Läs om våra tjänster

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 57

SEO är död! Kommer SEO att dö ut?

  1. #1
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    779
    Som titeln säger.

    Kommer SEO i traditionell mening att dö ut?

    Hittade en artikel på affiliatenytt.se som ger en lite mörkare framtid av vår bransch. Det finns några saker som tas upp där, som faktiskt redan händer i Google SERP.

    Resultatlistorna ser annorlunda ut numera.

    De ägs mer och mer av Google själva, samt de organiska resultatet krymper tyvärr.
    Detta ger oss optimerare saker att tänka på inför framtiden, om detta scenario rullas ut även här. I de branscher där du agerar.

    Läs gärna artikeln. Den är bra och informativ.

    http://affiliatenytt.se/seo-ar-dod/

    Vad tycker du om artikeln? Stämmer det?

    Skriv gärna in nedan vad du själv anser om denna utveckling.

    Kommer den hit?
    Kommer den inte hit?

    Kommer det att påverka ditt och mitt arbete med våra och kundernas webbplatser?

    Hur arbetar du för att påverka dina resultat så att de i framtiden inte skall ätas upp av Googles egna tjänster?
    Sökmotoroptimering: Sökmotoroptimering24.se
    Falu stad: Falun

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    125
    Det finns en gräns för hur långt det kan gå med sponsrade länkar. Blir det för mycket kommer nog användarna att byta sökleverantör. Egentligen så är ju alla sökresultat redan betalda på de flesta serpar. Få serpar innehåller sajter på startsidan som inte lagt pengar på att synas där, genom annonser eller SEO.

    Jag har bara skummat bloggposten du länkar till. Tycker det är lite väl drastiskt att sluta med länkbygge. Om många sökfraser inte längre konverterar som de ska eller kräver för mycket jobb skulle jag satsa allt på varumärkeslänkar. D.v.s. använda företagsnamn och domännamn som länktext i nästan alla länkar man bygger.
    Blogg: Wedholm.net | Företag: WedholmAB.se

  3. #3
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Det är väl ganska logiskt det hela. När jag som kund börjar se

    • att Google kopplar ett allt starkare grepp om de som tidigare varit hjälpta av att bättre än jag känna till en del förutsättningar för effektiv optimering (läs seomoz)
    • att man måste höja rösten allt högre för att få ökad uppmärksamhet (fler och fler länkar)
    • att det kan komma att kosta mer och ta längre tid än jag från början trodde (läs Kriwe)


    då är det enligt min mening logiskt att pröva alternativ.

    Komplett SEO kommer att efterfrågas också i fortsättningen. Det finns nog tillräckligt många bolag med resurser för det. Men, det finns en stor mängd mindre bolag och firmor som kommer att göra bedömningen att de inte har råd att lägga ut hela arbetet. Det kommer att ta lite tid innan tillräckligt många inser det meningslösa i att köpa fler och åter fler länkar. Köper jag 1000 länkar så köper min konkurent 2000 och jag tvingas att köpa 3000 osv. Det håller inte i längden. Men glöm inte att det kan vara en ganska utdragen process.

    Erfarenhetsmässigt vet vi med hygglig träffsäkerhet att småföretagare då anser sig tvingade att själva göra vad som behöver göras. Det vill säga, göra arbetet själv, som vanligt. Det är i det läget som jag menar att det ofta kan leda till att:

    A. Jag tvingas skaffa mig mer kunskap. Var finns kunskapen/utbildningen?
    B. Jag tvingas in i en högre grad av socialisering på webben/internet.

    Det är ett inte helt oangenämt scenario, men SEOn har inte dött för det.

    Suck, samtidigt som jag skriver detta får jag en tweet om "Hot on Google Plus". http://minus.com/mPenxvhGi

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    779
    Jag tycker du har några bra poänger.

    Det kommer alltid att finnas plats för SEO i olika former.

    Att sluta bygga länkar som skrivs i artikeln är väl drastiskt.
    Onpage och länkar är ju liksom hela grejen..

    I vissa nischer kommer det inte att ske någon förändring, enligt mig.
    I vissa nischer kommer dock Google att dominera själva.

    Jag har en fundering, som gäller synlighet.

    Jag tror att vanlig seo kommer att behövas användas tillsammans med en social blandning.

    Att använda sig av Youtube, Titter, Facebook mfl och bygga sitt varumärke och driva sin trafik via fler kanaler kommer vara viktigt i en del nischer.

    Att bredda sig är ju alltid bra, Google är en enorm kanal och kan man använda sig av den tillsammans med andra stora kanaler, då får man bredden.

    Sedan bygger ju även jag nischade sajter, som enbart finns på Google inom smala nischer, där Google förmodligen inte kommer att breda ut sig.
    Sökmotoroptimering: Sökmotoroptimering24.se
    Falu stad: Falun

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Sådana här blogginlägg gör mig irriterad. Man utlovar fakta och kommer med konstiga antaganden som man sedan drar felaktiga slutsatser på. Jag hoppas hållit igen känslorna så att mitt inlägg blir läsbart bara.

    Gå och läs bloggposten innan ni läser vidare annars kommer mitt inlägg inte att ge så mycket.

