Den här videon om SEO för Wordpressbloggar av Graywolf är lite intressant. Han verkar vara jätterädd för duplicate content hela tiden.
- För det första ska man bara lägga varje inlägg i EN kategori. Inte mer. Annars fattar inte Google, säger han.
- Sedan ska man se till att ha en "more>>" länk istället för att skriva ut hela inlägget på bloggens startsida. "Det blir ju duplicate content annars".
- Och så fortsätter det. Allt ska göras så enkelt som möjligt för Googlebot.
I den krångligaste av världar hade självklart Greywolfs metoder varit dem rätta. Som tur är tror jag att Google är betydligt smartare än vad han tror. Mina erfarenheter säger så. Framförallt fungerar det inte särskilt bra för besökarna, som trots allt är viktigare än sökmotorerna. Se bara på hans egen blogg, inte skulle jag klassa den som en bra blogg när det gäller användarvänlighet!
Jag skulle säga så här:
- Kategorisera mycket och bra. Relevant innehåll ska samlas ihop, både för dig, besökaren och sökomotorerna.
- Internt går duplicate content bra, så det ska man inte vara rätt för. Även om man ska försöka att se till så en hel sidas unika innehåll endast ska finnas på en url för att få alla länkar och sökresultaten rätt.
- Tänk på användarvänlighet och hur du som besökare värdesätter en hemsida. Det är viktigare än småpetitesser ur SEO-syfte.