en sådan länk i så fall, finns det något snittpris?

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Sidan är tydligen inte spammad med en massa länkar utan en hel ny artikel skulle skapas på dennes server som äger flera sidor med hög PR.
    Det är en salig blandning av felanvända (?) termer i denna mening vilket gör det svårt att sätta sig in i situationen. Innebär "sida" en sajt eller en undersida på en sajt? Innebär "server" en fysisk server eller menas en sajt där flera av undersidorna har hög PR? Förstår att det inte är helt enkelt men tror du får bättre svar om du vidareutvecklar och ger mer konkret information.

    Tolkar det som att säljaren har en PR5 sajt där han vill skapa en ny artikel (sida) som länkar till din sajt? Om så är fallet - kom ihåg att värdet på en länk från en nyskapad sida utan inlänkar är värd en bråkdel av en länk från en sida med PR5.

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Bråkdel vet jag inte, beror på mängd olika faktorer som b.la OBL.
    Finns PR5 domäner som får PR3 på en nyskapad sida utan länkar.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Brukar inte vara så svårt att sätta upp PR med en enda länk, PR 4 brukar ge PR 2. Problemet är förstås att är det räcker inte speciellt långt för en placering med en enda länk.
    Och när det läggs på fler så sjunker PR-värdet.
    Verkar som att Google inte kan hantera enstaka länkar vid PR-beräkningen.

    Sedan är det rätt så ointressant, som jag ser det, vilket PR en webbplats man får en länk av har.
    Det som är intressant är vad den ger för effekt.

  7. #7
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tackar för svaren allihopa!

    Ducedo: Han var lite otydlig med hur hans setup såg ut och därmed var min förklaring kanske inte den bästa, ber om ursäkt för det. Har dock valt att inte gå vidare då jag fått tips om att samma kille lyckats få flera sidor bannlysta.

    Är det värt att köpa sidor med endast fokus på hög PR för mindre summor?
    Självklart förstår jag att sidorna måste underhållas och att man måste vara noga med att undersöka vartifrån ingående/utgående länkar leder någonstans (antar att det finns en hel del skojare i branschen som klipper av trådarna så fort en försäljning genomförts).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. stämmer söktrafikmängd på sökord?
    Av Bonneville i forum Sökordsanalys
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 23:06
  2. Stämmer "sökordshjälpmedel" i google adwords?
    Av ewestergard i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 13:09
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 19:59
  4. Stämmer det här om keyword analysis
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 22:58
  5. Vad är detta nu då??
    Av Elvis i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 16:07