-
Svenska guide inom SEO
Jag vill i denna tråd samla alla guider som finns för SEO och som är skrivna på svenska.
Tanken är att nybörjare ska kunna läsa här.
Jag, detta forum eller dess medlemmar ansvarar inte för korrektheten i dessa guider utan det står författaren för.
Generella guider:
Guider för specifika CMS:
Ordlistor:
Strukna eftersom de är raderade:
- SEO-skolan (bebetteronline.com/seo-skola) - Be Better Online AB, 2009
- 9-delarsguide av Anders, seonova.com (webbdesign.info/optimering/sokmotor.html)
- Guide av Joel Davidsson, Bluerange (bluerange.se/support/sokmotorer)
- Att skriva för sökmotorer (trampolin.se) - Dag Kättström
- Ordlista från Bluerange (bluerange.se/sokmotoroptimering/ordlista)
- SEO Logiks optimeringsskola (seologik.se/sokmotoroptimering_1.asp) - Hans Sandblom, ej längre uppdaterad
Finns det fler guider?
Detta är en klistrad tråd. Läsare uppmanas att lämna feedback, korrigera och lägga till information i tråden så att artikeln kan uppdateras av skribenten.
Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-04-19 klockan 21:03.
-
Ett råd som jag skulle vilja ge till alla nybörjare är expirementera sig fram. För övrigt så anser jag din link building guide är en bra tutorial för just nybörjare.
Tid
Spendera din arbetstid till 70% på site(rna)(n), 20% på länkbygge och 10% på att lära dig SEO. Det är mitt recept på ett lyckat tidsfördriv.
-
Jag är inte helt 100%´s säker än men jag tror att SEO boken från Hans & co är en bra nybörjar guide. Jag har faktiskt beställt den i hopp om att få reda på något jag inte redan vet. Jag skriver igen när jag kollat igenom den.
Ska bli skönt att kunna låna ut något som finns på riktigt (en bok) när någon frågar vad SEO är el liknande.
Annars brukar det låta så här när man ska börja förklara:
Man säger:
Du vet vad Google är va?
Olika svar man kan få:
Ja de e klart! tror du jag är dummi huvu eller!!!!!
menar du internet?
e inte de en shopping grej på nätet?
aha! du menar startsidan på internet?
Jag vet ungefär vad det är och jag känner igen namnet och har för mig att det ingick när jag köpte datorn.
Asså Marcus!! kul att du pratar med mig som jag vore 5 år!! lägg ner!!
-
Tror knappast att du kommer att lära dig något av boken dessvärre.
Den är skriven för maknadschefer och inte till optimerare
-
Latehorn, ditt tips låter bra. 70 sajtbygge, 20 länkfiske, 10 inlärning av seo. Men för mig som är på väg att lära mig lite mer om SEO, och som ganska nyligen började intresserade mig för ämnet är alla tips värdefulla. Samtidigt har jag märkt att det fungerar bäst när man går på egna känslan och använder sina egna erfarenheter. Det är mina erfarenheter från innan jag kunde mycket om SEO som har lärt mig mest
...
-
Den här sajten är inte på svenska, den är på engelska.. Dock så anser jag att den är lättförstådd.. http://www.pr10.com/
-

Ursprungligen postat av
SEOhans

jag har fått boken nu
Den var väldigt snygg och luktar gott
Trevlig liten bok
perfekt att låna ut om någon börjar fråga en massa konstiga frågor om SEO.
Finns texten i boken också utlagd på nätet?`Länk plz
-
För nybörjare inom sökmotoroptimering finns .info's seo för nybörjare.
-
Tack herrbrun, lägger till den på listan.
-
Verkar vara en skola / guide som kommer utökas.
Hitta den här
-
Bra, jag lägger till den.
-
Jo, men den ser ju fin ut - gyllene pärm och allt :-).
En optimerare lär sig knappast något nytt gällande optimering, men för en som erbjuder SEO tjänster hittar man kanske i boken några fina försäljnigsargument för nästa kundbesök!
-
Jag har spenderat en hel del tid med att skriva en guideline för sökmotoroptimering.
Den är kanske inte för nybörjare ?
Den reflekterar inte bara själva sökmotoroptimeringen utan även de faktorer som kan vara avgörande för att lyckas.
Skulle vilja ha lite synpunkter.
Är det någonting jag missat att skriva om eller finns det oklarheter?.
Snälla, hjälp mig att göra den ännu bättre!.
http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp
(Vet att länken strider mot reglerna, tar ni bort så beskriv sur den skall hittas)
-
Länken är relevant till tråden och helt ok, tvärtom uppskattas mycket!
Jag lägger till den på listan och kommer titta senare på den när jag har mer tid.
-
Mycket trevlig och för en nybörjare uttömmande artikel. Önskar jag hitta något sådant när jag började med SEO.
Två saker jag reagerade på (inga större konstigheter:
1. Under rubriken Generellt skriver du:
"På sidorna om sökmotoroptimering används det ordet endast, inte sökordsoptimering."
Enligt mig bättre så här:
"På sidorna om sökmotoroptimering används endast det ordet, inte sökordsoptimering."
Eller kanske till och med (för att vara lite övertydlig):
"På sidorna om sökmotoroptimering används endast ordet sökmotoroptimering, inte sökordsoptimering."
Övertydlighet är alltid uppskattat hos nybörjare.
2. Under rubriken Blogg skriver du:
"Det finns många olika gratis bloggar som enkelt kan implementeras och designas så det passar er sites layout. Ett som är bra är www. wordpress.com"
Jag kan tänka mig att du menar www. wordpress.org, då .com-adressen är bloggtjänsten, medan .org-adressen är mjukvaran.
-

