Resultat 1 till 2 av 2

Bildlänkar utan alt syns inte i Webmaster Tools/Search Console

  1. #1
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Jag har två inlänkar till en sajt som är bild/img utan alt-text. Båda länkarna finns med hos Majestic och Moz men hos Webmaster Tools/Search Console syns de inte.

    Länkarna är över 6 månader gamla och jag har försökt att se till så att Google inte har missat dem. Majestic och Moz plockade upp dem efter ca 2 veckor. Och vanliga länkar i text som kom till ungefär samtidigt plockades upp av Google efter ca 3-4 veckor. Länkarna ligger på gamla sidor med Trust Flow över 15 och över 30 inlänkar.

    Har försökt googla hur bildlänkar utan alt hanteras av Google. Men det är en väldigt svårt att hitta någon bra information. Sökningar med link+alt+img etc ger sida upp och ner med seo-bolag som bloggar om hur viktigt det är med alt till bilder men ingen skriver om värdet av en bildlänk utan alt.

    Hittade ett inlägg från 2008 som skrev om att bildlänkar utan alt tidigare kategoriserades som spam av Google. Men det verkar orimligt och ganska taskigt. Mina länkar är helt naturliga, skapade av två sajter där webbmasterna troligtvis ändrar direkt i html och inte kan något om seo. Måste finnas miljoner liknande länkar på nätet.

    Någon som har mer information om hur Google ser på bildlänkar utan alt?

    Någon som varit med om att bildlänkar utan alt inte finns med under ”Länkar till din webbplats” i Webmaster Tools/Search Console?

    Jag kan som sista utväg kontakta sajtägarna och be dem lägga till alt, men jag har inte bett om länkarna så jag vill helst undvika att manipulera länkarna för mycket.

    /Torkel

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Det är inte ovanligt att länkar "saknas" i Search Console. Det är inte en komplett lista på de länkar Google vet finns och använder för att bedöma din sajt.

    Att just de här saknas skulle mycket väl kunna bero på att de inte har information nog att visa upp, då det inte finns något "ankartext" att presentera.

    Det är ingen fara att bilderna inte har en alt-tagg. Det gör bara att de inte "skickar med" någon ankartext, men det är inte i sig dåligt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Webmaster Tools Bugg
    Av Niklas Aronsson i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 11:52
  2. Webmaster tools
    Av Dues i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 16:26
  3. Sitemap via Webmaster-Tools
    Av Decibel i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 13:06
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 17:00
  5. Live Search Webmaster tools
    Av Stringfellow i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 16:02