-
Jag har främst jagat keywords med många sökningar och liten konkurrens i SERPsen, men har nu kommit till insikten om att det är betydligt mer profitabelt att gå på keywords som betalar bra per klick.
Jobbar man på keywords som ger 1$ istället för 0,05$ per klick så kan man gå på ord med 20 ggr mindre sökningar och ändå få samma intäkt. Smalare nischer ger enklare bra resultat i SERPsen.
Måhända är detta självklarheter för er alla...
När jag sett de i stort sett försumbara intäkterna för mitt senaste projekt, trots bra trafik och klickfrekvens, så bestämde jag mig för att bara satsa på keywords som ger en rimlig ersättning per klick, annat är det i stort sett meningslöst att hålla på och skriva artiklar och bygga sajter.
Det cirkulerar ju massa listor över vilka ord som betalar bra på den amerikanska marknaden, finns det något liknande för sverige?
Har använt AdWords en del för att kolla branscher som betalar bra.. resor, försäkringar, lån, bland annat. Generellt verkar det vara att branscher som erbjuder tjänster ligger högre än branscher som erbjuder produkter, är det en korrekt iaktagelse?
Finns det några bra metoder för att hittat högt betalande adwords? Generellt sett, vilka nischer betalar bra? Är detta information som man delar med sig av?
Senast redigerad av Niklas den 2006-03-09 klockan 20:06.
-
Om det skulle finnas någon lista så är jag också intresserad av den.
-
De listor som finns lär vara ganska hårt pressade ....
Man får helt enkelt gå den "hårda vägen" och bygga egna listor, jämföra med de listor som finns och då plocka bort de orden/fraserna, de "hårt pressade".
cya,
/PatrikB
-
Att satsa på keywords som ger bra intäkt är ett något man bör fundera rätt så ordentligt på, åtminstone om det bara är intäkterna som hägrar. Innehållet på själva sidan är trots allt det avgörande för besökare. Besökare som, om sidan är intressant, ser till att länktillväxten ökar. Visst går det att skapa en totalt meningslös och ointressant sida som innehåller de bäst betalda nyckelorden och lita på att de som besöker sidan klickar på reklamen bara för att slippa se eländet som finns på sidan.
Men den tekniken kan straffa sig.
-
Saken är ju den att de listor som finns ute är relativt pressade och det är väldigt lätt hänt att man gärna provar på orden som ger $30 osv..
Mitt tips för mer erfarenhet och generellt även mer pengar är att gå hårda vägen som mrwize skrev. Inte bara hittar du ord som ger relativt bra, utan du får ju även upp fler sidor med inkomster på.
Hittade här om veckan ett svenskt ord som jag ligger okey på och får $1.x per klick
-
Det man kan använda listorna till är att se vilka ord man INTE ska gå på och lägga ned energi på
Det absolut bästa är att hitta sin(a) nisch(er) man har kunskap om, hitta ovanliga sökord folk använder och sedan optimera för dessa.
Själv har jag en nisch, som inte ger bra betalt per click, men har många besökare och en hel del click. Har ju naturligtvis börjat köra mer SEO, kolla vilka keywords som är hårtpressade och döm om min förvåning. Har hittat ett par st som verkar riktigt lovande och som jag kan använda för att förhoppningsvis klättra. Och sedan hittade jag sökord som listar den siten som #1 vilket jag vart riktigt chockad över då siten inte varit SEO överhuvudtaget förrän jag hittade hit och har "läst på mig" lite mer om ämnet.
Så .. hitta nischen, hitta de sökfraser (kolla statprogrammet för webbplatsen) och kör på dem
cya,
/PatrikB
-
Fungerar det ens att jobba på det här sättet längre? Har inte smart pricing satt "p" för det? Jag ser inga större skillnader mellan vitt skilda branscher på sidorna i mitt nät. Dvs, det rör sig mellan ett tiotal cent till upp mot en halv dollar, men det varierar med dagsformen. Klick med de priser som cirkulerar på de där listorna har jag aldrig varit i närheten av och då har jag trots allt sidor som ligger inom både juridik och medicin.
För att ge ett konkret tips till Niklas; satsa på branscher där du kan utnyttja både affiliate och adsense. Dvs skicka de riktigt köpsugna till sales och slösurfarna till adsense, då blir fort dubbelt så mycket pengar som med bara adsense.
