Läs om våra tjänster

SEO-forum.se har sålts, viktig info
Resultat 1 till 25 av 25

Behövs SEO-företag?

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 527
    Det brukar då och då dyka upp en del diskussioner om SEO-företag verkligen behövs, då det enligt en del är så enkelt att göra på egen hand, det där med optimering.
    Ett optimeringsföretag behövs ungefär lika mycket som en bilmekaniker. Det är bara att köpa in lite verktyg och några manualer så kan man laga bilen själv. Samma sak med rörmokare, bara lite verktyg några böcker så kan man fixa det själv också. För att inte tala om att kakla om ett badrum, där är det inte många verktyg som behöver köpas in. Räcker väl med att titta på Martin Timell så kan man ordna det arbetet själv.

    Sanningen ligger i att optimeringsföretag behövs av samma anledning som vi köper in andra typer av tjänster till oss.
    Vi som arbetar med optimering är i många fall självlärda, med allt vad det innebär ifråga om att prova sig fram olika vägar, testa olika metoder och framför allt ha tålamod och ha förmåga att analysera vad som händer. Helt enkelt se samband med orsak och verkan.
    Att då tro att personal på ett företag snabbt och enkelt kan lära sig optimering och sköta det helt på egen hand är inte realistiskt.

    Det pratas en del om att optimering kan flytta intill företagen i större utsträckning och att SEO-företagen då skall agera som någon form av konsultstöd till dessa personer på företagen. Men den utvecklingen lär inte gälla för den övervägande delen av befintliga företag.

    Sedan slås jag av att alla råd hur man själv skall optimera en webbplats uppenbarligen inte tar hänsyn till den egna arbetstiden. Att lägga ned timmar, dagar, på att optimera själv är inte gratis. Det är att ta tiden från det egentliga arbetet.
    Ett mindre, eller mellanstort företag för den delen, har knappast de resurserna för att sätta av den tiden och få andra arbetsuppgifter eftersatta.

    Webbplatsen kan optimeras en on page hur perfekt som helst men i många fall räcker inte det till för att nå ända fram. Det behövs ett skapande av naturliga inlänkar, eller spontana om det ordet föredras. Att ett företag med en enda webbplats skall ha det kontaktnätverket via egna sidor/bloggar etc är inte så sannolikt. Och även om de skulle ha det lär det inte vara speciellt effektivt för optimering. Ett optimeringsföretag har i de flesta fall ett eget nätverk av sidor, antingen i egen regi eller via samarbete med andra.
    Ytterligare ett skäl att anlita ett optimeringsföretag.

    Tror att flera med mig har varit med om att arbeta med företag som besitter mycket bra kunskaper i hur sökmotoroptimering skall skötas men ändå valt att leja ut allt eller delar av den.
    Anledningarna kan vara flera. De saknar ett extern nätverk, personalen gör mer nytta för företaget om de sysslar med sina ordinarie arbetsuppgifter.
    Reklambyråer framhålls ibland som de företag som skulle kunna ta över en stor del av optimeringsarbetet. Min erfarenhet av reklambyråer är att de kanske inte riktigt är så förberedda för det här. Det räcker i många fall att titta på deras egna webbplatser så förstår man varför.

    Nåja lite funderingar omkring det här med SEO-företag och deras nödvändighet.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-01-16 klockan 23:08.

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Sedan slås jag av att alla råd hur man själv skall optimera en webbplats uppenbarligen inte tar hänsyn till den egna arbetstiden. Att lägga ned timmar, dagar, på att optimera själv är inte gratis. Det är att ta tiden från det egentliga arbetet.
    Bra sagt!
    Många skriver inlägg i sina bloggar etc om hur onödiga SEO-företagen är och menar på att man kan göra allt själv.

    Men som du säger så är det precis som med alla andra slags yrken. Alla kan egentligen göra eller lära sig jobb som måla, städa, tapetsera, bokföra och laga bilen men väljer ändå att låta proffs sköta det.