    Vi kan börja med prisjämförelser. Google erbjuder detta för att det är något som användare efterfrågar. Hur man får in sin butik där _vet_ vi inte än men mest troligt om vi ser till att Google vill göra en bra användarupplevelse är att de utgår från användarna och låter användaromdömet om butiken väga tungt. Finns andra scenarion också som man får testa när/om det kommer till Sverige.

    Google News erbjuder nyheter. För att skapa en bra användarupplevelse så har Google behövt bli hårdare och plockar ut nyhetssiter som har högt förtroende hos deras användare (oss?). För oss som använder Google Alerts så ser vi ofta siter som kanske inte riktigt känns som riktiga nyhetssiter under News-kategorin. Men under News-sektionen kan vi helt klart dra slutsatsen att Google närmat sig verkligheten där auktoritet väger väldigt tungt. Men Google testar alla källor, vill du in där så ta reda på vilka signaler de tittar på och optimera mot dem. Det är trots allt det som SEO handlar om. Krävs det att man har tydlig författare, en ansvarig utgivare som har ett utgivningsbevis och att andra auktoriteter länkar till en, ja då är det bara sätta fart och optimera!

    Kartan - För att komma med i kartan så finns det flertalet parametrar för att optimera sin placering där. Det har jag testat själv. Och jag misstänker att det finns en lista någonstans på detta forum. Jag kommer inte att gå in på detaljer nu oavsett.

    Vad gäller övriga tjänster så som valutakonvertering (en underbar tjänst jag använder så fort jag handlar utomlands), kalkylatorn (underbart när man behöver göra avancerade uträkningar utan vettiga egen miniräknare), matchresultat, senaste jordbävningarna i ett område eller vädret så är det alltid fokuserat på att erbjuda användarna den information de söker på snabbast möjliga vis. Det handlar inte om att tjäna pengar i första hand, de tänker inte "Vilken tjänst kan vi ta fram så vi tjänar maximalt med pengar?" de tänker "Vilken tjänst efterfrågar våra användare?". Anledningen är att de vet att så länge de erbjuder det mest användbara sökresultatet för alla frågor så kommer fler att använda dem och de kan tjäna mer pengar på sponsrade länkar. De som använder dessa tjänster eller gör dessa sökningar är dessutom personer som INTE vill hamna på en blogg eller någon webbplats med mycket information. De vill bara ha SVARET på sin fråga, inget annat. Så varför vill man komma åt den trafiken?

    Att människor söker longtail är en utveckling som skett hela tiden. Mängden MFA-sidor i resultatet påskyndar troligen utvecklingen. Men utvecklingen har saktat in eftersom det för 2 år sedan var 30% av alla sökningar som gjordes "nya" unika sökningar Google aldrig sett förut. Idag är siffran 16%, ett resultat av Google Instant och Suggest. Så med andra ord växer antalet termer inte alls lika fort längre.

    Sen är det enda dåliga med att Google inte visar vad jag söker på när jag är inloggad att de faktiskt visar det för Adwords. De strippar av extremt mycket personlig information men lösning är ruskigt ful. Man kan inte på allvar vara emot personlig integritet till förmån för massa kapitalistiska intressen, eller? Det ser ut som att Google försöker överbrygga tappet genom att sammanföra Webmaster Tools (statistik från träfflistan) med Analytics (statistik från webbplatsen).

    Kan vi inte begrava alla rykten om att SEO skulle dö? SEO kommer inte att dö. Inte ens om Google går från algoritmer som är enkla att förstå (jag räknar in de flesta nuvarande AI algoritmer här) till en självtänkande entitet. För om vi får en självtänkande entitet så kan man fortfarande påverka den entiteten och optimera sig fram. Jag menar SEO är inte att bygga länkar, länkar bygger vi för att vi tagit reda på att de har betydelse. Om det ändras så får man hänga med och ändra hur man jobbar som SEO:are. Det enda som vore katastrof är ifall samhället förändrades och mängden information plötsligt minskade och blev hanterbar utan någon form av sökmotor, då skulle även jag börja undra om SEO kunde fortsätta existera.

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    779
    Du får bli hur irriterad du vill. Det är helt fritt. Det känns ända hit.

    Vad jag menar är att Google själva " tar över" fler och fler tjänster själva.
    Detta tycker jag inte är någon bra utveckling, då utrymmet minskar för mångfalden, om vi nu enbart arbetar med Google, som trafikkanal.

    Sedan är det inte jag som skrivit artikeln, men jag ville visa på en vinkel av seo och jag tycker det finns poänger i artikeln.

    När jag söker på Google så vill jag som besökare få ett stort urval av sajter, inte Googles tjänster utan vanliga sajter.

    När jag arbetar som optimerare av sajter vill jag ju ha ett stort svängrum för de sajterna jag optimerar för och inte behöva slåss med mer konkurrens än vad Google själva redan står för i form av kartor, Annonser ovan och under resultaten samt deras egna tjänster som upptar stort utrymme utomlands och förmodligen kommer hit i sinom tid.

