Resultat 1 till 4 av 4

Google gräver sin egen grav

  1. #1
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Enligt CS står knappt 80% av dagens registreringar av fulregistreringar och Google är till stor del delaktig då adsense visas på många av dess sidor. Danny Aerts på stiftelsen för internetinfrastruktur är kritisk mot utvecklingen och pekar ut google. Läs mer hela artikeln på idg http://www.idg.se/2.1085/1.132791.

    Det som är lite intressant tycker jag är att IIS själva körde sin gratiskampanj förra året där de bjöd på första årets registering på IDN-domänerna. Det var först till kvarn som alltid men det fanns inte någon gräns på hur många domäner en och samma person kunde registrera. Marknadsföringen för det hela var inte särskilt massiv vilket ledde till att de första att uppmärksamma detta strålande erbjudande var de som handlar med domäner. Resultatet lät inte vänta på sig, aldrig har det väl registrerats så mycket felstavningar, ombildningar och ordkonstruktioner och varenda vettig (och ovettig) ordkonstruktion med specialtecken blev uppbokad.

    Ledde detta till fler "riktiga" innehållssiter? Tveksamt. Redan innan IDN-domänerna så ville de flesta företag förfoga över ytterligare domäner som .com och .nu jämte sin .se för att förebygga fulregistreringar. Att bygga sitt företags site på en idn-domän när man inte har tillgång till den ordinarie .se-domänen utan prickar är som att ge bort x antal % av sin type-in trafik.

    Företag med insikt av domäners betydelse och som har specialtecken i sitt riktiga namn bokade upp sina IDN-domäner när dessa släpptes fria. De företag som inte var vakna märkte aldrig IIS kampanj förrän det var försent.

    Jag kan hålla med om att parkerade sidor är ett problem men att Google skulle stöda detta är fel slutsats enligt mig. Enligt artikeln skulle anledningen till Googles inblandning vara att fler och fler skriver adressen direkt i adressfältet och att google på det viset blir allt mer beroende av sina affiliates. Jag tror att parkerade sidor högt upp i serpen är ett stort problem för användare av google och därmed för google själva. Jag har svårt att se att de inte arbetade aktivt för att hindra detta.

    Jag tycker artikeln är missvisande och att IIS kastar sten i glashus.

    Tillägg: Det här är absolut inget försvarstal för fulregistreringar och parkerade sidor, jag tyckte bara att det var lustigt att IIS klagade med tanke på angelägna de är om att folk ska registrera fler och fler domäner.

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Jag kan hålla med om att parkerade sidor är ett problem men att Google skulle stöda detta är fel slutsats enligt mig.
    Jag tycker att Google stödjer detta beteende, inte via deras index men väl via adsense... Varför tror du annars att de ger anpassade annonser till företag som SEDO? Att tillåta siter som är parkerade via tex SEDO sänker trovärdheten för hela det kontextuella nätverket imho. Dock har jag ingen vidare koll vad klicken på SEDO domäner kostar adwordsannonsörern, en kompis sa att de gav mycket dåligt...

  3. #3
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Om det är så att google tillhandahåller anpassade annonser till SEDO så håller jag absolut med. Det ändrar dock inte det faktum att IIS även de underlättat hanteringen genom att erbjuda gratis domäner utan kontroll eller krav.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Grejen är ju att Google har kassa för att begå ordentligt med misstag. Tappar de alla intäkter och fortsätter investera som planerat så klarar de sig bra länge bara på sin kassa.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Att ha hemsidan hos Google, ur SEO synpunkt?
    Av Susann Stjernborg i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:28
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22