
Ursprungligen postat av
AaronAxelsson
Hela konceptet Bounce Rate är lite luddigt.
Det stämmer som Petter säger att Google har en uttalad vilja att leverera så bra sökresultat som möjligt, och i det arbetet är det möjligt att de tar med någon typ av bounce rate-mått. Det måttet, om de använder det, kommer däremot inte vara samma mått som du kan se i till exempel Analytics.
Det som mäts i Google Analytics och kallas Bounce Rate är andelen sessioner som har endast en sidvisning, och det är viktigt att ha i åtanke när man avgör vad som är en bra Bounce Rate. Har du till exempel en sida där du tjänar pengar på "utklick" vill du ha en så hög Bounce Rate som möjligt. Du vill ju helst att alla besökare klickar sig bort från din sida. Andra typer av sidor har andra syften, och därmed vill man ha en annan Bounce Rate.
Om det är viktigt för dig att ha koll på vart dina besökare tar vägen tycker jag inte att du ska använda Analytics standardmått på Bounce Rate. Sätt i så fall upp Analyticsinstallationen så att du kan mäta var och hur besökarna tar sig bort från din sajt.