    Oavsett vad man tycker om dem, alltså om tjänsterna är bra eller dåliga, så krymper utrymmet i vissa nischer ner till 3 st organiska resultat och detta gör ju att arbetet med optimeringen ser annorlunda ut och verkligen kommer att behövas ändras radikalt i dessa nischerna. Det ändras mer och snabbare än tidigare sk uppdateringar från Googles sida.

    Google är ju drivande vad gäller sin ekonomi, så vissa förändringar görs förmodligen utifrån ett ekonomiskt perspektiv och inte för användaren som du nämner.
    De ökar ju sin vinst rejält senaste kvartalet.

    Jag ser dina argument och håller med om flera av dem.


    Vad jag ville visa var att det ändras drastiskt numera på Google.

    Därav mitt inlägg.
    Sökmotoroptimering: Sökmotoroptimering24.se
    Falu stad: Falun

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag vet att det inte är du som skrivit artikeln, ber om ursäkt om du tror jag blev irriterad på dig... för så är inte fallet... valde att svara här på forumet istället för på bloggen då jag tidigare fått min bloggkommentarer censurerade av bloggare...

    Men i varje fall... du ser på Google på fel sätt... Google är en sökmotor jag går dit för att hitta den information jag söker och kan Google aggregera och presentera den direkt så blir ju jag mycket nöjdare eftersom jag får informationen snabbare... Det vet Google också, de kan se det i de mätningarna de gör för att säkerställa att kvalitén gentemot slutanvändaren höjs... Du som webbplatsägare är inte slutanvändare och även du försöker sätta dig in i rollen som sökare så är du färgad... Du är rätt ensam om att vilja ha massa stökiga siter med gamla resultat när du söker "resultat djurgården hammarby", hade jag varit sportintresserad hade jag velat ha senaste resultat från matchen mellan de båda lagen. Söker du däremot information på Google, alltså en vanlig informationssökning då får du ju en massa webbplatser att välja bland.

    Du som optimerare ska inte se det som konkurrens från Google utan nya tjänster och nya möjligheter att optimera för. Ditt jobb har blivit mer avancerat och antingen växer man med sökmotorn eller så får man pyssla med annat. Annat säga till Google "Stop ni får inte utveckla sökmotorn så användarna blir mer nöjda för att då blir mitt jobb som SEO:are svårare!" håller inte. Och allt som inte det står "Sponsrade länkar" på är framtaget algoritmiskt och därmed påverkbart.

    Söket drivs inte alls av vinstintresse, det är jag helt övertygad om. Det är adsense/adwords avdelningen som har vinstintressen men de bestämmer inte över söket eller träfflistan. Jag har inte sett en enda förändring av Google som varit negativ för mig som användare. Allting Google gör görs väldigt vetenskapligt och om en förändring inte kan påvisa positiva effekter i de signaler de använder för att utvärdera sin egen sökmotor så genomförs de inte. Google behöver inte genomföra förändringar som negativt påverkar användarna för att tjäna pengar, gör de sina tjänster så bra att vi använder dem så finns det andra sätt att tjäna pengar indirekt istället för dem. Många var skeptiska att det skulle fungera, sedan tog de fram sponsrade länkar och helt plötsligt så fick vi relevant reklam i söket. Många bannade dem för det men i slutet är det ju positivt, jag får reklam för saker jag är intresserad av. Är man emot reklam som princip så kvittar det ju hur Google gör, man blir ändå missnöjd och fakta kvarstår att Google ser i sin data att förändringen var mer positiv än negativ sett till helheten.

    Google förändras hela tiden, det här året har varit lite mer spännande än tidigare men jag ser det som ett undantag inte en trend.

    Så jag vidhåller att man inte är SEO:are bara för man bygger länkar och skriver innehåll på nätet. Man är SEO:are för att man tagit reda på varför man gör det och vet hur man anpassar sig till förändringar som sökmotorerna gör. Man kan se det som att man jobbar mot Google osv som SEO:are men jag ser det som att de bygger en algoritm som de anser levererar de bästa resultaten till sina användare och mitt jobb är att veta hur den fungerar och se till att den uppfattar mina uppdragsgivares hemsidor som bästa resultaten. Google ändrar algoritmen, jag ändrar mina uppdragsgivares siter och offpage så det passar det nya.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 306
    SEO har nu förstås förklarats död ett antal gånger under årens lopp. När meta keywords inte stöddes längre så lät det så. Samma sak när de slutade stödja frames (noframes-innehållet), för att inte tala om hur det lät när bloggar började bli populära. Det skulle verkligen ta kål på SEO. Kommentarer om just det är nog helt överflödiga.
    Personliga sökningar likadant, instant search, nyhetssökningen, när de under en period visade twitterflödet och så vidare.
    Olyckskoparna har varit snabba att kraxa om att SEO kommer att dö.

    Vi som har varit med under alla dessa skiften har inte haft några större problem att anpassa oss till det och dessutom kunnat dra en nytta av det. Precis som Feldon säger, man får anpassa optimeringen efter det som gäller.

