Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 69

SEO för e-handel

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Precis som rubriken lyder så vill jag att vi för denna tråden samman angående SEO för e-handel. Som alla vet, så ökar e-handeln kraftigt. Fler och fler startar upp webbutiker i alla möjliga former av nischer. Därför är det ju viktigt med att kunna sökmotoroptimera sin e-handel på ett bra sätt för att få så bra vinst ur det.

    I denna tråden vill jag att vi ska lista ut bra tips och trix angående SEO för e-handel och även föra diskussioner om hur man kan gå till väga för att få ut så bra resultat som möjligt.

    För att underlätta diskussionen och hjälpa andra att förstå frågorna på ett bra sätt så skriv gärna vilken plattform av e-handel det handlar om. Vi ska förbehålla oss forumets regler, speciellt när det handlar om att länka till den e-handel frågan är riktad mot. Ett bra sätt är att bara skriva ren text och inte länka domänen. Så, respektera reglerna så går allt finfint .

    Denna lista kommer att uppdateras kontinuerligt.

    Icke teknisk SEO (Med andra ord On-Page SEO, kan göras antingen via gränssnitt eller direkt i källkod):

    • Titlar: Var noga med att ha en unik titel för varje sida på webbutiken, produktblad räknas som undersidor också. Här har ni också en större chans för att få fler klick med en bra och säljande titel.

    • Rubriker: Var noga med att ha unika rubriker för varje sida på webbutiken.

    • Bildtexter (alt-tagg): Allt för många glömmer mer som oftast att man bör ha en beskrivande bildtext på alla sina bilder. Här kan man med fördel väva in viktiga sökord. Det är heller inte fel att faktiskt ha mer än en rad bildtext. Detta ökar inte bara möjligheten för besökare utan bildwebbläsare att besöka och navigera er sida utan detta ökar även er textvolym som i sin tur ger bättre relevans.

    • Landningssidor: Hur man definierar en landningssida kan vara olika för olika hemsidor, jag anser att en landningssida för en e-handel är produktsidorna.

    • Kategoritexter: Skriv gärna ett par rader i kategorin om produkterna som finns där, här är det ju även stora möjligheter att skriva mer säljande texter.

    • Produkttexter: Kopiera inte texter rakt av från leverantörerna, lev in lite och skriv fler ord än vad som behövs. Ju mer tydlig man är desto större chanser har man för konvertering.

    • Metabeskrivningar: Metabeskrivningen är kommer ska vara din säljtext från sökresultaten. Ju bättre och säljande (även relevant) metabeskrivning du har desto större chans har du för bättre klickfrekvens och konvertering.

    • Google webmaster tools:Använd Google webmaster tools för att identifiera eventuella dubletter av Metabeskrivningar och titlar på produkter. Det är trots allt dina produkters annonstexter på Google.

    • Prisjämförelsesajter:Prisjämförelsesajter ger inte bara konverteringar utan kraft i form av länkar, oavsett om dem är no-follow eller inte. Kolla upp några prisjämförelsesajter och lägg upp er butik där.

    • Ha tålamod:Viktigt är att du inte är desperat när du börjar med SEO på din nystartade webbutik, det kan ge förödande resultat. Take it easy, Rom byggdes inte på en dag.

    • Håll koll på andra:Kolla vad dina konkurrenter gör och för statistik på det. Apa efter lite och gör det bättre. Då ska du se att du kommer förr eller senare klättra förbi dem .

    • Skapa varianter på produkter: Har du mycket av varje produkt, så som färg och storlek så ska du hellre göra en variant av produkterna eller attribut som det även kallas för. Så istället för att ha en massa kopior på samma produkt så låter du besökaren välja varianterna i ett och samma produktblad. Inte nog med att detta förhindrar duplicerat innehåll utan även ökar din konvertering i och med att det blir smidigare för era besökare att hitta precis den färgen eller storleken dem är ute efter.

    • Kategorier: Börja SEO-arbetet för er webbutik redan på kategorinivå.

    1. Det är lättare att mäta och utvärdera hur dina SEO-åtgärder fungerar. Med större mängder trafik går det snabbare att se vad som funkar och inte.
    2. Du visar upp dig för konsumenter tidigare i köpprocessen. Du ger dem fler alternativ, och om ditt erbjudande är bra är chansen stor att de "självmant" återvänder till dig. Det är också ett bra sätt att bygga varumärke.
    3. Kategorierna är "the backbone" av din sajts struktur. Om den görs rätt har man redan kommit långt i optimeringen av produktsidorna.

    • Blogg: Bygg dig en blogg för din webbutik. Den kan med fördel vara implementerad i webbutiken. Andra bra alternativ är också att ha en subdomän för din blogg eller helt enkelt ha den utanför och länka till den. Tänk dock på att den bör ha samma grafiska profil som er webbutik för att bibehålla relevansen. Lägg upp en post i månaden minst. Ni kan även med fördel använda den som nyhetsflöde ifall ni får in en ny produkt eller om något kul hänt med företaget. (OBS glöm inte att länka till inlägget på sociala kanaler för en bättre social närvaro).


    Mer teknisk SEO (Man bör ha kunskaper i programmering och / eller kodning):

    • Canonical: Lägga till rel="canonical" på produktvarianter, exempelvis T-tröja "röd" har canonical till T-tröja för att undvika duplicate content.

    • 301-redirect: Var noga med att lägga en 301-redirect för varje sida som tas bort från er webbutik. Detta kan göras på tre sätt. Antingen via en modul i ert system eller via en .htaccess och sist men inte minst i databasen.