Ursprungligen postat av
whyld
Mycket trevlig och för en nybörjare uttömmande artikel. Önskar jag hitta något sådant när jag började med SEO.
Två saker jag reagerade på (inga större konstigheter:
1. Under rubriken Generellt skriver du:
"På sidorna om sökmotoroptimering används det ordet endast, inte sökordsoptimering."
Enligt mig bättre så här:
"På sidorna om sökmotoroptimering används endast det ordet, inte sökordsoptimering."
Eller kanske till och med (för att vara lite övertydlig):
"På sidorna om sökmotoroptimering används endast ordet sökmotoroptimering, inte sökordsoptimering."
Övertydlighet är alltid uppskattat hos nybörjare.
2. Under rubriken Blogg skriver du:
"Det finns många olika gratis bloggar som enkelt kan implementeras och designas så det passar er sites layout. Ett som är bra är www. wordpress.com"
Jag kan tänka mig att du menar www. wordpress.org, då .com-adressen är bloggtjänsten, medan .org-adressen är mjukvaran.
Lysande, tack!
Justerat!
-
-
Som riktigt grön på detta område måste jag säga att denna tråd är guld värd. Om det fanns en "ordlista" någonstans (kanske redan finns en sådan länk) så skulle det vara ett jättebra komplement
-

Ursprungligen postat av
Marcus Westberg
jag har fått boken nu
Den var väldigt snygg och luktar gott
Trevlig liten bok

perfekt att låna ut om någon börjar fråga en massa konstiga frågor om SEO.
Håller med, lånade ut den till en arbetskamrat som var novis på området och han är nu helt med på noterna.
-

Ursprungligen postat av
Leztat
Som riktigt grön på detta område måste jag säga att denna tråd är guld värd. Om det fanns en "ordlista" någonstans (kanske redan finns en sådan länk) så skulle det vara ett jättebra komplement

Här finns det en ordlista: SEO-ordlista
Vi fyller på den vartefter.
-

Ursprungligen postat av
Marcus Westberg
Här finns det en ordlista:
SEO-ordlista
Vi fyller på den vartefter.
Tack! Guld värt!
H/
Anders
-
Ok detta är en massa bra guider för nybörjare men om jag vill kunna mera vilka guider rekommenderar ni då?
-

Ursprungligen postat av
Mattias A
Ok detta är en massa bra guider för nybörjare men om jag vill kunna mera vilka guider rekommenderar ni då?
De flesta "nybörjare" upplever jag har ju en sajt som de vill se över. De här några artiklar som jag tror är bra att ha läst innan man gör något. Särskild den sista.
Jag skulle första titta på den här:
http://www.seomoz.org/blog/ranking-f...ion-2-released
Och fundera ar arkitekturen för sajten uppfyller särskilt faktorerna för 2007.
De tre första punkterna i "Basic equations" längst upp i den här är bra meditera över:
http://www.seomoz.org/blog/the-keys-...ions-and-links
Länkarna längst ner är lite för mycket för att vara till någon nytta tror jag.
Den här tycker jag är en av de bästa artiklarna som skrivits inom området:
http://www.seomoz.org/blog/21-tactic...e-blog-traffic
-
Skönt att hitta massor av information samlad, nu har jag lite att läsa ikväll =)
-

Ursprungligen postat av
latehorn
Den här sajten är inte på svenska, den är på engelska.. Dock så anser jag att den är lättförstådd..
http://www.pr10.com/
Jag är helt ny på forumet och näst intill helt ny inom seo, men länken ovan och tipsen där kan väll ändå inte vara seriös?
Känns mer för att vilseleda nybörjare... Någon kunnig med koll som kan kolla tipsen och säga om det är buu eller bää.
sedan en lite fråga till, någon som testat/är medlem i "experts-exchange dot com"?
Tack på förhand!
-
Nja om du följer tipsen där lär du få en reaktion dock inte den du vill ha.
Så glöm den.
-

Ursprungligen postat av
Urban G
Nja om du följer tipsen där lär du få en reaktion dock inte den du vill ha.
Så glöm den.
Det var det jag tänkte. Tack Urban!
-
-
Har uppdaterat tråden.
Mer att lägga till?
-
Finns det några fler svenska guider inom SEO som har tillkommit sedan jag senast uppdaterade listan i 2008?
Ämnesinformation
Användare som tittar på det här ämnet
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen
-
Av Hans i forum Köpa och sälja länkar
Svar: 0
Senaste inlägg: 2009-01-19, 14:56
-
Av Argonova i forum Köpa och sälja länkar
Senaste inlägg: 2008-06-02, 23:48
-
Av Toyfilm i forum Köpa och sälja länkar