    Så om VD´n på Volvo t.ex kan SEO väldigt bra själv så kommer han ändå anställa en SEO-firma. Samma sak om samma VD är en klippa på att skura toaletter så kommer han ju ändå att anlita en städfirma som gör detta.

    Jag tror det vanligaste problemet är när folk börjar forska lite om SEO och märker sedan efter ett par månaders research att "Oj det här kan jag ju nu"
    Då skriver de ett inlägg och säger "Anlita inte SEO-företag" Det roliga är att de glömt alla de hundratals timmar de spenderat på att forska och lära sig om SEO.

    Men om man är en liten företagare med mycket tid över så kan man självklart göra sin egen optimering.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Den största blacken om foten för ett optimeringsföretag gentemot företaget de jobbar för är att optimeringsföretaget sällan är branschspecialister - en egenskap jag menar är en stor styrka för den sorts seo som kanske gäller mer framöver: att göra sin sida så bra att den blir ett branschnav.

    Reklambyråer har ju samma sorts "utanförskap", men är bra mycket mer drillade i att sätta sig in i en branschs sätt att fungera och kommunicera. Därtill finns byråer som specialiserar sig inom olika branscher - ett alternativ som fungerar lite sämre för ett optimeringsföretag.

    Annars håller jag med: Jag kanske kan kakla om i hemmet, men har kanske inte riktigt tid att göra det själv.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    381
    Fick du nys om tråden på WN och ville skriva av dig?
    Driver webbyrån FeWorks | Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 527
    Jag besöker WN, ja. Men den här frågeställningen är inte ny, utan dyker upp då och då.
    Precis som Marcus skriver i sitt inlägg så poppar det upp hela tiden det här med SEO-företagens betydelse.
    I många fall dessutom från personer som inte riktigt kan styrka det de påstår.

    Jan Sandahl > Branschspecialister, det är en fråga om erfarenhet/förmåga att sätta sig in i en verksamhet. Svårare än så är det inte.

  6. #6
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Har tagit bort resten av mitt inlägg pga av reklamtext enlingt moderator.
    Senast redigerat av impreso den 2008-01-17 klockan 09:10. Anledning: reklamtext för egen verksamhet borttagen

  7. #7
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jan Sandahl > Branschspecialister, det är en fråga om erfarenhet/förmåga att sätta sig in i en verksamhet. Svårare än så är det inte.
    Det är väl samma sak som att säga att "SEO inte är svårare än så"?

    Givet att man behärskar en sak så är det ju per definition inte svårt. Men alla har inte den förmågan, eller kompetensen rättare sagt - det är ju inget magiskt.
    Jag menar att en starkare kombination är en branschspecialist med SEO-kompetens, än en SEO-specialist med "bransch-kompetens".

    Jag tror det ger en starkare webbsida helt enkelt - vilket långiktigt är en vinnare. Utan att vara alltför naiv....

  8. #8
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Så länge det finns efterfrågan så kommer även SEO-företag att finnas. Svårare än så är det inte.

    Att jämföra en full-lärd bilmekaniker med en full-lärd SEO-specialist är inte helt rätt. Lite högre tröskel att bli bilmekaniker mot att lära sig SEO..

    Sen anser jag att ett eget SEO-arbete är mycket mer långsiktigt än det man får hos många SEO-företag. Men det finns klara fördelar att även utnyttja kortsiktiga placeringar i SERP.

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    381
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jag besöker WN, ja. Men den här frågeställningen är inte ny, utan dyker upp då och då.
    Precis som Marcus skriver i sitt inlägg så poppar det upp hela tiden det här med SEO-företagens betydelse.
    I många fall dessutom från personer som inte riktigt kan styrka det de påstår.
    Ja givetvis gör den så, men jag undrade mest då denna kom väldigt lämpligt i samband med tråden på WN.