    • Satellitsajter/Informationssidor:Bygg några satelliter till webbutiken, Med dem kan du få mer relevanta inlänkar och du har bättre koll.

    • Sätt <meta name="robots" content="noindex,follow"> på tunna och icke relevanta sidor:Man bör sätta meta taggen noindex,follow på sidor med tunnt innehåll och sidor som har stor risk för duplicerat innehåll, en del av dessa sidor är kassa, varukorg, kontaktformulär, interna söksidor med mera. Det är inte dem sidorna du vill ska bli indexerade eller rankade högt utan du vill ha dem sidorna med högt och bra innehåll som också konverterar.

    • Bygg och kolla din robots.txt. Dem flesta sökmotorerna tittar på och följer robots.txt filer. Här kan du med fördel länka din/dina sitemaps och även blocka andra mappar/filer som du inte vill skall bli indexerad av en sökmotor.

    • Hastighet Idag är det viktigare än någonsin att ha en snabb e-handel. Speciellt när det har gått över på mer smartphones och med den uppkoppling det ibland kan innebära så premierar sökmotorerna snabba webbplatser.

    • hreflang taggar Detta är främst om du skall bedriva din försäljning i andra länder som du skall ha en hreflang tagg. Med denna så kan sökmotorerna enklare se vilken sida som hör till specifikt land.

    • SEO-vänliga url'er Detta är vida känt att man bör ha seo-vänliga webbadresser. Till exempel att man inte har med sessionsid'n, understreck med mera.

    • SSL certifikat Sökmotorer vill ha ett säkert internet, och detta speciellt för e-handel då man oftast sparar viktig och känslig information. Med ett SSL certifikat så är det ett sät att säga att din sida är säker.

    • Se till så du har en sitemap på din sida. Det är bra om du har en sitemap.xml och en sitemap.html. Detta är en bra lista över dina interna länkar som sökmotorer gillar. Du kan även med fördel lägga till din sitemap.xml i Google Webmaster tools för att få Google att indexera den.

    • Skaffa dig en responsiv / mobilanpassad webbutik Sökmotorer ser detta som en viktig del av internets utveckling. Det är många gånger standard idag att man har en responsiv eller mobilanpassad webbutik idag. Detta medför många positiva fördelar på dem mobila sökresultaten.

    • Implementera Microdata Detta är mest för CRO. Men dock så viktigt och det diskuteras ganska mycket ifall microdata gör så du rankar eller inte. Implementera det du kan helt enkelt. Recensioner, lager, pris med mera. Ni kan läsa mer om det här

    • Implementera sociala markups Detta är väldigt bra om du vill att din naturliga länkstrategi skall fungera enklare. Att implementera Facebook Open Graphs, Twitter Cards, Google microdata, Rich Pins för Pinterest gör att du får med mer information direkt när någon länkar i dessa kanaler. Se detta som prioritet om du vill skapa en bra social närvaro.

    Samling på nyttiga länkar som berör SEO för e-handel (Ett måste att läsa):





    Personer som hitills varit med om att bidra med sina råd och tips till denna listan:
    Micke, AaronAxelsson, AndersIvar, larse, Fredrik Johansson
    Senast redigerat av Micke den 2018-01-29 klockan 15:02. Anledning: Ett till nytt tips

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Bra initiativ! Det här kan bli en riktigt bra resurs om vi alla är lite aktiva. SEO för e-handel är dessutom sjukt intressant, tycker jag.

    Jag håller helt och hållet med dig om att man bör se på produktsidor som viktiga landningssidor. Gör man dem rätt så kommer stora delar av de besökare man får dit vara i slutskedet av sina köpprocesser, och det är viktigt att kunna fånga upp konsumenterna där.

    Samtidigt är jag en förespråkare för att börja SEO-arbetet på kategorinivå.
    Där finns det oftast större sökvolymer, och min uppfattning är att man vinner mycket på att fånga upp besökare där, även om det är lite svårare att konvertera dem till kunder direkt. Det finns flera anledningar till det:
    1. Det är lättare att mäta och utvärdera hur dina SEO-åtgärder fungerar. Med större mängder trafik går det snabbare att se vad som funkar och inte.
    2. Du visar upp dig för konsumeter tidigare i köpprocessen. Du ger dem fler alternativ, och om ditt erbjudande är bra är chansen stor att de "självmant" återvänder till dig. Det är också ett bra sätt att bygga varumärke.
    3. Kategorierna är "the backbone" av din sajts struktur. Om den görs rätt har man redan kommit långt i optimeringen av produktsidorna.

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Bra initiativ! Det här kan bli en riktigt bra resurs om vi alla är lite aktiva. SEO för e-handel är dessutom sjukt intressant, tycker jag.

    Jag håller helt och hållet med dig om att man bör se på produktsidor som viktiga landningssidor. Gör man dem rätt så kommer stora delar av de besökare man får dit vara i slutskedet av sina köpprocesser, och det är viktigt att kunna fånga upp konsumenterna där.