-

Ursprungligen postat av
Hjalmar
Klick med de priser som cirkulerar på de där listorna har jag aldrig varit i närheten av och då har jag trots allt sidor som ligger inom både juridik och medicin.
För att ge ett konkret tips till Niklas; satsa på branscher där du kan utnyttja både affiliate och adsense. Dvs skicka de riktigt köpsugna till sales och slösurfarna till adsense, då blir fort dubbelt så mycket pengar som med bara adsense.
Som högst har jag fått $2 per klick och jag tror nog att det inte är hur enkelt som helst att får just den adsense-visningen, säkert få som har de där. Känns nästan som om det vore värt för adsense-personalen att gå igenom de där sidorna som de vill godkänna, eftersom det ändå handlar om $30 och dylikt.
Mycket bra tips, fungerar susen för mig, istället för 200kr så blir det 300-400kr mer den dagen, när någon väl köper.
-
Håller med .. AdSense i kombination med Affiliate (TD i mitt fall, endast ett program) är perfekt. Lika stora inkomster från båda.
Mina klick i AS ligger på allt från 0.01 - 0.45 dollar ... doch är det inom "hunderiet", och det är "svårt" att få de där högt betalda annonserna. Men, många besökare/pageviews gör att det kommer in en liten slant vilket är bättre än ingenting och Affiliate-programmet är MYCKET riktad mot målgruppen.
cya,
/PatrikB
-
Så det är alltså ok att använda AdSense och TradeDoubler på samma sida? Undrar vart jag har fått för mig att det inte var tillåtet. :S
-
Det är okey, adsense syftar mer på liknande ppc som de har.
Precis som nedan skrivet och inget annat menat.
Senast redigerad av Mattias den 2006-04-25 klockan 13:30.
-
Nejnejnej.
Det du inte får köra på samma sida som adsense samtidigt är andra konceptuella annonsprogram, dvs textbaserade annonser som automatiskt känner av sidans innehåll. Det här har ältats fram och tillbaka i all evighet men du får till och med köra adbrite-annonser på samma sida som du har adsense (även om det kanske är att pusha det hela lite
).
Jag har själv kört adbrite som alternative annonser till adsense utan problem. Det ger dock extremt lite eftersom adbrite baseras till stor del på CPM.
Med adsense kan du köra td, cj, double, alla typer av affiliateprogram. Det du inte kan köra är tex AzoogleAds (?), Chikita och liknande program som automatiskt anpassar sina annonser.
-
de får inte ligga "på samma ställe", eller "kant i kant" som jag förstått det ... men, djävulen kan ha varit framme och läst AS TOS :P
cya,
/PatrikB
-
va för snabb att svara innan jag läst alla svaren 
cya,
/PatrikB
Senast redigerad av Patrik Berggren den 2006-04-25 klockan 16:20.
-
Chitika kan anpassas till att bli statisk och funkar då med adsense.
-
Det är absolut en väg att gå att använda statcounter och liknande för att se hur folk kommer till sidan, men man måste ju försöka hitta "nya" besökare också, inte bara tugga vidare på alla gamla besökare. Dem har man ju redan, och ligger antagligen bra för de orden. Det svåra är att hitta de nya orden..

Ursprungligen postat av
MrWize
Det man kan använda listorna till är att se vilka ord man INTE ska gå på och lägga ned energi på
Det absolut bästa är att hitta sin(a) nisch(er) man har kunskap om, hitta ovanliga sökord folk använder och sedan optimera för dessa.
Själv har jag en nisch, som inte ger bra betalt per click, men har många besökare och en hel del click. Har ju naturligtvis börjat köra mer SEO, kolla vilka keywords som är hårtpressade och döm om min förvåning. Har hittat ett par st som verkar riktigt lovande och som jag kan använda för att förhoppningsvis klättra. Och sedan hittade jag sökord som listar den siten som #1 vilket jag vart riktigt chockad över då siten inte varit SEO överhuvudtaget förrän jag hittade hit och har "läst på mig" lite mer om ämnet.
