Jag måste erkänna att jag inte har optimerat många sidor på svenska och de få gånger jag gjort det har jag kommit ganska lindrigt undan. Det är inte alls ovanligt att man i första hand vill optimera sin sida för ett ord och samtidigt matcha många sökfraser där ordet är inkluderat.
Exempelvis kan ett långsiktigt mål för en sida relaterad till bilar vara att komma i topp på ordet "bilar". Detta ska givetvis tas i akt redan från början så man långsiktigt kan satsa på detta. Under tiden satsar man på fraser med flera ord som innehåller "bilar". För att ta två exempel: "Begagnade bilar", "Reservdelar till bilar". Dessa två fraser underlättare optimeringen för ordet "bilar" men "tyvärr" skrivs ofta ord ihop i svenska språket. Exempelvis "sportbilar", "volvobilar" och "hybridbilar", vilket inte underlättar optimeringen för order "bilar" på samma sätt.
Google känner till de vanligaste sökningarna och en sökning på "volvo bilar" ger förslaget att istället söka på "volvobilar". Skulle man då optimera för en särskrivning riskerar man att missa organisk trafik. På samma sätt riskerar man att missa besökare om man inte optimerar för särskrivning. Jag tror också att särskrivning är mycket mer vanligt när man söker än i ett vanligt skriftligt språk (där det också förekommer ofta).
Ska man då optimera för både och? Ja det skulle kunna fungera men det är inte enkelt. Man vill inte missa något av sökorden i de viktigaste elementen när man gör on-page optimeringen. Så istället för att ha en titel och rubrik som lyder "Volvobilar" är du i så fall tvungen att ha tre nyckelord. Ett exempel på en snygg titel och samtidigt korrekt svenska skulle kunna vara "Volvobilar - Bilar från Volvo". Men ibland är det väldigt mycket svårare att få till bra titlar och dessutom vill man kanske matcha slang, synonymer och andra böjningsformer av ordet. Ibland kan dessa vara lika vanliga som ordet i sig och då vill man definitivt inte utesluta dessa. Då kan man heltplötsligt stå där med 5-7 ord som ska optimeras för en sida. Andra viktigare än andra men man vill inte utesluta något.
Jag har märkt att på vissa områden skiljer resultatet inte mycket mellan sär- och ihop-skrivningar men ofta tycker jag att det är radikala skillnader mellan resultaten.
Hur gör ni era optimeringar? Ställs ni inför samma problem eller generaliserar ni era nyckelord så pass mycket? Svenska grammatiken är inte lätt att lära sig och det tycker nog inte Google heller.