    Samtidigt är jag en förespråkare för att börja SEO-arbetet på kategorinivå.
    Där finns det oftast större sökvolymer, och min uppfattning är att man vinner mycket på att fånga upp besökare där, även om det är lite svårare att konvertera dem till kunder direkt. Det finns flera anledningar till det:
    1. Det är lättare att mäta och utvärdera hur dina SEO-åtgärder fungerar. Med större mängder trafik går det snabbare att se vad som funkar och inte.
    2. Du visar upp dig för konsumeter tidigare i köpprocessen. Du ger dem fler alternativ, och om ditt erbjudande är bra är chansen stor att de "självmant" återvänder till dig. Det är också ett bra sätt att bygga varumärke.
    3. Kategorierna är "the backbone" av din sajts struktur. Om den görs rätt har man redan kommit långt i optimeringen av produktsidorna.
    Jo jag håller verkligen med, får hoppas på att andra vill hoppa på detta tåget och se vad man kan få ut från denna tråden . En sak som jag har tänkt på länge är att det faktiskt inte är så "jätte" svårt att optimera webbutiker, man får ju faktiskt en hel del saker på köpet längs vägen.

    Rätta mig om jag har fel, men jag kan tycka att man får dessa delar redan på köpet när man ska optimera en webbutik:

    1. Man får många undersidor.
    2. Man får många rubriker och titlar.
    3. Man behöver aldrig vara orolig att det skulle kunna bli för lite content.
    4. Mycket interna länkar.
    5. man har fler sidor att jobba med för att få inlänkar, då blir det inte heller dubbelposter osv.

    Jag har faktiskt aldrig tänkt på just den fronten tidigare, tror också många andra missar den delen. Att ha en logisk och bra struktur på sin navigering och kategorisering kan ju leda till mycket bättre avslut.

    Problemet som oftast uppstår när man ska gå på att optimera kategorinivåer är att oftast har man likartade produkter, om inte till och med dubletter fast med liten skillnad. Då gäller det att vara riktigt tydlig med bild och text för just dem produkterna redan från start.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Verkligen ett bra initiativ, plussar rykte direkt Micke.
    Jag kommer att vara med och försöka hjälpa tråden när jag har mer tid. Dessvärre är det fortfarande hektiskt efter 4 veckors semester så jag känner inte att jag har tid just nu, men kommer verkligen följa denna tråden med intresse.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Verkligen ett bra initiativ, plussar rykte direkt Micke.
    Jag kommer att vara med och försöka hjälpa tråden när jag har mer tid. Dessvärre är det fortfarande hektiskt efter 4 veckors semester så jag känner inte att jag har tid just nu, men kommer verkligen följa denna tråden med intresse.
    Vad kul att du med vill vara med i ett hörn . Jo jag hoppas verkligen att denna tråden får vara vid liv. jag vet att det är semestertider och så. Men jag ska försöka hålla denna tråden så uppdaterad som möjligt. Har själv ett stort gediget intresse av e-handel och SEO för e-handel. Kom på ett par saker till som jag ska uppdatera listan med.

    Glöm nu inte att kommentera mina punkter, vill ju inte att det ska bli fel någonstans hehe.

  6. #6
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Rykte plussat!

    En av de saker som jag tycker är viktiga utöver de punkterna som du redan tagit upp är produkt och kategoritexter. Tyvärr är vi ehandlare i många fall usla på att skriva bra texter för produkt och kategorier (om vi skriver några texter alls). Både folk och sökmotorer vill ju kunna läsa om produkten och att man skriver texten precis som alla annan marknadsföring med säljande och korrekta beskrivningar där man har SEO i huvudet när man skriver.

    Samma sak med kategoritexter, oftast finns det ingen text alls på en kategorisida och som Aaron säger så är det de delarna jag själv jobbar mest med av just de anledningar han skriver ovan. Det är oftast enklare att skriva kategoritexter eftersom det är allt som oftast är en bredare grupp att skriva om medans vissa enskilda produkter kan jag tycka är svårare att skriva annat än data om annars.

  7. #7
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Rykte plussat!

    En av de saker som jag tycker är viktiga utöver de punkterna som du redan tagit upp är produkt och kategoritexter. Tyvärr är vi ehandlare i många fall usla på att skriva bra texter för produkt och kategorier (om vi skriver några texter alls). Både folk och sökmotorer vill ju kunna läsa om produkten och att man skriver texten precis som alla annan marknadsföring med säljande och korrekta beskrivningar där man har SEO i huvudet när man skriver.

    Samma sak med kategoritexter, oftast finns det ingen text alls på en kategorisida och som Aaron säger så är det de delarna jag själv jobbar mest med av just de anledningar han skriver ovan. Det är oftast enklare att skriva kategoritexter eftersom det är allt som oftast är en bredare grupp att skriva om medans vissa enskilda produkter kan jag tycka är svårare att skriva annat än data om annars.
    Ja verkligen, det har man märkt på allt för många att det saknas kategoritexter och utförligare produkttexter. Men frågan är vilken gräns man skulle sätta? För talar man om ren content så brukar man prata om 300 - 500 ord och 2-3% textrelevans på vart 100.e ord har jag för mig. På kategorinivå får man ju en del ord gratis hämtade från diverse produkt som man har under den specifika kategorin.

    Jag skulle kunna tänka mig att man lägger ett minimum på ca 200 ord för varje kategorinivå, men ju mer desto bättre eller hur?

    I produktexter tycker jag att att man kan lägga till betydligt mer. Ungefär samma som för vanlig content, ca 300 ord eller så.

    Så fort vi kommit överens om vilken textvolym och textrelevans man bör sträva efter så lägger jag upp det som 2 nya punkter .

    Måste även säga att denna tråden redan har börjat fint, och bättre kommer den att bli. Det är jag säker på.

  8. #8
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag kom på några tips till jag gärna vill upplysa och diskutera kring lite här, detta är lite mer tekniska bitar men om man frågar mig så är dem högst viktiga inom SEO för e-handel.

