Resultat 1 till 10 av 10

Crossblogging

  1. #1
    Nils Nilssons avatar
    Nils Nilsson Nils Nilsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    10
    Jag har en blogg där jag publicerar inlägg på dels min blogg, dels en xmlrpc-feed till mitt företags hemsida, dels två stycken "större" siter som har bloggare. På dessa kopierar jag och klistrar in inläggen jag skrivit på min blogg. Finns det någon risk för att få duplicate content och straffas för detta?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    "duplicate content", enligt mig, kan man endast få under en och samma domän

    Jag har tidigare visat att man med exakt samma innehåll på flera bloggar alla kan ranka under samma sökningar. DET bevisar att "duplicate content" inte existerar för annat än under samma domän ...

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Duplicate content existerar mellan helt skilda webbplatser. Inte alltid men det finns. Jag har gett ett antal exempel på det tidigare.
    Så vi tar väl några till här. 8 resultat visas och som synes så finns det fler sidor som ligger bortom Vi har uteslutit…
    Där gällde det ett fåtal olika webbplatser som visar samma resultat.
    Tittar vi här så gäller det ett större antal webbplatser. Här slår filtret till efter 44 webbplatser.
    Och här efter 13 olika webbplatser.

    Så tar vi den sista här då utan citationstecken. En sida finns där efter Vi har uteslutit…
    Och det är min eu-domän eftersom jag körde ut texten på tre olika ställen för att se vad som skulle hända.

    Med andra ord duplicate content existerar mellan olika webbplatser. Sedan kan man visa att det inte finns också ibland vilket jag kan ge exempel på. Men frågan är inte det Patrik, utan frågan är om det finns mellan skilda webbplatser.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Urban, exakt vilka sidor är det som uteslutits? Vad jag kan se är det resultat från "samma domäner" som visats tidigare och som uteslutits vilket är helt korrekt med vad jag säger. Liknande innehåll från samma domäner utesluts som "duplicate content".

    Själv är det inget jag oroar mig för, att "samma innehåll" utesluts när det publiceras på olika domäner. De utesluts resultat även på sökningar med "de texterna", men det är då resultat som kommer från domäner som redan visats och då undersidor, tagg-sidor, arkiv-sidor etc som utesluts konsekvent, men inte enskilda domäner. Samma innehåll rankar konsekvent, tillsammans, utan att filtreras bort.

    Och, kommer tyvärr inte visa upp "mina resultat" då det stod mig dyrt förra gången jag visade det ...

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    I den sista sökningen saknas domänen med mitt firmanamn fast med eu-ändelse. Kör man den här sökningen hittar man snabbt fyra stycken som saknas.
    Jag säger inte att det inte går att köra med exakt samma texter på fler webbplatser. Tvärtom, titta på texter om cookies ock sekretessinformation. Lite beroende på hur långa textpartier man kör så finns det åtskilliga sidor som dyker upp.

    Men som sagt frågan gäller inte det. Utan den gäller finns duplicate content mellan olika webbplatser. Och där är svaret ja. Hur ofta och vad det är som gör det kan jag inte svara på. Textlängd kan ha en betydelse.
    Men så länge det kan inträffa så är det inget som skall anges som en korrekt metod vid optimering. Vad du predikar på andra forum eller på dina egna bloggar eller hur du själv arbetar med det bryr jag mig inte om. Men att här i forumet ange det som en riskfri metod bryr jag mig om.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    All SEO innebär mer eller mindre risk

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok då tolkar jag det som att du medger att det inte fungerar alltid med duplicate content. Det kan fungera men det kan också inte fungera.
    Sedan håller jag väl inte med dig där om du lägger tonvikten på all. On page kan göra en hel del. Pratar vi om inte fullt så konkurrensutsatta SERPar men som kan vara viktiga för konvertering så kan man klara sig utmärkt utan en enda inlänk. Och då få upp en sida mycket bra. Vilket jag för övrigt om någon månad skall visa när mitt test är avslutat.

    Sedan har jag för mig att någon för inte så länge sedan i forumet skrev att med on page och ett bra domännamn så är 90% av optimeringen gjord.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nej, jag håller inte med ... Google visar mig hela tiden att "duplicate content" inte är någon fara, men jag vet också att ALL SEO innebär mer eller mindre risk, även "on-page" då det finns nybörjare som jagar hög "keyword density" ... och det vet vi ju alla hur det går ...

    Den helt riskfria är att man endast kör "on-page", och det blir direkt en risk när du börjar "off-page".

    Japp, bra on-page + domännamn står jag fortfarande fast vid. Men det är en helt annan diskussion och här på SEO-forum ses det inte med blida ögon att man går "off-topic" ;-)

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Off topic var det väl du som började gå med påståendet att all SEO innebär en risk. Men vi kan lämna det nu. Trådläsarna har nu fått praktiska exempel på att duplicate content mellan olika webbplatser kan infinna sig. Och då kunskapen att det kan fungera så då kan man bilda sig en uppfattning om vilket metod man vill använda.

  10. #10
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Nej, jag håller inte med ... Google visar mig hela tiden att "duplicate content" inte är någon fara, men jag vet också att ALL SEO innebär mer eller mindre risk, även "on-page" då det finns nybörjare som jagar hög "keyword density" ... och det vet vi ju alla hur det går ...

    Den helt riskfria är att man endast kör "on-page", och det blir direkt en risk när du börjar "off-page".

    Japp, bra on-page + domännamn står jag fortfarande fast vid. Men det är en helt annan diskussion och här på SEO-forum ses det inte med blida ögon att man går "off-topic" ;-)
    SEO innebär en risk, men det gör också total avsaknad av SEO.

    Nu vet jag inte riktigt var du står i onpage-frågan. Först säker du att även onpage medför risk, sedan att det är riskfritt så länge man inte börjar med off-page. Jag skulle inte säga att all onpage-optimering är riskfri. I så fall skulle man kunna köra på med cloaking, meta-keyword-spam, överdrivet användande av sökord, duplicate content m.m. utan att riskera att sajten blir bestraffad.

    Vad som menas med off-page SEO är vi nog(?) överens om. Menar du att den börjar när den första länken pekar till sajten så är det svårt att misslyckas med sin onpage-optimering. Det går väl iofs att skicka in URL:en till Google via formulär och få den spindlad utan inlänkar. Men då kanske det ändå räknas som off-page SEO?

    Använder man sig enbart av onpage-optimering har man en sajt som i stort sett ligger offline. En enda inlänk innebär att man har gått off-page. Får Google reda på att sajten existerar har man gått off-page. Visst, då kan jag hålla med dig om att enbart onpage är helt riskfritt.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)