  9. #9
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    288
    Det är jag jag som skrivit inlägget och känner att det krävs en del förtydligande från min sida. Jag har inget agg mot att Google skulle vara ett vinstdrivande företag eller att man gör det bättre för användarna utan min poäng är att man det senaste året har förändrat sökresultaten på ett aldrig tidigare skådat vis. Precis som jag skrev i inlägget så har det ropats varg onödigt många gånger förut men idag står vi i ett läge där Google plockar bort det organiska sökresultatet.

    Titta på bilden så är det tydligt att där finns en (!) organisk träff utöver Wikipedia. Tidigare förändringar har huvudsakligen förändrat hur man ska göra för att placera sig i toppen (nyckelord Vs textdensitet Vs länkar) men nu arbetar Google de facto med att skala bort resultaten.

    Google erbjuder nya möjligheter att synas (lokala kartor, AdWords, etc) men skillnaden är att du kommer tvingas betala för det. Syftet med att bygga länkar försvinner en aning om där inte finns några organiska sökresultat att placera sig bland. Därför vågar jag påstå att på sikt kommer fokus från SEO till SEM.

    Givetvis är det en fördel för besökarna att kunna få prisjämförelser, valutakonvertering och matchresultat direkt från Google men det tar inte bort poängen att allt färre sökningar kommer resultera i besökare eftersom där inte finns plats för sökmotoroptimerade sajter.

    Betänk sedan att du inte längre kommer få någon information om vilka söktermer som besökarna använder för att komma till dig. Idag är det fortfarande en relativt liten andel (12% i exemplet) men allt fler använder sig av Google+ samtidigt som deras musiktjänst kommer locka tusentals nya användare. Det är ingen vågad gissning att Google fortsätter lansera fler tjänster som på sikt lockar in fler användare.

    Frågan är - Hur anser ni att SEO (i klassisk bemärkelse) kommer fortsätta utvecklas om 10-40 företag ska slåss om en organisk position?

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    665
    Plus Rykte Feldon. Mycket bra skrivit! Speciellt denna biten gillade jag. "Så jag vidhåller att man inte är SEO:are bara för man bygger länkar och skriver innehåll på nätet. Man är SEO:are för att man tagit reda på varför man gör det och vet hur man anpassar sig till förändringar som sökmotorerna gör."

    SEO kommer förstås aldrig att dö. Är det svårare när det finns 3 organiska sökresultat än 10? Ja det är klart att det är! Det som händer är att konkurrensen hårdnar, och de (vi) som sitter och analyserar Googles förändringar, och jobbar aktivt med riktig SEO dag ut och dag in, vi kommer att överleva och växa. Den enda SEO som kommer att dö och gå under helt så småningom är skit-SEO.
    Billig j-la 500kr / månad för jääääättebra SEO, för de kommer inte att få plats på första sidan längre. Deras organiska 8:e plats från Spam-länkar och META-tag förändringar kommer inte längre att finnas på första sidan och därför så tappar de trafiken till Adwords. Det är utmärkt tycker jag!

    SEO dör aldrig. Skräp-SEO blir sämre, hamnar längre bak i Googles listor. Men det är fortfarande bra SEO som tar hand om de topp platserna, men med bara 3 organiska platser blir de platserna mer värda, och kunderna inser att det måste läggas en större mängd pengar för att nå dit.

    Google och SEO är på väg precis dit jag vill, både som optimerare och som användare.
    Strategisk konsult åt företag vad gäller trafik och konverteringar.

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Malta
    Inlägg
    685
    Jag är lite kluven här, nog tycker jag också att det ofta ropas varg men jag tycker att det finns en tydlig tendens att allt som visas above the fold mer och mer börjar kosta pengar. Google Sverige pratade om att i en del sökresultat går 70% av annonsklicken till Adwords, frågan är inte huruvida man kan tävla om de resterande utan snarare om det är värt det.

    Om vi tänker oss den tendensen över hela spektrat (och om ni tror att Google inte är intresserade av att maximera klicken på adwords så kan vi ta den diskussionen någon annan gång) så kommer det betyda att endast en liten del finns kvar till oss som jobbar med organisk trafik. Om det dessutom innebär att konkurrensen ökar som ni är inne på bör det också bli dyrare. Det betyder alltså färre besökare till högre pris eller betydligt lägre marginaler för seo-bolagen.
    VD på Brath.se.

  12. #12
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tackar Niklas =)
    Håller inte med dig om att det är skit-SEO. Om den fungerar idag så fungerar den idag, eller? Om personen som genomför den SEO:n hela tiden förnyar sina metoder till sådant som fungerar, är det inte då bra SEO egentligen?

    Magnus, har vi fakta på att det är betalda platser som kommer? Jag ser bara andra typer av resultat som har andra algoritmer att optimera mot. Är det inte kostnadseffektivt att synas i vanliga organiska resultatet men det finns lokalt så optimerar man mot det osv.

    Ducedo vidhåller att det SEO att synas lokalt, i prisjämförelserna och i nyhetssöket också. Det är dock inte länkbyggande utan helt andra saker som måste göras.
    Vad gäller de nu dolda söktermerna så tror jag att det dröjer mindre än ett år innan Google har en lösning på att skydda min integritet och erbjuda dig gratis statistik. Jag tror inte att det kommer bli en PRO-only feature, det saknar helt mening. Alla features i PRO-versionen av analytics talar för sig själv och sabbar de statistiken så riskerar de att inte längre vara defacto-standard på gratis sidan och då kan de skada sin möjlighet att tjäna pengar på PRO-versionen.