    Det handlar om 301.or, titlar och meta-taggar.

    Vi kan ju börja med 301.orna. Det finns allt för många e-handelssystem som inte har automatiserade 301 funktioner. Vissa använder sig utav moduler och vissa går det helt enkelt inte med om man inte kan göra det själv. För varje kategori, produkt eller sida på webbutiken som man tar bort och inte lägger en 301.a på kan ge ödesdigra resultat i SERPEN (Tro mig jag vet). Se till att lägga en 301.a på allt som tas bort på butiken. Om man inte gör detta så kommer man såklart få en 404.a, visst 404.or är inte fel. Men söker man på en sak som man normalt har i sin webbutik och får upp er länk i SERPEN och klickar på den, ser man då en 404.a så är sannolikheten väldigt stor att den besökaren går till en konkurrent istället.

    Titlar och metabeskrivningar då? Jo detta är ju ett superguldläge att marknadsföra sig snyggt och bra för en webbutiksägare. Jag ser titeln och metabeskrivningen mer som en annonstext och säljande del för besökare som kommer ifrån sökmotorer. var noga med att hålla till 64 tecken på titeln och mellan 100 till 150 ord på metabeskrivningen, detta ger oändliga möjligheter till mersälj. Mitt största tips att titta på här angående titlar och metabeskrivningar är att systemet bör ha ett automatiserat skript som du som administratör kan skriva vissa regler för varje produkt som kommer upp på webbutiken. Detta underlättar mycket ifall man har 1000 tals produkter i sin butik, och ja, jag har erfarenheter av detta med. Kan med lätthet säga att det är inte kul att skriva till metabeskrivningar och titlar manuellt på 8000 produkter. Så tänk på det .

  9. #9
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Andra saker att inte glömma:

    Canonicals på produktvarianter, exempelvis T-tröja "röd" har canonical till T-tröja.
    Se till att crawlers inte fastnar i produktfilter, ger en massa extra content...
    Om fler marknader, använd rel="alternate" hreflang="x" för att indikera rätt språkversion

  10. #10
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av larse Visa inlägg
    Andra saker att inte glömma:

    Canonicals på produktvarianter, exempelvis T-tröja "röd" har canonical till T-tröja.
    Se till att crawlers inte fastnar i produktfilter, ger en massa extra content...
    Om fler marknader, använd rel="alternate" hreflang="x" för att indikera rätt språkversion
    Canonicals kan jag hålla med dig om att man behöver för att minimera risken att bli straffad för duplicate content. men hur man ser till att Crawlers inte fastnar i produktfiltret känner jag inte till, hur löser man det? och varför skulle dem fastna där? Bra idé med rel="alternate" hreflang="x" men är det verkligen nödvändigt för SEO? och jag antar att det riktar sig till mer stora sajter med olika språk.

  11. #11
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Canonicals kan jag hålla med dig om att man behöver för att minimera risken att bli straffad för duplicate content. men hur man ser till att Crawlers inte fastnar i produktfiltret känner jag inte till, hur löser man det? och varför skulle dem fastna där? Bra idé med rel="alternate" hreflang="x" men är det verkligen nödvändigt för SEO? och jag antar att det riktar sig till mer stora sajter med olika språk.
    Visst Hreflang kanske är för lite större siter.

    Produktfilter kan skapa problem om de genererar en unik url vid filtrering. Det kan bli många, nästan identiska sidor för varje filtrering.

    Förresten en bra artikel om e-commerce och SEO
    http://www.seomoz.org/blog/perfectin...merce-websites

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av larse Visa inlägg
    Visst Hreflang kanske är för lite större siter.

    Produktfilter kan skapa problem om de genererar en unik url vid filtrering. Det kan bli många, nästan identiska sidor för varje filtrering.

    Förresten en bra artikel om e-commerce och SEO
    http://www.seomoz.org/blog/perfectin...merce-websites
    Hur löser man så att produktfiltret inte indexeras? problemet här är ju att dem flesta e-handlarna inte har så stor teknisk kunskap. Så om man köper eller hyr en plattform utan större teknisk kunskap så kan det bli ett problem. men jag kan hålla med dig om att det är viktigt att se till så produktfiltret inte crawlas. Det skulle ju kunna vara något som man kan tänka på vid val av plattform?

    Bra artikel förresten, den både lyfter bra sätt för att öka konverteringsgraden och lite SEO.

  13. #13
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Det känns som att denna tråden blir bättre och bättre. Listan blir bara större för var dag som går . det är kul att så många vill dela med sig av sina tips och råd för att göra SEO för e-hndel lättare. jag kommer personligen att skriva in mer tips i listan när tillfället kommer i akt så att säga. Seo-forum har ju till och med fått ett eget underforum för e-handel nu. Bra jobbat moderatorer och Jim, väldigt bra initiativ .

  14. #14
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av larse Visa inlägg
    Andra saker att inte glömma:

    Canonicals på produktvarianter, exempelvis T-tröja "röd" har canonical till T-tröja.
    Se till att crawlers inte fastnar i produktfilter, ger en massa extra content...
    Om fler marknader, använd rel="alternate" hreflang="x" för att indikera rätt språkversion
    Jag är av lite annan åsikt här.
    Om det finns skäl att sätta en canonical från "T-tröja röd" till "T-tröja", så är den naturliga lösningen för mig att ta bort sidan om den röda tröjan och istället lägga färgvalet på sidan för T-tröja. Det finns inget självändamål att ha fler sidor än sajten behöver, och om man ändå ska sänka värdet på sidorna till förmån för andra är det bättre att inte ha dem där alls. Jag är också övertygad om att det är bättre framtidssäkrat än canonical-lösningen, som rent teoretiskt kan sluta fungera i morgon.

