Resultat 1 till 4 av 4

Optimering av bilder har storleken betydelse?

  1. #1
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hej!

    Tänkte höra om någon vet detta angående optimering av bilder.

    För det första så undrar jag om storleken på bilden, jag antar att ju större bild man har desto lättare blir det för Google att läsa av den och därmed har man större chans att kunna ranka. Men hur funkar då detta med laddningstid för sidan, större bild tar större plats, jag tänker alltså om man använder en stor bild som man skalar ner och länkar till bildadressen, slöar det ner laddningstiden på sidan?

    Det andra som kanske inte är helt relevant men när jag förminskar bilder på datorn innan jag laddar tankar upp till hemsida så upplever jag att kvalitén blir sämre än när man låter WordPress förminska bilden själv.

    Alltså just nu komprimerar jag alla bilder i möjligaste mån innan jag tankar upp dem för att jag vill ha så lite laddningstid som möjligt.....behöver jag ens tänka på detta?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tjena,

    Det är ju alltid bra att försöka skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Så komprimera bilderna så mycket du kan utan att de ser för taskiga ut. Att Google på något sätt skulle kunna "läsa av" större bilder bättre låter skumt, eller så missförstår jag dig.

    Vad gäller laddtiderna så är det (enligt mina erfarenheter) fortfarande en väldigt liten del i algoritmen så länge som man inte klantar till det helt och hållet (kan man misstänka i alla fall).

    På moz.com publicerades väldigt nyligen en studie i korrelation mellan laddtider och ranking, och där kom man fram till att det enda som kunde påvisa någon form av korrelation med högre ranking är Time To First Byte (TTFB). Och då analyserade man totalt 100 000 sidor.

    Läs studien i sin helhet här: http://moz.com/blog/how-website-spee...search-ranking

    Validiteten i deras undersökning lämnar jag upp till dig själv att bedöma

  3. #3
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Tack för svar o tips, min fundering angående större bilder utan att veta hur algoritmerna tolkar dem....så tänkte jag såhär:

    Ju större bilder desto mer information och bättre upplevelse för besökaren vilken skulle kunna leda till fördel på i ranking jämfört med en liknande bild då det ger en bättre upplevelse totalt.

    Alltså har vi två exakt samma nystartade sidor där enda skillnaden är att den ena har en större bildkälla som sidans bild länkas till.

    Långt resoneamng för liten fråga

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har väldigt svårt att tro att det skulle ha någon direkt betydelse för din ranking. Men som med allt som har att göra med Google och ranking så måste man testa, testa och testa för att sedan skapa sig en egen uppfattning om vad som fungerar

    Om man fritt skulle resonera kring det så är väl det enda tillfälle som jag kan tänka mig att detta får någon betydelse ifall dina bilder inte bara är större utan till och med bättre (snyggare, bättre skärpa, bilddjup, färgåtergivning mm) och att bilderna i sig är det huvudsakliga innehållet och huvudanledningen att någon vill besöka din sajt. Då kan det bidra till att fler vill komma tillbaka och att fler vill sprida din sajt på sociala media och genom att länka. Och då får bildens storlek och kvalitet en indirekt betydelse för din SEO också.

    Men då spekulerar jag vitt och brett :P

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domännamnets betydelse vid optimering
    Av Obbe i forum Sökordsanalys
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 17:00
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 13:14
  4. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:59
  5. Har storleken på CSS-filen betydelse?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 17:55