Resultat 1 till 8 av 8

Två fraser i H1

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag vill ranka för två st fraser eller ord, exempel:
    "rödbetor online", "betor online".

    Två ganska dåliga exempel men kommer inte på något bättre i stundens ögonblick.

    Om jag väljer använda rödbetor online främst i min on-page optimering, t.ex i H1, räknas även "betor online" in i H1 eftersom det finns med i ordet?

    Jag vet att jag kan komplettera med att blanda min text med "rödbetor online" och "betor online" men jag tycker fortfarande det vore intressant att veta ovan.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    rödbetor och betor är väl två olika ord?
    Tycker rödbetor kan vara en undersida till sidan Betor för det finns ju sockerbetor också, även mangold är en beta.

    Personligen hade jag gjort en undersida till Rödbetor, ingen har sagt att undersidor inte kan ranka bättre än huvudsidan om man nu vill det.

  3. #3
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Rödbetor och betor var bara ett exempel. I mitt fall betyder båda orden samma sak men jag vill ranka för dom båda för att ranka bra för båda fraserna. Jag vill ha båda grejerna på samma sida.

    Undersidor kan väl ranka bra men det blir onödigt. Det skulle i så fall innebära jag skulle vara tvungen göra två sidor om samma sak - vilket jag inte vill.

    Tack ändå.

    Frågan kvarstår.

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Rödbetor och betor var bara ett exempel.
    Det skulle i så fall innebära jag skulle vara tvungen göra två sidor om samma sak - vilket jag inte vill.
    Jag såg att du skrev att det var ett exempel, men det är fortfarande bara exemplet som jag kan utgå ifrån och i detta fall så var det två olika ord.

    Jag förstår fortfarande inte varför du vill ha två olika sökfraser på en sida, och du verkar verkligen vilja ha det, men något ord måste ju vara mer "officiellt" än det andra? Ta då de mer officiella eller mest använda ordet.

  5. #5
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag tycker faktiskt det är ganska logiskt att man vill ranka för flera ord som betyder egentligen samma sak.

    Kan ta ett bättre och mer realistiskt exempel. Du vill ranka för solglasögon. Solglasögon har exempel 2000 sökningar per månad. Du upptäcker att även solglas vore intressant att ranka för eftersom det ordet har också 2000 sökningar per månad. Solglasögon och solglas har samma grundbetydelse. Det vore därför onödigt att ha två separata sidor för dessa ord eftersom betydelsen är likadan.

    Egentligen är inte exemplet i sig intressant eftersom det har jag redan klart för mig. Det jag undrar är om solglasögon räknar in även solglas i rankingen.

    Om du inte förstår detta exempel kan jag ta ett till.

    Vi hittar på två alldeles nya ord som båda betyder exakt samma sak. Tjickmucki och mucki. Tjickmucki och mucki (är synonymer för fönster, inte nödvändig information men för att vara så konkret som möjligt). Jag vill ranka för både tjickmucki och mucki. Jag skriver tjickmucki i min H1. Räknas även mucki in gällande serp rankningen?

    Tack.

  6. #6
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Ja, prova googla solglas då kommer solglasögon överst i serpen.
    Detta kallas även Long tail finns en mycket bra bok av Chris anderson i detta ämne som jag tycker är värd att läsa.

    Long tails får man nästan alltid om du optimerar mot ett ord, så optimera mot "det mer officiella ordet" så kommer longtails med automatiskt. Men solglas kommer ju med i ordet Solglasögon så därför fungerar det.

    ordet gay och ordet bög kommer inte ranka tillsammans även fast dessa ord betyder samma sak(självklart gay kan vara mer homogent medan bög är endast man-man)
    Men i dina två senaste exempel fungerar det men det är för att Tjickmucki inner håller ordet mucki, precis som Solglasögon innehåller Solglas medan gay och bög inte kommer fungera på samma sätt och här på senaste ordet skulle jag definitivt köra på två olika sidor och redogöra skillnaden.

    fler sidor, mer kärlek, mer content = bättre placeringar

  7. #7
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Welander har gett bra svar. Men vi kan väl förtydliga en aningen...

    ""betor online"= "rödbetor online"? Vi hittar på två alldeles nya ord som båda betyder exakt samma sak. Tjickmucki och mucki. Tjickmucki och mucki (är synonymer för fönster, inte nödvändig information men för att vara så konkret som möjligt). Jag vill ranka för både tjickmucki och mucki. Jag skriver tjickmucki i min H1. Räknas även mucki in gällande serp rankningen?"

    Betor är ett allmänt och bredare begrepp än rödbetor. De är olika ord.

    Det är ungefär som om man skulle vilja ranka för "USA" och "USA resor" samtidigt. USA är ett helt annat begrepp än USA resor. Det första handlar om all information om landet. Det andra är något annat och riktar sig nästan enbart för de som vill resa dit. Du kommer inte att ranka bättre för "USA" om du fokuserar på att sälja resor till USA. Däremot kan du ranka något högre för ordet om du har bra informationssidor för USA. Men eftersom din huvudsida fokuserar på resor och inte landsinformation, blir det jättesvårt att ranka för "USA". För undersidor skulle jag satsa mera på longtailsökningar, "fakta om USA", eller "Att göra i USA", "USA Shopping" och liknande.

    Även liknande konstruktioner räknas som olika sökord: "Resor USA" är ett helt annat sökord än "Resor till USA". Det är också ett annat sökord än "Resa USA". Jämför med ditt eget exempel "rödbeta online" är annat än "rödbetor online". Du kan ligga på topp 10 på det ena, men samtidigt ligga på 100+ på det andra. Det handlar om ditt eget innehåll och din egen on page-optimering. Därför är det otroligt viktigt att man vet den exakta frasen man vill optimera för. Tänk inte att du ska optimera för två begrepp samtidigt, eller att få med variationer av samma ord högre i SERPen. Däremot, även om det kan kännas som något av en paradox, är ett varierat språk, variationer och synonymer viktiga för det ord som du vill optimera. Men ha ett klart mål och fokusera alltid på det viktigaste. Sen kan du skapa undersidor, blogginlägg osv till de sekundära orden.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  8. #8
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Ah nu förstår jag mycket bättre. Tack Welander och Dawey.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. H1, H2 eller H1, H3
    Av McDavid i forum Optimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 17:10
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 23:52
  3. ordningsföljd titel kontra H1 på två ord serp
    Av TonyLi i forum Sökordsanalys
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 14:38
  4. specifika fraser?
    Av canegy i forum SEO-verktyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 16:14
  5. AdSense-rapport med specifika fraser / sidor?
    Av Marcin i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 22:45