    Jag förespråkar också att inte alls använda filter för navigering, eftersom det försvårar din sökmotoroptimering, och för att jag personligen tycker att det är en dålig form av navigering. Bestäm istället hur du vill presentera dina produkter för dina kunder, och kör på det.
    Vill man ändå använda filter så går det att säga åt Google att bortse från de parametrarna via Webmaster Tools, eller sätta canonical till grund-URLen.

    Jag har själv aldrig använt rel="alternate" hreflang="x", så jag kan inte säga hur väl det fungerar. Jag kan tänka mig att det kan vara rimligt att implementera för en sajt med få språkversioner, men det skapas väldigt många onödiga anrop när man börjar skaffa sig många språk.
    Det fungerar utmärkt att göra en klassisk språknavigering, med varje språksajt i varsin subdomän eller katalog. Det enda som krånglar till en sån lösning är när man agerar på flera marknader med samma språk, men med olika priser/valutor. Där kan det absolut vara vettigt att använda en sån lösning, till exempel om man säljer i både Portugal och Brasilien, där man kan använda rel="alternate" hreflang="pt-PT" för Portugal och rel="alternate" hreflang="pt-BR" för Brasilien.

  15. #15
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag är av lite annan åsikt här.
    Om det finns skäl att sätta en canonical från "T-tröja röd" till "T-tröja", så är den naturliga lösningen för mig att ta bort sidan om den röda tröjan och istället lägga färgvalet på sidan för T-tröja. Det finns inget självändamål att ha fler sidor än sajten behöver, och om man ändå ska sänka värdet på sidorna till förmån för andra är det bättre att inte ha dem där alls. Jag är också övertygad om att det är bättre framtidssäkrat än canonical-lösningen, som rent teoretiskt kan sluta fungera i morgon.

    Jag förespråkar också att inte alls använda filter för navigering, eftersom det försvårar din sökmotoroptimering, och för att jag personligen tycker att det är en dålig form av navigering. Bestäm istället hur du vill presentera dina produkter för dina kunder, och kör på det.
    Vill man ändå använda filter så går det att säga åt Google att bortse från de parametrarna via Webmaster Tools, eller sätta canonical till grund-URLen.

    Jag har själv aldrig använt rel="alternate" hreflang="x", så jag kan inte säga hur väl det fungerar. Jag kan tänka mig att det kan vara rimligt att implementera för en sajt med få språkversioner, men det skapas väldigt många onödiga anrop när man börjar skaffa sig många språk.
    Det fungerar utmärkt att göra en klassisk språknavigering, med varje språksajt i varsin subdomän eller katalog. Det enda som krånglar till en sån lösning är när man agerar på flera marknader med samma språk, men med olika priser/valutor. Där kan det absolut vara vettigt att använda en sån lösning, till exempel om man säljer i både Portugal och Brasilien, där man kan använda rel="alternate" hreflang="pt-PT" för Portugal och rel="alternate" hreflang="pt-BR" för Brasilien.
    jag tänkte precis som du där ett tag med canonicals. Att om man nu råkar ha en liknande produkt till, så istället för att lägga en canonical så kan man ha den som ett attribut / tillval för ursprungsprodukten. Jag gjorde detta ända tills jag upptäckte att systemet inte kunde hantera flera attribut på samma gång. Typ färg, tillval, storlek osv. Då var mitt enda alternativ att lägga produkterna var för sig med olika storlekar och lägga in färg och tillval i dem, då var jag tvungen att ha canonical i och med att dem var näst intill identiska förutom storlek då, och det utgör inte mycket i text för produkterna.

    Men annars är jag mer på din linje, har man ett system som kan hantera detta så behöver man inte canonicals, lika bra att köra på originalprodukter istället för att göra massa dubletter.

    Jag tänkte även på detta med filtret. i och med att jag jobbar med en ganska stor webbutik med ca 8000 produkter så behövs en bra filtrering på sidan. Och som du säger så ska man aldrig helt lägga över navigeringen till filtret, istället så "bunkade" jag in alla produkter i samma kategori och gjorde sedan underkategorier som jag då länkade till ifrån filtret. I och med att det blev en massa produkter på en enda sida så blev det ju såklart en pagination i kategorin, men det är ju bättre än att bara ha ett filter som navigeringsalternativ.

  16. #16
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Riktigt intressant! Ska ta och läsa guiden om e-handel då jag har några webshoppar som behöver få lite mer trafik. Det är ofta ganska dyrt att få in bra trafik till en sida där enda syftet är att sälja. Det räcker inte längre att ha en snygg butik med bra priser, man måste även ständigt uppdatera allting runt produkterna och sin verksamhet. Visst är det bra för konsumenten, men det blir svårare och svårare för oss e-handlare

  17. #17
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Riktigt bra tråd!

    Tack för alla fina tips och råd!

    @diegonacho. Det hårdnar helt klart på nätet. de senaste åren har det verkligen blivit ett mer proffsigt klimat vad gäller ehandel och seo.
    Skall du lyckas riktigt bra bör du ligga i framkant vad gäller design, seo, användarvänlighet och konverteringsoptimering för att få så mycket avslut som möjligt.

    Plus på ryktet Micke!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  18. #18
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Riktigt bra tråd!

