Ursprungligen postat av
Niklas Aronsson
Hej Rebecca, tror att ni pratar om olika saker här.
Alla är nog överens om att bra texter är viktigast för hemsidan i sin helhet, eftersom en tom sida har väldigt svårt för att konvertera i de flesta fallen. Men du nämner "I enlighet med min erfarenhet från arbete med egna sajter och mina kunders projekt så är den allra viktigaste seo faktorn som kan leda till fina resultat det content som du har på din sajt" och det är nog det fetmarkerade som Magnus reagerar på.
"På riktigt" är det nämligen precis tvärtom, texter spelar nästan ingen som helst roll eftersom länkarnas styrka är så avgörande. Det finns liksom inget tak när det gäller länkars styrka. Om man tävlar om enkla sökord så är oftast en bra text tillräckligt stark för att man ska kunna ranka. Därför förstår jag så klart vad du menar, samma när man tittar på long-tail sökord och konverterande sökningar osv osv, självfallet är det viktigt att ha kvalitativt innehåll! Absolut.
Men det är inte den viktigaste SEO - faktorn! Däremot är det tillräckligt i de flesta fallen eftersom 99 av 100 sidor inte har länkar som ger någon betydande styrka.
Men OM man har tillgång till länkar som kan ge riktig styrka (alltså relevans, styrka, kanske till och med direkttrafik från en levande sida) så är länkar betydligt mer kraftfulla i vad som avgör rankingen. Däremot så är det ovanligt att mindre företag har tillgång till starka länkar, eller en bra partner som kan skicka starka länkar, och därför avgör oftast innehållet på sidan.
Ni har bara väldigt olika erfarenheter, ville bara förtydliga.