    Men jag håller med dig. Det är tråkigt att de spyr ut galla över SEO, de skulle lika gärna kunna skriva att webbutvecklare inte behövs för de flesta besitter redan kunskapen om detta. Eller varför inte påstå att grundskolan bör läggas ner, för jag har i alla fall gått ut den och har ingen nytta av den längre.
    Driver webbyrån FeWorks | Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har deltagit i diskussionen på WN i just detta ämne (berneboy), så ni kan läsa en del där om ni orkar och har lust.

    Faktiskt lite komiskt, jag gjorde liknelsen med en bilverkstad innan jag läste ditt inlägg Urban_G

    Att jämföra hur mycket tid det tar att bli en duktig bilmekaniker och att bli en duktig SEO är faktiskt en ganska bra liknelse. Jag har jobbat med SEO och SEO relaterade frågor i snart 4 år. Jag är inte fullärd, och lär mig nya saker varje dag. Om jag skulle jobba heltid med att skruva i bilar i 4 år misstänker jag att jag skulle lära mig en hel del om det också.

    Jag tror med bestämdhet att SEO företag behövs, men jag tror också att de som köper in deras tjänster måste höja sin kunskapsnivå så att de blir medvetna om vad de köper, vilka krav de kan ställa och vilka resultat som är rimliga att förvänta sig.

    Om man inte har koll på läget när man lämnar in sin bil på verkstad kan man bli fintad precis som det har förekommit fall i media där företag känt sig lurade av sin SEO leverantör.

    Då det gäller branschkompetens håller jag med dig Jan Sandahl, för att lyckas riktigt bra med SEO arbetet är det en fördel om man har god branschkännedom. Och den fördelen kommer bara att öka i takt med att Google och andra söktjänster blir bättre på att se igenom artificiella metoder såsom automatiserade länkbyten, länkköp mm.

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nått man ofta glömmer i debatten är att minst 90% av alla företagare inte kan eller vet ett dyft om hur webben funkar och än mindre om vad SEO är, hur man optimerar etc. De har inte heller något intresse i att lära sej, men de förstår att man kan tjäna pengar på trafik från Google och den vill de komma åt.

    Senast igår diskuterade jag ett liknande ämne med en kollega, CMS. Jag sa att det finns ett mycket stort intresse för CMS på marknaden och att ett lättanvänt system är bra att ha i sin produktportfölj. Han sa: "Men det finns ju så många gratissystem att ladda ner!". Ett vanligt argument, men, då glömmer man de 90%. Det är orealistiskt att tro att man kan få dem att ladda ner ett osc-system, installera det, lära sej det, fixa till mallarna etc.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 527
    Med branschkunskap menar jag att det kan man sätta sig in i. Enkelt behöver det inte vara alltid. Det är ett beslut som optimeringsföretaget får ta om de tror att de kan klara av det.
    Ena veckan är det kanske en bilhandlare som skall optimeras nästa vecka en kiropraktiker.
    Att lära in en bransch är en fråga om tid/kostnad samt tidigare erfarenheter.
    Sedan går det också att tacka nej till ett uppdrag om det verkar för komplext.
    För går man på djupet så finns det egentligen inga speciella branscher. Mekanismerna för olika verksamheter är desamma.
    I vårt fall med optimering är det ett budskap som på något sätt skall komma fram.

    Stämmer bra det där webguide med alla gratissystem speciellt när det gäller webbshopar.
    Av någon anledning verkar folk utgå ifrån att en person utan kunskap och erfarenhet kan ladda ned ett sådant sedan är en ny webbshop färdig på en gång.