    Tack för alla fina tips och råd!

    @diegonacho. Det hårdnar helt klart på nätet. de senaste åren har det verkligen blivit ett mer proffsigt klimat vad gäller ehandel och seo.
    Skall du lyckas riktigt bra bör du ligga i framkant vad gäller design, seo, användarvänlighet och konverteringsoptimering för att få så mycket avslut som möjligt.

    Plus på ryktet Micke!
    Du har helt klart rätt. Jag är i en bransch där konkurrensen är relativt låg jämfört med många andra, men ändå är det tufft. Jag kan märka att jag stiger ett par positioner ibland, men så vissa dagar kan man ha sjunkit ett par placeringar och då får man panik. För några år sedan kunde man göra några åtgärder och se sitt projekt bära frukt, men idag är seo och användarvänlighet ett heltidsjobb, och det blir svårare och svårare för små aktörer att kunna konkurrera.

    Själv körde jag adwords ett tag och hade extremt bra konvertering, försäljningen gick som på räls. Men tyvärr ändrade Google sin policy efter ett par veckor och då tappade jag nästan all försäljning och får nu jobba nästan dag och natt för att hamna högre upp i de organiska fältet. Jag är lite frustrerad, för jag vet inte hur jag ska nå samma typ av trafik som jag gjorde med Adwords. Jag har placering 7/8/10 på de mest populära sökorden men det ger inte ens en bråkdel av trafiken jag fick med adwords.

    Någon som har något tips på hur jag kan göra? Känns som att jag testat allt som inte kostar skjortan.

  19. #19
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av diegonacho Visa inlägg
    Du har helt klart rätt. Jag är i en bransch där konkurrensen är relativt låg jämfört med många andra, men ändå är det tufft. Jag kan märka att jag stiger ett par positioner ibland, men så vissa dagar kan man ha sjunkit ett par placeringar och då får man panik. För några år sedan kunde man göra några åtgärder och se sitt projekt bära frukt, men idag är seo och användarvänlighet ett heltidsjobb, och det blir svårare och svårare för små aktörer att kunna konkurrera.

    Själv körde jag adwords ett tag och hade extremt bra konvertering, försäljningen gick som på räls. Men tyvärr ändrade Google sin policy efter ett par veckor och då tappade jag nästan all försäljning och får nu jobba nästan dag och natt för att hamna högre upp i de organiska fältet. Jag är lite frustrerad, för jag vet inte hur jag ska nå samma typ av trafik som jag gjorde med Adwords. Jag har placering 7/8/10 på de mest populära sökorden men det ger inte ens en bråkdel av trafiken jag fick med adwords.

    Någon som har något tips på hur jag kan göra? Känns som att jag testat allt som inte kostar skjortan.
    För ren konverteringsoptimering kan jag rekommendera diverse prisjämförelsesidor, prisjakt, pricerunner, kelkoo m.m. I ditt fall är det viktigt att komma ut på nätet just för den anledningen att du inte kan ha adwords. Då blir det andra marknadsföringskanaler så som afilliate, prisjämförelsesidor, annonssidor.

    har du tittat på Bing och Yahoo om dom har ett liknande system som Adwords? Jag personligen har inga större erfarenheter om dem sökmotorerna, men vet dock att Yahoo har ett liknande system som även går ROS.

    Även om Google utgör majoriteten på alla sökningar så kan det vara en bra idé för din del att bredda dig till dem andra för betalda annonser under tiden som du jobbar med den organiska söklistan på Google t.ex. Efter ett tag tror jag att din konvertering skulle kunna öka och förhoppningsvis till samma som du hade förut.

  20. #20
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Riktigt bra tråd!

    Tack för alla fina tips och råd!

    @diegonacho. Det hårdnar helt klart på nätet. de senaste åren har det verkligen blivit ett mer proffsigt klimat vad gäller ehandel och seo.
    Skall du lyckas riktigt bra bör du ligga i framkant vad gäller design, seo, användarvänlighet och konverteringsoptimering för att få så mycket avslut som möjligt.

    Plus på ryktet Micke!
    Tackar tackar . har du egna råd och tips så är dem varmt välkomna . Var inte blyg nu hehe

  21. #21
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    För ren konverteringsoptimering kan jag rekommendera diverse prisjämförelsesidor, prisjakt, pricerunner, kelkoo m.m. I ditt fall är det viktigt att komma ut på nätet just för den anledningen att du inte kan ha adwords. Då blir det andra marknadsföringskanaler så som afilliate, prisjämförelsesidor, annonssidor.

    har du tittat på Bing och Yahoo om dom har ett liknande system som Adwords? Jag personligen har inga större erfarenheter om dem sökmotorerna, men vet dock att Yahoo har ett liknande system som även går ROS.

    Även om Google utgör majoriteten på alla sökningar så kan det vara en bra idé för din del att bredda dig till dem andra för betalda annonser under tiden som du jobbar med den organiska söklistan på Google t.ex. Efter ett tag tror jag att din konvertering skulle kunna öka och förhoppningsvis till samma som du hade förut.
    Tack för ditt svar. Jag ska ta och kika mer på Bing och Yahoo även om jag inte tror jättemycket på de kanalerna.

    För tillfället försöker jag få in trafiken genom att köra på "icke-kommersiella" alternativ som att blogga och liknande. Det ger mer trafik än vad jag väntade mig då jag började men ger i princip 0 konvertering.