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    665
    Google 2011, nu ska vi börja tjäna pengar! Håller med er om det, har känts som deras koncept de sista månaderna. Absolut!

    Nu ska det sägas att båda de exempel som ni två (Stefan och Magnus) hänvisar till är skräckexempel. Det är verkligen ingen standard, och det lär aldrig bli en standard med 2 organiska sökningar på första sidan eller med 70% Adwords click om man tittar över hela marknaden.
    Innan siffrorna ens är nära det så lär Google ha tappat tillräckligt med marknadsandelar för att de inte ska ha dagens "monopol" på sök.

    Ducedo's exempel på "Cell Phone" tycker jag är väldigt bra, men jag gillar inte din analys att SEO blir meningslöst. Du hänvisar till en skräckbild som du tog och publicerade för 14 månader sedan. Mycket möjligt att fler sökningar ser ut så där, men det har ju knappast blivit vanligt. Och lär aldrig bli.

    Jag håller även med dig om en annan sak. Är man ett företag som säljer telefoner så kan man inte konkurrera på det sökordet via organiska sökningar i USA utan att trycka in hysteriska resurser. Och det lär inte vara värt det. Google tycker att användarna föredrar nyheter, kartor och prisjämförelser, och jag skulle nog vilja säga att det stämmer rätt bra mot vad de flesta sökningar på "Cell Phone" är ute efter. Vill man konkurrera på det sökordet så får man ju annonsera via Adwords.
    Jag kan även tänka mig att många andra liknande sökningar kommer att se ut så här i framtiden, men det handlar då bara om stora och breda sökord där sökaren inte har ett direkt mål.

    Så vad hade du gjort med den kunden? Det finns ju säkert 500 andra sökningar som är relevanta för den som ska sälja sina mobiltelefoner, och med en öppen och ärlig diskussion så lär det inte vara särskilt svårt att få kunden att förstå att hans budget bör läggas på andra sorters sökningar.

    Där menar jag att SEO kommer att vara nödvändigt. Kommer det se likadant ut 2015 som 2011? Knappast. Och vi har kanske andra prioriteringar då. Men det kommer alltid att vara så att den som får trafik eller konverteringar över nätet kommer att vara kung!
    Strategisk konsult åt företag vad gäller trafik och konverteringar.

  14. #14
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Feldon Visa inlägg
    Magnus, har vi fakta på att det är betalda platser som kommer? Jag ser bara andra typer av resultat som har andra algoritmer att optimera mot. Är det inte kostnadseffektivt att synas i vanliga organiska resultatet men det finns lokalt så optimerar man mot det osv.


    Det var just detta jag poängterade i artikeln. Kritiken är inte att Google förändrar sökresultatet eller lanserar nya tjänster utan min poäng är att där finns en tydlig trend att Google börjar kräva betalt för allt fler av sina tjänster.

    Jag lägger ingen värdering i om det är rätt eller fel utan min poäng är att det sker och trenden har blivit allt tydligare det senaste året. Givetvis går det att utropa att man hört det förut (vid algoritmförändringar) men vi står inför ett helt nytt scenario där habitatet helt tenderar att försvinna.

  15. #15
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Malta
    Inlägg
    685
    Feldon, ett ganska bra exempel (det var ju iofs ett tag sen) är väl Adwords ovanför de organiska resultaten (på senare år med en bakgrundsfärg som inte syns på min skärm - japp den har några år på nacken). Google har i och med det i mina ögon tagit ett ganska stort steg mot att peta undan organiska resultat till fördel för annonser.
    VD på Brath.se.

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    665
    Citat Ursprungligen postat av Feldon Visa inlägg
    Tackar Niklas =)
    Håller inte med dig om att det är skit-SEO. Om den fungerar idag så fungerar den idag, eller? Om personen som genomför den SEO:n hela tiden förnyar sina metoder till sådant som fungerar, är det inte då bra SEO egentligen?
    Syftade inte på något företag eller någon person, men hur mycket hinner man göra för 500kr/månad? Jag hinner jobba i 20 minuter ungefär. Om du är ett företag, och har en anställd med en normal svensk lön, och företaget vill tjäna pengar. Hur mycket tid kan man då lägga ner för 500kr/månad? 1 timme kanske. På sin höjd. Jag hinner inte ens titta igenom analytics på den tiden

    Klart att man kan ta ett dåligt keyword som inte har någon konkurrens och resultatet inte gör någon vettig skillnad för trafiken, och lyckas bra med det på en timme. Men ska du ha ett tungt sökord så lär det inte vara hållbart. Och om du hållit på ett tag med detta så vet du också att för bara några år sedan kunde man lyckas oerhört bra på en del konkurrenskraftiga ord genom att använda den gamla "skruva på META och regga lite i random kataloger" taktiken.

