Resultat 1 till 17 av 17

Länkars effekt

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej!

    Nu har jag stött på en fråga som jag tycker är intressant och skulle vilja ha ett erfaret svar på..

    Hur lång tid tar det innan effekten av en länk slår till?

    Mäter positionerna på mina nyckelord i gserp, så jag har ju koll på vilken plats jag rankar på i serpen och ifall det går uppåt eller neråt..

    Vill inte bygga länkar för snabbt utan se effekten av varje enskild länk och mina on page förbättringar och jag vill lära mig att veta på ett ungefär hur lång tid det tar innan man märker effekten, visst är det nog så att det varierar... Men några riktlinjer skulle jag vara tacksam för att börja med

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om det är länkar från egna webbplatser är det relativt lätt att ta rätt på egen hand.
    Länka till en sida som inte har någon extern eller intern påverkan och ligger en bit ned i placeringar i SERPen på ett nyckelord.
    Då kan du enkelt läsa av vilken tid det tar för länken att ge effekt.

    Från webbplatser som inte är dina egna. Ungefär på samma sätt. Du får kontrollera ofta om sida där länken finns har indexerats av Google. Sedan lägga till några dagar och mäta resultatet i placeringar.

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Så effekten av en länk kommer efter ett par dagar? när google har indexerat länken?

    Är det ett bra sätt i början för att lära sig då att ordna en länk, vänta 3-4 dagar för att se vilken effekt det får på serpen? notera, sen bygga nästa länk osv..

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tidsaspekten kan skilja sig lite hur många dagar det tar.
    Indexering av att länken finns är första steget.

    Tog fem dagar för en länk senast för min privata blogg att ge en synbar effekt i Google. Nu indexerades det inlägget på en kvart.
    Men ett mycket grovt mått kan man se det som.

    Och orsak och verkan när det gäller SEO är som jag ser det A och O. Gör man en åtgärd skall man kunna se och förstå effekten av den. Annars famlar man i blindo.

  5. #5
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Jo precis, därför jag undrade på ett ungefär och vad man kan gå efter i början när man ska mäta effekter av en viss åtgärd.

    Vad tycker du Urban, om du skulle ge ett råd till någon som är nybörjare med länkbygge. Hur många dagar skulle du säga att man ska vänta på effekt efter att man skaffat sig en länk innan man går vidare och ordnar en ny?

  6. #6
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Intressant tråd, är det verkligen så pass "lätt"? Har läst en del om att kopplingen mellan åtgärd och effekt långt ifrån alltid är 1:1, att google gör så för att det inte ska bli för lätt att se exakt vilken åtgärd som fungerar?

    Har funderat mycket på det här på sistone. Häromdagen hoppade en av mina sajter från +100 till 25 på ett trevligt sökord, utan att jag överhuvudtaget siktat in mig på det senaste månaderna. Försökte länka en del tidigare, men såg ingen effekt alls och har därför siktat in mig på annat. Fast då kanske det handlar om att inlänkande sidor gjort stora förändringar och plötsligt ger mer länkkraft eller nåt?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skrev förstås relativt lätt.
    Kräver att man testar sig fram. Och då på sidor som inte är utsatt för någon annan påverkan vare sig intern eller extern.
    Dessutom en bra bit ned i serpen på ordet man vill testa emot.

    Gjorde en mindre variant av en Google-bomb där det tog fem dagar till dess länken och dess ankartext slog igenom i serpen.
    Tillräckligt många tester så får man fram orsak och verkan. Sedan när Google ändrar något får man börja om igen.

    Och vill nog säga att de många åtgärder man gör kan man se effekten av. Prova att ta bort nyckelordet från title till exempel och se vad som händer.
    Lägg till en extra nyckelordskombination i texten och se om den blir sökbar och hur lång tid det tar.

    @lalamus Notera, lägg på nästa ja, om man är ute efter att spåra enskilda länkars effekt eller ett antal tillsammans.

  8. #8
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Skrev för några dagar sen en artikel på artikelnytt.se plus även mottagit en länk från en ganska relaterad PR2 sida..

    På 2 dagar har 5 av sökorden jag ligger topp 3 på visat negativ trend neråt i serpen..

    Är det något jag borde vara orolig över här eller ska jag ha is i magen? Har inte ändrat eller gjort något annat än detta.. någon som har funderingar över detta?