    En sak jag märkt är olika länk-kataloger. Har hört mycket om att penguin skulle eliminera nyttan av länkkataloger, men faktum är att jag får mest länkjuice av olika kataloger jag registrerade mig på för en tid sedan. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro, ska man registrera sig i fler kataloger för att få inlänkar eller ska man lita på SEO-experterna på nätet som strykt det alternativet från sina rekommenderade tips?

    Jag har tyvärr lite svårigheter med olika betalkanaler på nätet. Har testat både affiliate, banners, bloggar, prisjämförelsesajter och liknande men jag möter motstånd nästan överallt. På de platser där allt går smidigt får jag nästan ingenting. Prisjakt och liknande har inga kategorier för mina produkter så de lägger inte till mig. Blocket ger mig ingenting (har dock inte provat att starta butik där än). Eniro annonsering ger mig spam-mail.

    Det känns som att jag har två alternativ för att kunna leva på min butik, där det ena är adwords och det andra är att ligga topp3 på mina sökord.

    Om någon vet någon seo-konsult eller liknande som kan ta en titt och ge mig en offert på vad det kostar att få upp min sajt så är jag väldigt intresserad av att diskutera. Jag är ganska desperat för tillfället då min omsättning bara sjunker och seo:andet går långsamt.

    Tack!

  22. #22
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av diegonacho Visa inlägg
    Tack för ditt svar. Jag ska ta och kika mer på Bing och Yahoo även om jag inte tror jättemycket på de kanalerna.

    För tillfället försöker jag få in trafiken genom att köra på "icke-kommersiella" alternativ som att blogga och liknande. Det ger mer trafik än vad jag väntade mig då jag började men ger i princip 0 konvertering.

    En sak jag märkt är olika länk-kataloger. Har hört mycket om att penguin skulle eliminera nyttan av länkkataloger, men faktum är att jag får mest länkjuice av olika kataloger jag registrerade mig på för en tid sedan. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro, ska man registrera sig i fler kataloger för att få inlänkar eller ska man lita på SEO-experterna på nätet som strykt det alternativet från sina rekommenderade tips?

    Jag har tyvärr lite svårigheter med olika betalkanaler på nätet. Har testat både affiliate, banners, bloggar, prisjämförelsesajter och liknande men jag möter motstånd nästan överallt. På de platser där allt går smidigt får jag nästan ingenting. Prisjakt och liknande har inga kategorier för mina produkter så de lägger inte till mig. Blocket ger mig ingenting (har dock inte provat att starta butik där än). Eniro annonsering ger mig spam-mail.

    Det känns som att jag har två alternativ för att kunna leva på min butik, där det ena är adwords och det andra är att ligga topp3 på mina sökord.

    Om någon vet någon seo-konsult eller liknande som kan ta en titt och ge mig en offert på vad det kostar att få upp min sajt så är jag väldigt intresserad av att diskutera. Jag är ganska desperat för tillfället då min omsättning bara sjunker och seo:andet går långsamt.

    Tack!
    Har du koll på vilka sökord du skall jobba med? Hur många sökord har du som du följer?

    Antingen har du har för få sökord som du jobbar med alternativ att du har satsat alla sökord på en sida eller att du helt enkelt har för dåliga positioner eller sökord. Jobbar du med en e-butik utan större konkurrens så är förstaplatsen i sökmotorerna det enda som räknas, dels för att det troligtvis är få sökningar på dessa ord och att du därför måste plocka in ALLA som söker på det aktuella orden, ha gärna någon satellitsida eller två på position 2 och 3 så säkrar du upp cirka 70-80% av trafiken på det aktuella ordet.

    Sen finns ju konverteringoptimering som är en viktig del, är butiken rätt byggd för att så många som möjligt gör avslut? Det finns många aspekter att titta på förutom ren SEO som påverkar konverteringen. Skicka ett PM med vilken sida det gäller så kanske jag kan hjälpa till.

  23. #23
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Har du koll på vilka sökord du skall jobba med? Hur många sökord har du som du följer?

    Antingen har du har för få sökord som du jobbar med alternativ att du har satsat alla sökord på en sida eller att du helt enkelt har för dåliga positioner eller sökord. Jobbar du med en e-butik utan större konkurrens så är förstaplatsen i sökmotorerna det enda som räknas, dels för att det troligtvis är få sökningar på dessa ord och att du därför måste plocka in ALLA som söker på det aktuella orden, ha gärna någon satellitsida eller två på position 2 och 3 så säkrar du upp cirka 70-80% av trafiken på det aktuella ordet.

    Sen finns ju konverteringoptimering som är en viktig del, är butiken rätt byggd för att så många som möjligt gör avslut? Det finns många aspekter att titta på förutom ren SEO som påverkar konverteringen. Skicka ett PM med vilken sida det gäller så kanske jag kan hjälpa till.
    Tack för ditt svar.

    Ja jag har ganska bra koll på vilka sökord jag ska köra. Hade adwords först så har fått ganska bra inblick i vart all trafik kommer ifrån (eller ska komma ifrån). Det handlar om 4-5 sökord så det är inte jättemycket. Resten blir generell marknadsföring då alla inte känner till vår typ av produkt.

    Jag håller utkik efter hur det går med positionerna varje dag, och det går ganska stadigt uppåt men stannar av ibland. Det känns som att sidorna jag fightas mot inte alls har något att komma med, förutom att min domän är ganska ny och inte registrerad för 10 år framåt. Annars känns det inte som att deras sidor är gjorda för kunden på samma sätt som min butik (det senaste har jag dock slängt in massor med on-page content och liknande i seo-syfte trots att jag tycker att allting ser mycket rörigare ut).