    SEO blir mer tidskrävande och bra resultat kommer att kosta mer, vilket är bra för hela branschen. Det som man hinner göra på 1 timme fungerar inte lika bra längre, och ännu sämre i framtiden om vi fortsätter samma utveckling. Så om man inte siktar på sökord som "Köpa begagnad snögubbe" eller liknande, så får man nog lägga ner mer tid på att knipa de fina placeringarna på de vettiga sökningarna.
    Strategisk konsult åt företag vad gäller trafik och konverteringar.

  17. #17
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    "Man studerar hur spelplanen fungerar, lär sig vad som funkar för att vinna och spelar sedan därefter"
    Bloggar på: mejo.se

  18. #18
    maveriks avatar
    maverik maverik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Spontant kan jag tycka det hade varit skönt och bra för slutkund om systemet med att alla köper sina platser i SERPEN gick så långt så allt faller samman, eller att användare till slut går över till annan sökmotor där det inte är lika lätt att köpa sin plats.
    Jag som slutsurfare vill ju ha relevant sökträff, inte se dom som betalat mest pengar längst upp. Och som liten aktör även bland potentiella kunder till SEO-bolag tycker jag samma, min sida ska hamna så högt upp som den förtjänar, inte som jag har pengar till.

    johannes

  19. #19
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    "Man studerar hur spelplanen fungerar, lär sig vad som funkar för att vinna och spelar sedan därefter" Om det nu är länkar.. trimma adwords kampanjer.. synas i places eller what ever.
    Men då har vi exakt det scenariot jag pratade om, nämligen att SEO ersätts av SEM.

  20. #20
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag försöker få fram en sökning som ger sponsrad länk i maps. Det är inte enkelt, så jag ser det inte som ett problem och ser ingen tendens att det växer.
    Att de lagt 3 topplänkar kan jag hålla med om är lite mysko och jag undrar hur deras signaler mer exakt såg ut vid testningen av det.
    Ja bakgrundsfärgen syns inte på en gammal skärm. Men sitter man på någon som bara är 2-3 år så funkar det fint.

    Så jag är ledsen men ser inga bevis för en trend. Och om det blir betalt rakt igenom kommer det en ny sökmotor, folk tröttnar på dåliga resultat rätt fort, och yrket SEO finns kvar.

  21. #21
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    124
    Det var den sämst formulerade rubriker - på en artikel (ej menat trådrubriuken) jag sett på länge. SEO kan inte dö. Allt man gör på sidan kan påverka resultaten i SERParna = allt man gör på en hemsida är SEO eller anti-SEO, medvetet eller omedvetet. Däremot kan google tappa mark om folk blir ännu mera trötta på Googles styrning och väljer andra sökmotorer. Men personligen tror jag inte att det kommer att hända värst mycket med google på närmaste tiden. Skrämselpropaganda har funnits sedan urminnestider, men det börjar bli allt mer och mer vanligt med domedagsprofeter på Internet.
    Senast redigerat av Dawey den 2011-11-20 klockan 21:44. Anledning: Förtydligat att det är ARTIKELN och inte tråden jag menar. Trodde det var uppenbart, men tydligen inte.

  22. #22
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 306
    Det är snarare en fullkomligt utmärkt rubrik. Den väcker intresse och som du säkert har sett även debatt.
    Så skall en rubrik skrivas för att skapa ett engagemang. Vilket du visar också genom att just kommentera den.
    Lite så där skall man forumlera sig som Petter har gjort i andra sammanhang som när man skall pinga media via Twingly till exempel.

  23. #23
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Dawey
    På vilket sätt är rubriken dåligt formulerad?
    Varför tror du inte att det kommer att hända så värst mycket med Google under den närmaste tiden?
    Är det visat någonstans att det börjar bli alltmer domedagsprofeter?

  24. #24
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    124
    Det skall väl finnas lite logik bakom en rubrik? Det är lätt att uppfatta den som om författaren till artikeln inte riktigt förstår vad SEO egentligen betyder, och då motverkar det väl ändå artikelns syfte? Alla artikelförfattare vill väl bli tagna på allvar? Urban: Jag reagerar på (?)logiken bakom rubriken och inte på att att den på något sätt skulle väcka något intresse för själva artikeln. Dessutom talar jag inte om rubriken på inlägget, utan om själva artikeln. Det är inte menat som en attack på trådskaparen, vilket jag tror att du fattar.

    Lasse: På din första fråga: Jag tror inte att Google kommer att skjuta sig själva i foten genom för stora förändringar av sin sökmotortjänst. De gör hela tiden undersökningar och lyssnar faktiskt på vad användarna vill ha. Däremot kan de mycket väl gå vidare på olika sätt med google+, samt tror jag att de fortsätter att öka möjligheter och sätt för användaren att själv påverka och styra resultaten. Det är mina funderingar och personliga åsikter enbart.

  25. #25
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 306
    Ursprungsartikeln som Petter relaterade till finns inte här på forumet. Följaktligen bör synpunkter på den artikeln framföras på det stället där den står.
    Framförs synpunkter här i forumet på rubriksättning så är det mest naturliga att utgå ifrån att det gäller det som har postats här och inte på andra ställen.

    Edit
    Såg att du korrigerat ditt inlägg nu så det framgår att det inte gällde posten i forumet. Och det var ju bra. Tydlighet är alltid en fördel inte bara i SEO-sammanhang utan även i andra sammanhang.

