För några veckor sedan nåddes jag av det sorgliga beskedet att SEO-veteranen Urban Grotherus har avlidit. Han gick bort i januari 2025.
Urban var en av de profiler som verkligen satte avtryck i vår bransch. Under många år hade jag regelbunden kontakt med honom, både över telefon och via mail. Oavsett om det handlade om utbyte av erfarenheter, diskussioner om nya strategier eller bara ett vänligt samtal, präglades våra möten alltid av hans generositet, värme och djupa kunnande.
Urban var inte bara en kunnig och skicklig yrkesman, utan också en person som alltid tog sig tid för andra – något som märktes särskilt här på forumet, där han i rollen som moderator bidrog med både kunskap och trygghet.
Jag inser att ord lätt känns otillräckliga i en stund som denna. Men även om jag kanske inte är den som bäst kan formulera en dödsruna, vill jag ändå uttrycka min tacksamhet över att ha fått lära känna honom. Hans insatser och vänlighet kommer inte att glömmas.
Jag tog hjälp av ChatGPT för att skriva om min ursprungliga text till detta inlägg. Det tror jag Urban hade skrattat gott åt! :-)
Vila i frid, Urban.