    Har köpt två domäner som jag tänkt använda som satellit-sidor men är fortfarande tveksam till ifall det kommer ge några resultat. Gör jag en satellitsida med 10-15 url:ar så känns det inte som att det skulle ge något. Har du bra erfarenhet av satelliter?

    Jag kan inte hitta så mycket "reell" erfarenhet av satelliter när jag söker runt. Det är mest folk som säger att det är bra men annars hittar jag inte mycket mer information.

    Konverteringen var jättebra när det var mycket trafik. Cirka 150-200 besökare per dag snittade jag några veckor och då var 6-7% köp. Nu är trafiken såpass låg att det inte ens är värt att utvärdera konverteringen. Jag måste få in mer trafik...

  24. #24
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Ja, jag kör själv ett antal satelliter så jag fångar upp både första och andra plats för mina butiker, funkar kanonbra. Konverterade du 6-7% innan så låter ju riktigt bra för att vara en vanlig e-butik även om det kan skilja mycket mellan olika nischer.

    Kopplade inte först vilken butik det var men såg footern nu. Jag har vart inne i den branschen och konkurrensen är inte stor där, du behöver är mer länkar och jag kan bekräfta att det går att göra rätt bra pengar där på att ligga rätt sökmotormässigt.

    Några snabba tips:

    * Ordna dig lite mer länkar
    * Fixa bilderna så att dom är bra och inte innehåller andra sidors webbadresser
    * Ordna fel i kassan som jag fick upp när jag gick till din kassa (mailar om detta)
    * Kolla igenon en gång till så du inte missat innehållsmässigt med något viktigt sökord

  25. #25
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jaha, nu var denna tråd död. Synd ju . Trodde faktiskt att SEO för e-handel var viktigare. men men, oavsett vad så kommer jag nu med färska nya tips .

    1. Använd Google webmaster tools för att identifiera eventuella dubletter av Metabeskrivningar och titlar på produkter. Det är trots allt dina produkters annonstexter på Google.

    2. Bygg några satelliter till webbutiken, Med dem kan du få mer relevanta inlänkar och du har bättre koll.

    3. Viktigt är att du inte är desperat när du börjar med SEO på din nystartade webbutik, det kan ge förödande resultat. Take it easy, Rom byggdes inte på en dag.

    4. Kolla vad dina konkurrenter gör och för statistik på det. Apa efter lite och gör det bättre. Då ska du se att du kommer förr eller senare klättra förbi dem .

    det var allt jag kom på för tillfället. Kommentera gärna dessa tips, är det bra eller dåligt? kul och se hur andra ser på dessa tips och idéer.
    Senast redigerat av Micke den 2012-08-16 klockan 22:54. Anledning: Rättade formulering

  26. #26
    Slavicas avatar
    Slavica Slavica är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    17
    Hej på er alla!

    Ett stort tack till Micke för alla bra tips!

  27. #27
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Då var det dags igen, lite fler tips ifrån mig.

    1. Prisjämförelsesajter ger inte bara konverteringar utan kraft i form av länkar, oavsett om dem är no-follow eller inte. Kolla upp några prisjämförelsesajter och lägg upp er butik där.

  28. #28
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    Tack för tipsen!
    Jag försökte vara lite praktisk och testa idéerna och bestämde mig för följande hierarki så att tipsen får en mer praktiskt marknadsförings karaktär när det gäller något nytt: 1 Vad rör det sig om, 2 hur ska behovet tillfredsställas, 3 vad heter produkten. För enkelhetens skull så jag tog de centrala ämnena för denna tråd, dvs:

    1 SEO
    2 Google
    3 Ehandel

    Testade hur långt det gick att komma med sökmotoroptimering hos Google när det gäller Ehandel, Tog en gratis wordpress-sida från spotlife med namnet googleseo och är just nu 1 på "SEO Google EHandel" men bara 9 igår på "SEO Google" detta har varit stabilt en längre tid i princip sedan starten, hur skulle jag med hjälp av tipsen här kunna bli etta innan julafton? Skulle vara intressant att se lite praktiska tips som går att omsätta snabbt för att se vad de är värda. Hur högt går det att komma tror ni? ...

    Vad har jag gjort rätt och fel, skulle vara intressant att höra lite vad experterna säger om konverteringsgradens potential i praktiken. Går det att bli 1:a på sökningen SEO Google, innan julafton?

    Kan vi tillsammans få denna sida att öka i konverteringsgrad och stiga i resultatet?

  29. #29
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Tips: Slarva inte med kategori- och produkttexterna utan fundera noga på vad du skriver. Du vill ju sälja dina produkter! Har man högre volymer lönar det sig också att köra A/B-tester på texterna. Jag har sett över 100 % ökning i konvertering då produkttexter skrivits med fokus på att sälja produkten (gentemot produkttexter från leverantör eller liknande).

  30. #30
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

    3. Viktigt är att du inte är desperat när du börjar med SEO på din nystartade webbutik, det kan ge förödande resultat. Take it easy, Rom byggdes inte på en dag.

    Micke, vill du förklara vad du menar med att inte vara desperat? Det är lätt att springa iväg när man börjar optimera. Vad ska man tänka på?

    Dina tips är guld värda!

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 19:18
  2. Söker SEO optimerare för mindre e-handel
    Av andrez i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 18:41
  3. Svenska böcker om SEO och att driva e-handel?
    Av S-O i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 14:11
  4. webshopforum.se E-handel PR4
    Av minbeb i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 12:05