  26. #26
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Dawey Visa inlägg
    Jag tror inte att Google kommer att skjuta sig själva i foten genom för stora förändringar av sin sökmotortjänst.
    Verkar som ett rimligt antagande.

  27. #27
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    343
    Efter lite snabbt googlande efter "seo is dead" så var det älsta jag kunde hitta från 23:e september 2004. Skribenten tar upp problemen som sökmotorerna har med de nya påfunden bloggar och web 2.0, och glädjer sig åt att hans egen statiska sida rankar mycket bättre än de dära bloggarna gör.

    Rubriken har alltså minst dryga 7 år på nacken
    Senast redigerat av David Olofsson den 2011-11-20 klockan 23:12.

  28. #28
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    124
    My mistake Urban, borde ha formulerat mig tydligare från början. Återigen: Det var absolut ingen kritik riktat mot trådskaparen Petter.

  29. #29
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Intressant tråd!

    Personligen tycker jag resonemanget är larvig. SEO kommer inte dö ut. Det kommer ta nya former. Det är som med allt annat, föränderligt. SEO kommer med tiden att förändras, anpassas efter nya förutsättningar. Se på SEO för bara några år sedan skiljer sig radikalt från den som är nu.
    Jag ser Google som ett företag som, hela sökindustrin, som i sin vagga. Det uppkommer barnsjukdomar och industrin utvecklas. Det är det vi sett för någa år sedan. Kanske Google just nu befinner sig i motsvarighet vad utvecklingen av tonåring befinner sig i. Google har växt ur sina barnkläder(alltså sin födelse/uppkomst) och nu sker en naturlig mognad som kommer landa i ett moget och balanserat företag. Tänk så ny den här branschen är om man ser ur historiens vingslag. Vi detaljstuderar i denna diskussion och då är det lätt att tappa perspektivet. Google håller på att finna sitt optimala läge och förhoppningsvis så sker ständig anpassning, ständig förändring. Och sker inte det så kommer någon annan drake eller smart uppkommare att ta över. Det som är nästintill monopol idag behöver inte vara det imorgon även fast det "känns så" just nu.

    Sökmotoroptimering kommer likt marknadsföring i "fysiska världen" att finnas kvar men den kommer att likt en kameleont förändras med industrin. Historiskt sätt har den varit extremt föränderlig och för att vara en bra SEO-are krävs nog att man är redo att "tänka om" med jämna mellanrum. Lämna gamla sätt ofta och gå vidare till nästa. För att överleva, survival of the fittest.

    Det som Feldon skriver om att algoritmer alltid är påverkbara är lite det jag är inne på med. Mer eller mindre, det klart de kan strama upp algoritmerna så pass hårt att det inte finns så mycket svängrum. Men då får man finna nya sätt och anpassa sig. Vi är ändå spjutspetsen, expertisen och specialisterna på hur man hela tiden på det mest optimala sättet kan synas hos Google. Inte bara det, vi får som bieffekt i vår profession en insikt i sökmotorerna som mycket få andra yrken har. En fingertoppskänlsa för förändringar och vad som fungerar och inte fungerar. Den kunskapen tror jag kommer att börja användas i framtiden även inom andra områden när företag inser vilken kunskap som finns.

    Google är inte vår motståndare utan vi måste lära oss att leva i symbios. Det är också därför Google har sina riktlinjer och alla gratis verktyg. Just för att vi tillsammans med Google ska se till att kvaliten är hög och att alla sidor har standarder som följs. SEO handlar inte bara om att hamna högt, det handlar i mångt och mycket även om att se till att hemsidorna på nätet följer standarder. Har en viss lägsta nivå och helt enkelt inte innehåller skräp.

    Och som även Urban G är inne på, SEO verkar ha förklarats död så många gånger. Det är dem som är rädda för förändring som är rädda för att SEO är död. SEO lever i allra högsta grad men har mognat. SEO kommer mogna i många år till innan den blir mer stabil. Det är häftig och roligt tycker jag, det är därför jag brinner så för ämnet, för desto mer jag lär mig, desto mer ser jag att det finns att lära. Och när jag ser detta så inser jag att det är en vetenskap att vara SEO:are.

    Det är så intressant att följa diskussionerna här på forumet för vi verkar vara så olika och ha så olika åldrar, det ger en bredare bild.

    Och även om utvecklingen (tyvärr) går mot mycket betalande så går det att optimera inom den delen av SEO med. PPC är en vetenskap bara det, finna den mest lönsamma och optimala vägen som genererar konverteringar är inte alltid den vägen som finns precis framför näsan bara för att man betalar.

    Jag hoppas dock att det finns stort utrymme för att synas organiskt även i framtiden. Annars blir även sökningar de "stora drakarnas" enda forum.