Så .. hitta nischen, hitta de sökfraser
(kolla statprogrammet för webbplatsen) och kör på dem
cya,
/PatrikB
-
Visst är det så. Men, om man kan sin "nisch" så vet man oftast vilka tänkbara sökord som finns.
Då jag insåg hur hårt pressade orden "hund" och "hundar" är fick jag "vidga vyerna" och tänka utanför ramarna vad gäller KW ... vad kan relateras till detta UTAN att innehålla "hund" eller "hundar" (jo, har fortfarande fraser med de orden) ... då hitta jag ett par riktiga guldkorn, inte via någon keywordlista, utan genom "hårt arbete" 
Ordern/Fraserna måste ju ändå vara kopplade till nischen, annars vänder ju bara besökaren. Man vill ju få in besökaren, få besökaren intresserad, och sedan så pass intresserad av siten att den återvänder. Annars måste man ju hela tiden skaffa nya besökare vilket kostar både tid och pengar.
cya,
/PatrikB
-
Man ska ju naturligtvis inte satsa på de "ofta förekommande" sökorden som ger trafik. Man ska kolla "långt ned i listan" för de som bara något fåtal kommer in. De orden kan man "boosta upp" i sökmotorerna, om man upptäcker att många söker med orden/fraserna ... annars är det ju inte lönt :P
cya,
/PatrikB
-
Haha, vilken bottom-feeder du låter som MrWize.
Du verkar i alla fall vara inne på rätt spår med aktivhund.se, jag antar att det är din primära sysselsättning du optimerar för?
Usch vad tråkigt det är att hålla på sådär egentligen, det kräver mycket jobb, energi osv att bevaka rankings, ordlistor, adwords, adsense osv. Nästan enklare att göra något kvalitativt och sedan luta sig tillbaka med kunskapen att det man producerat kommer stå sig i konkurrensen oavsett hur google mår just den dagen.
-
Jepp, det är det. Optimerar inte för AdSense eller liknande, har det som en "kompletterande inkomstkälla" vad gäller siten. AdSense totalt ger inte mer än 10% - 15% av sitens totala inkomster.
Det jag optimerar för är att försöka komma högt i SERPsen (ligger mycket lågt) då siten tidigare har varit "helt fel enligt alla konstens SEO regler"
, byte av domän-namn osv ... och därför man behöver leta KW att gå "in på" då just orden "hund" och "hundar" är MYCKET PRESSADE!
Men, det är kul att man kan, i hundbranschen, hitta fina kw/kw fraser, som inte är pressade, och inbringar lite mer pengar per click. Men, inte letar jag KW för att få mer "inkomster i AdSense", har jag inte tid med, utan för att få fler "ingångs sidor" till siten .... vill bara att siten ska växa, få fler medlemmar, så jag letar efter sökord/fraser i hundbranschen som det söks mycket på, varje månad/dag ... ju populärare siten är, desto attraktivare blir min andra annonsering
som ger mångdubbelt mer än AdSense eller något annat Affiliate program jag provat.
En annan sak. För att få bra betalt vad gäller AdSense, och liknande, så behöver man hela tiden få in nya besökare som inte är "annonsblinda" till siten. Det jag märkt på min site är att så fort jag ändrar position på AdSense (annonser) boostas inkomsterna/klicken upp med mellan 100 - 150%
, dvs, de märker att något nytt "hänt" och ser något intressant. Detta gäller all annonsering på siter, tyvärr ...
Affiliate (TD i mitt fall) ger klart mer än AdSense då mitt TD program (använder endast ett TD program) är MYCKET riktad till målgruppen.
Så, kontentan. Satsa på innehåll, försök få besökare, då kommer inkomsterna "per automagi" ... visst, det går att skapa content allena för AdSense och dra in pengar den vägen, men det tar mycket,mycket tid, tid som de allra flesta som sköter en/ett par siter på sin fritid inte har
cya,
/PatrikB
Ämnesinformation
Användare som tittar på det här ämnet
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen
-
Av Marcus Westberg i forum Affiliate / AdSense
Svar: 14
Senaste inlägg: 2008-02-09, 01:01
-
Av MattiasN i forum Google AdWords
Svar: 7
Senaste inlägg: 2006-11-23, 14:43
-
Av Niklas i forum Övrigt inom SEO
Svar: 7