Jag har en fråga som är svår att uttrycka när man googlar märker jag![]()
Det är nämligen så att jag funderar över om det är bra eller dåligt för hela "sajten" om man försöker optimera för mycket på ett ord på fler ställen. Fler sidor alltså. Konkret i mitt fall är det så att jag har ett viktigt sökord där vår site ligger på förstasidan på google. Nu finns det en blogg som ligger på domän.se/blogg och som är till för att locka/fånga in folk som söker på sånt relaterat till det vi säljerI bloggens skrivs om sådant, alltså inte just det vi säljer.
Det jag tänker är om det är onödigt att ens ha med sökorden som är viktigast för oss där, eftersom vi har det på startssidan och en annan sida och där ligger vi så bra på google. Kan det konkurrera/stjälpa att försöka optimera på just dessa sökord i den här bloggen? Man vill ju inte konkurrera bort sig själv och det är vad jag misstänker kan hända. OM det inte är så att det hjälper en domän i allmänhet att ordet *sökord* finns med på så många undersidor som möjligt... För i så fall har det ju en poäng, en viktig poäng till och med!
Men nu när jag kollar rankningen och ser det och det sökordet ligger vi nr 5 på och det är den och den sidan...
Då vill man ju inte konkurrera bort det, ja som jag redan förklarat. Jag hoppas ni alla förstår mina funderingar... Superglad om någon kunnig kan svara. Tusen tack!