    Sen får man inte glömma att jag får höra av många kundern när vi går igenom alternativ att de inte brukar klicka på de annonserna som finns högst upp via Ad-words. Folk ser eller börjar se igenom detta. Jag tror att det kommer bli en stor del i faktorn som avgör vägen för SEO i framtiden. Folk följer strömmarna i tankesättet men efter ett tag så ser även de stora massorna av människor igenom om det inte är "sjysst" eller fejkat. Det kommer komma löpsedlar om detta när folk ser igenom och då ändras beteenden och Google tvingas tänka om. Resultatet kanske blir att om första sidan bara består av betalande drakar så kommer alla besökare att börja titta på sida 2 som standrad. Vad vet jag, men man kan spekulera i det.

    Sen får vi inte glömma att många branscher inte har landat på nätet ännu och där finns mycket göra både organiskt och Ad-words PPC.
    Går det inte eller är inte värt ekonomiskt att komma in med ord på sitt "Nummer-1-ord" så kanske det går att få mindre men mer konverterande trafik via sitt "Nummer-3-ord".

    Det som kommer hända är att agnarna skiljs från vetet, de som är duktiga finns kvar och de som bara ytligt är intresserade av SEO, deras kunskap kommer inte längre att räcka till. Att göra lite snabb SEO på en timme eller två räcker inte längre, man måste förstå mekanismer på ett mer djupodlat sätt.
    Jag hoppas att jag hör till den första gruppen!


    Professionellt kan jag tycka resonmanget är intressant. Kritiskt tänkande är alltid viktigt för att utvecklas och utveckla. Vår bransch handlar ur en synvinkel krasst om att synas och det har detta inlägg verkligen gjort. Ämnet har väckt en debatt som är intressant. Många inom SEO-folk ger sin syn och som filosofiskt grubbleri kan det fungera som att doppa tån i åsikter och kunskapen.

    På något sätt är det marknaden som styr i slutändan, det företagen betalar och det som vi inom branschen gör. Det är också en anledning till att jag inte tar till "ful-knep", av många kallade black-hat- eller ens grey-hat-optimering. Jag vill att vår bransch skall respekteras utav dem som anlitar oss. De ska veta och känna att vi inte gör tvivelaktiga saker som dels kan få dem att bli straffade i framtiden hos Google, eller t.o.m. bli åtalade. Jag vill inte att SEO-branschen ska bli sedd som fiffel- och båg-branschen. Vi ska stå för hög profession och respekteras för den informationen.
    Genom etisk SEO så skapas en kvalitet, en satsning på kvalitet är jag övertygad över vinnner i längden över kvantitet. Även fast kvantitet kan kännas lockande som en genväg som ger resultat snabbt i denna sekund.


    Många jag talar med inklusiva mig själv hoppar över annonserna och går direkt till de organiska.
    folk börjar se igenom detta trots den lite fula döljningen som är med den ytterst svaga färgnyansskillnaden som är bakom alla annonser.
    Det är bara se själv, hur stor konvertering har du genom Ad-words, det är ju allmänst känt att Ad-words inte konverterar så högt som man vill.

  30. #30
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    665
    Var bara tvungen att lägga till en ny kommentar här efter att ha sett en Video idag.

    http://hackersandfounders.tv/RDmt/ra...-for-startups/ (Rand Fishkin från SEOMoz pratar om Inbound Marketing, mycket intressant även om den var sjukt lång)

    Han nämner lite siffror som jag tycker är intressanta. 35 miljarder dollar spenderas i år på Adwords, och strax under 2 miljarder dollar spenderas på SEO.
    80% av alla click kommer via organic, 20% går till Adwords.

    Jag tycker det är intressanta siffror på olika sätt. Fortfarande är det så otroligt mycket smartare att satsa på SEO än PPC. Det är väl det jag tycker är mest fantastiskt av allt......hur företag kan se dessa siffror och fortfarande tycka att köpa Ad's verkar smartare än att satsa på SEO. Men det är väl SEO industrins eget fel kanske. För varierad skillnad på kvaliteten på vad man köper....

    Men dessa siffror visar också att mycket har ändrats de sista åren, vilket denna tråden pratar om. För jag vet att den senaste undersökningen jag såg var från 2007. Då klickade 11% på Adwords, och 89% på organic.

    Så visst ligger det mycket i vad som diskuterats här. Fler och fler ad's tar över, men det är fortfarande inte så att de har någon majoritet.
    Och en sak som vi inte har diskuterat är ju att beteendet bland folk som söker utvecklas hela tiden.

    Jag vill tro att någon gång i framtiden så kommer folk köpa varor online på samma sätt som jag gör, och på samma sätt som Rand visar att han gör. Och ju mer användarna kommer att lära sig, ju mindre kommer folk att använda Ad's.

    Det är min fulla förhoppning att vi snart har nått en sorts topp för Adwords. Där ad'sen är så dominanta de någonsin kommer att bli, för att ju mer folk utvecklar sina kunskaper om hur man bör använda sökmotorer, ju mindre kommer ad'sen att klickas på.
    Strategisk konsult åt företag vad gäller trafik och konverteringar.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:43
  2. Dagens SEO är död inom 3 år
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 04:36
  3. Nu kommer jag ut ur garderoben!
    Av Aron L i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 11:31
  4. Sökmotorer vet att du är en SEO
    Av Johan W i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 21:33
  5. Är dmoz död?
    Av Magnus i forum Kataloger
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:45