    Värt att notera kanske är att artikeln som jag skrev länkar till två undersidor på min sida och det är dessa sökord som visat negativ trend neråt..

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Använt samma ankartext för ofta mot samma sida? Det är min första tanke.

  10. #10
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Är totalt tre länkar med tre olika ankartexter, varav ett använts en gång förut.. Känns ju knepigt. Är inte heller några ord med stor konkurrens, utan jag har lyckats ha placering i toppen utan att ens bygga länkar mot sidan.

    Det är två länkar mot två undersidor och en län till huvudsidan

    så nu när jag väl bygger länkar, för jag tänkte att jag ville ta första platsen.. Så blir det negativt istället och källorna till dessa tre länkar anser jag väl inte vara jättebra, men absolut inte dåliga ifall man inte ska in på något ord med tuff konkurrens.

    Kanske vänder och blir positivt om några dagar, får väl avvakta och se.. Vad kan man göra annars? ta bort länkarna?

    Vad gör man egentligen ifall länkar resulterar i negativt resultat på SEO? tips?

  11. #11
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    Jag byggde länkar en vecka och rasade från plats 10 till 80. Fick rådet här på forumet att vänta och se innan jag tar bort nåt. Det tog 4 dagar innan sidan återtog sin 10:e plats. Nu har de. Klättrat ytterligare
    Med bra länkar har man i inte mycket att vara rädd för

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Man brukar faktiskt få en negativ effekt direkt när man får länken nu för tiden. Det brukar hålla i sig i någon dag och sen återtar man sin ursprungsposition + vad för effekt de nya länkarna har haft.
    Här är ett exempel som hänvisar till exakt samma sak, och det råkar också vara den mest populära blogposten på SEOMOZ i år. Intressant läsning. http://www.seomoz.org/blog/postpengu...ext-case-study

    Quote: "I found it interesting that the site seemed to drop a few positions each time I acquired a new link, and would then come back stronger than ever after a few days."

    Jag hade avvaktat någon dag om det var nyligen du la till dom.

  13. #13
    introstands avatar
    introstand introstand är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    31
    Spännande läsning! Har precis fått två nya artiklar publicerade i en artikelkatalog med länkar till två av mina sidor och både dessa sidor har de senaste dagarna fallit ett par placeringar på viktiga sökord. Får väl hoppas att de kommer tillbaka om någon dag.

    Det som oroar mig mest är att artiklarna publicerades med två veckors mellanrum men de droppat nästan samtidigt. Alla de nya länkarna verkar ha hittats av Google iaf.

    Sedan har jag den senaste tiden fått väldigt mycket länkar från gserp. com, kollade precis och en sidan har över 419 länkar enligt webmaster tools. De är visserligen nofollow men det känns ändå lite märligt. Hur tänker ni ang. det?

  14. #14
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Har varit nere och dippat ett tag, men nu verkar det ha vänt och jag stiger i resultaten igen antar att man får hålla ut ibland och avvakta

  15. #15
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Har gjort en test med en dåligt rankad sida som jag haft i ca ett år. Inget sökord har funnits på top 100. Den har kanske 2 inlänkar från länkkataloger sedan tidigare.

    Nu har den genom länkbyte fått 4 inlänkar från undersidor med mängder av utlänkar. Länkarna har sett ut så här " Bla bla bla sökord bla, alltså, länkarna har bestått av 4 ord + sökord utan någon övrig text. Sidan har nu gått från plats 100+ till plats 44. Kanske inte en metod att rekommendera men ett visst resultat har det ändå gett.

  16. #16
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Edit
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-03-16 klockan 21:19. Anledning: Dublett

  17. #17
    Thorans avatar
    Thoran Thoran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Florida
    Inlägg
    14
    I agree with Jonas that anchor text is easy to links but i think one should wait for few days to get the links, thats the good way to get the links

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. highlight-effekt
    Av thatjeeves i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 00:14
  2. Fråga kring antal länkars relevans
    Av Klara i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 11:43
  3. När får en inlänk effekt?
    Av mindphaser i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 07:46
  4. Verktyg för länkars PR
    Av coffeeshop i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 13:48
  5. Sandlåde-effekt?
    Av Kocken i forum Googles sandlåda
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 16:15