Hej! Jag skulle väldigt gärna ta emot några tips på hur jag ska gå vidare i mitt SEO-arbete och då mer specifikt mitt länkbyggande. Jag arbetar som onlinemarknadsförare på ett stort och etablerat företag med etablerad hemsida. Vår undersida som vi vill optimera ligger på plats 3 på en sökfras jag optimerat för (med staden tillagt till sökordet) och väldigt långt ner på bara det specifika sökordet med hög konkurrens.
Ahrefs påstår nu att vi enbart har 1 dofollow-backlink trots att jag vet att det finns några få fler (uppdaterade för ungefär en vecka sedan). Kan det bero på att Google inte sökt igenom sidan jag lagt upp den nya länken på än, och kan man få Google att förstå att en ändring skett?
De som ligger på plats 1 i serpen har enligt ahrefs 7 dofollow-backlinks som verkar vara från blogginlägg gjorda av en SEO-firma (med länkar med sökfrasen i ankartexten). De som ligger på plats 2 har all trafik till startsidan istället för en undersida vilket gör att de har väldigt många inlänkar. Skulle vilja veta hur jag ska gå vidare med mitt länkbyggande. Bör jag satsa på att skicka iväg unika artiklar till artikelkataloger som passar min nisch? Är det några andra länkar än de som går att se som dofollow-backlinks i ahrefs som också räknas som inlänkar med länkkraft?
Skicka gärna ett PM till mig om ni skulle kunna tänka er att ge några mer specifika tips och behöver mer info. Tacktack! Hoppas att någon vill hjälpa mig att få lite klarhet i detta