Ursprungligen postat av
whyld
Nja, själv tror jag nog att relevans går före. Skulle någon t ex söka på ecco pigment 0,1 (vilket är penna för teknisk ritning) är sannolikheten större att man är ute efter produkten än en guide eller manual om pennan.
Söker man däremot på pennor teknisk ritning är det större sannolikhet att man är ute efter information kring pennor som är anpassade för teknisk ritning.
Detta är något som sökmotorernas relevansalgoritmer redan tar hänsyn till och hela tiden utvecklar med tiden. Olika sätt att söka och använda ordkombinationer på berättar redan för sökmotorn om vi är ute efter en produkt eller information.
Sedan finns det ju alltid glapp bland sökresultaten, där något som kanske skulle vara mer relevant för sökningen kommer långt ner i SERPEN.
Att de försöker få sidor som säljer något att istället använda sig av AdWords tror jag inte. AdWords annonser lider mycket av att deras relevans till en sökning inte är lika stor som de organiska sökresultaten. Skulle sökmotorerna verkligen försöka få alla säljande sidor att försöka slåss om AdWords skulle detta innebära att de förlorar en stor del av marknaden som är ut efter att köpa något och som väntar sig hitta relevanta sökresultat, inte annonser.