Resultat 1 till 6 av 6

Kan en sida vara "för bra" optimerad från början?!

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Nu har jag inte lagt upp hundratals sidor så jag har inget enormt statistiskt underlag. Men jag tycker mig se att jag har lättare att få en sida att ranka högt om jag gör det successivt.

    Jag har lyckats ranka ett par sidor riktigt bra under tiden jag lärt mig diverse SEO, och hela tiden lär man sig något nytt som måste testas. När jag nu lägger upp helt nya sidor så tycker jag dock paradoxalt nog att det är svårare att ranka dem. Förr kunde jag ändra huvudrubrik fram och tillbaka, lägga till och ta bort content etc etc. Men nu har jag lite bättre koll och behöver inte hatta så mycket fram och tillbaka.

    Ligger det något i detta? Bör man vara lite försiktig vid nystart av en sajt och fixa lite i taget under låt säga ett par månaders tid? Eller ska man lägga ner energi på att planera och verkligen optimera sajten innan man lägger upp den? (Jag talar alltså om on-page).

  2. #2
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    on page optimering kan ske hela tiden bara att dundra på hur mycket du orkar. Och länka in, men successivt. Ha inte för bråttom med inlänkar. Och jag antar att du redan vet att det tar lite tid för de nya sidor att stabilisera sig på googles söklistan. Det kan svaja ett bra tag. Men så fort ett sökord stabiliseras DÅ vet du att fortsätta att länka in. ^^
    Nystartade sajter (nya domäner) är alltid ett hel... att få till. Jobba långsktligt på nystartade annars går det bara utför. Nystartade brukar alltid vilja ha bra länkar, relevans och högt PR för att lyckats. Med andra ord hela googles algoritm i sidan. Så det är inte aldelles lätt.
    Gserp 2.0 känner du säkert till. Där kan du lägg in dina domäner och sedan koppla valfritt antal (nästan) sökord/fraser till varje domän. Och leka följa John i kronologisk ordning på kurvorna. Följ kurvornas utveckling och fokusera / prioritera på rätt sökord. Ta bort oväsentliga ord/fraser från sidorna som du inte vill ranka högt på eller kostar 1000 tals inlänkar för att ranka på.

  3. #3
    Andreas Hogmalms avatar
    Andreas Hogmalm Andreas Hogmalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Nu har jag inte lagt upp hundratals sidor så jag har inget enormt statistiskt underlag. Men jag tycker mig se att jag har lättare att få en sida att ranka högt om jag gör det successivt.

    Jag har lyckats ranka ett par sidor riktigt bra under tiden jag lärt mig diverse SEO, och hela tiden lär man sig något nytt som måste testas. När jag nu lägger upp helt nya sidor så tycker jag dock paradoxalt nog att det är svårare att ranka dem. Förr kunde jag ändra huvudrubrik fram och tillbaka, lägga till och ta bort content etc etc. Men nu har jag lite bättre koll och behöver inte hatta så mycket fram och tillbaka.

    Ligger det något i detta? Bör man vara lite försiktig vid nystart av en sajt och fixa lite i taget under låt säga ett par månaders tid? Eller ska man lägga ner energi på att planera och verkligen optimera sajten innan man lägger upp den? (Jag talar alltså om on-page).
    Onpage optimering tycker jag du kan göra på rätt sätt från början. Alltså att du bygger den på bästa tänkbara sätt för de sökord du vill synas på redan från start. Smarta rubriker och bra texter som är korrekt stavat gör saken bara bättre Sen när du känner dig klar. gör då en kontroll utav sidan hos sökmotorkonsults hemsida och rätta till de fel som dem tycker du ska ändra till.

    En ny sida hoppar lite upp och ner i serpen när den är ny. Det kan ta ett par månader innan sidan börjar bli stabil i sina placeringar. Det du ska vara försiktig med i början är inlänkar, en ny länk iveckan kan vara ett råd i början. Inte exakt kanske, men låt det bli ett naturligt flöde av länkar. Hitta också hellre 1 riktigt bra länk en 10 mindre bra!

  4. #4
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Ber om ursäkt ifall jag snor tråden en min, men vad gör man ifall man finner sidor som nått topp placering på bara några få månader med hjälp av spammiga inlänkar som har noll relevans? Hjälper det att rapportera till Google?

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Antar att det är en sida som konkurrerar med dig angående något sökord? I sa fall säger du Bingo! och så är det bara att köra. Om du har valt en nisch och keyword där bevisligen någon kan nå toppen på bara några månader trots en relativt usel sida, så vet du att du kan prestera bättre och ta över den platsen. Jag hade varit mycket mer irriterad och orolig om jag av någon anledning ville försöka konkurrera med sajter/keywords där toppen domineras av många stora, seriösa och riktigt bra sidor.

    Är inlänkarna riktigt "spammiga" brukar det lösa sig av sig själv förr eller senare...

    Med några enstaka riktigt bra länkar kan man ofta prestera bättre än någon som har massor av märkliga inlänkar. Stirra dig inte blind på antalet inlänkar.

  6. #6
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Ber om ursäkt ifall jag snor tråden en min, men vad gör man ifall man finner sidor som nått topp placering på bara några få månader med hjälp av spammiga inlänkar som har noll relevans? Hjälper det att rapportera till Google?
    Inte mycket att rapportera. Förr eller senare åker dem ner. Däremot har jag märkt om man har en hyfsad fundament säg 50-70 % med relevanta länkar, och bra sådana brukar "länkpaket" faktiskt hjälpa till något med att stabilisera sökpositionen längre tid. Men om man bara kör på med "köp 100 länkar för 5 dollar paket" Då som oftast är det absolut ingen lösning jag rekommenderar ialla fall. Då är man illa ute. Om du använder dig av olika länkpaket försök alltid att göra detta på sidor som inte har något värde för dig. T.e.x dessa gratis sidor som finns ute överallt. alias satellit sidor. (n.nu är dock ett special fall då jag personligen tycker att det kanske är världens bästa satellit sida som google älskar så den domänen ska du INTE sönder länka till med skräp länkar för att experimentera.) Jag personligen hatar när människor skriver artiklar i dessa satelliter och sedan länkar bara därifrån. Men alla gör det och det är väl bara att leka följa John tills något annat är hett.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 16:29
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  3. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  4. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51