    Bernt > Att relatera till bilar i datasammanhang är rätt så vanligt av någon anledning
    Fredrik MH > Jodå det stämmer, det som fick mig att skriva inlägget var just den tråden i WN. Fast som sagt det är inte förstå gången den typen av påhopp kommer. Tyckte vi kunde ta en debatt här om det. Sedan är dina och Bernts inlägg där i WN så pass bra att jag inte kan tillföra något där.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-01-18 klockan 23:26. Anledning: Korrigerade stavfel

  13. #13
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Jag för min del tycker att det känns som om SEO-branschen just nu befinner sig i ungefär samma läge som it-branschen gjorde i början av boomen, dvs. en hipp bransch med väldigt många aktörer med varierande kunskaper. Flera av mina vänner som är företagare har anlitat SEO-företag, och då med varierande resultat. En kompis till mig driver ett litet enmansföretag som säljer produkter via nätet. Han saknar emellertid helt intresse för internet
    som sådant utan har ett enkelt system för att kunna administrera sin sida.
    kom t.ex. fram till mig och frågade varför man måste finnas med på en massa obskyra sidor med tusentals länkar om porr och poker för att komma högt upp i Googles resultat.

    Jag hade varit utomlands en längre tid och han hade då anlitat ett SEO-företag som hade slängt upp honom på varenda skitkatalog som finns att hitta. Utöver det så hade de ändrat titeln och meta-taggarna på hans sida och där kört en upprepning av nyckelord ca 5 gånger vilket inte såg klokt ut.

    Enligt min åsikt så hade (har) min vän inte bättre produkter eller priser än hans konkurrenter. Hans styrka låg i bra och enkel struktur, fina bilder på produkterna och väldigt bra texter. Dessutom så gav han alltid strålande support och svarade alltid blixtsnabbt och trevligt på kunders frågor. Dessutom så tog han alltid tillbaka produkter om kunden var missnöjd, oavsett anledning eller inköpsdatum.

    SEO-företaget gick snabbt in och ändrade texterna. Slängde in nyckelord här och där och ändrade självklart om rubrikerna till h1-h3 taggar med nyckelord för "det måste man ju bara ha". Dessutom så har han en sitemap som ser ut som en helegen länkkatalog.

    Tricket fungerade. Sidan ligger nu högt upp på serpen och besökarantalet har stigit med nästan 100 %. Antalet ordrar och kunder har emellertid sjunkigt med drygt 25 % men min vän är inte orolig.

    Det där SEO säger han, det är ju framtiden och för att överleva som onlinebolag så måste man hänga med på tåget.


    Vill ni höra en historia?

    En gammal man har ett korvstånd bredvid en stor väg. Mannens korvar är kända över hela delstaten för de är gjorda på de finaste råvaror och utomordentligt goda. Mannen har 2 anställda, unga glada söta flickor som får in lite extrapengar när de studerar. En stor neonskylt har han också satt upp som uppmanar besökarna att stanna till en stund och äta en god korv och att han självklart bjuder barnen på en glaspinne. Affärerna går lysande. Varenda bil stannar till och handlar och småpratar med mannen som alltid är lika vänlig och glad.

    En dag så kommer emellertid mannens son på besök. Han studerar ekonomi på ett av de finare universiteten i USA och han bli förskräckt när han ser pappans korvstånd.

    - men pappa, vet du inte att det är en lågkonjunktur på väg? Du måste rationalisera verksamheten, skära ned på kostnaderna för att höja vinstmarginalen.

    Mannen förstår inte så mycket av det där men sonen som läser på ett så fint universitet måste ju kunna det där. Sagt och gjort, mannen gör som sonen säger. Avskedar de 2 söta flickorna. Plockar ned den dyra fina neonskylten och slutar bjuda barnen på glass. Korvarna byter han ut mot billigare med inte lika fina råvaror för han måste ju överleva den här lågkonjukturen son sonen pratar om (vad nu det är)

    Ett halvår senare kommer sonen hem igen. Han hittar sin pappa stående vid korvkiosken som skiner upp när han ser sin son och ger honom en stor kram. Du hade rätt min son säger han och tittar ut på vägen där bilarna svischar förbi utan att stanna.

    Det var fasen vilken lågkonjunktur som vi fick.

    Någon som ser parallellen?

  14. #14
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Jag för min del tycker att det känns som om SEO-branschen just nu befinner sig i ungefär samma läge som it-branschen gjorde i början av boomen, dvs. en hipp bransch med väldigt många aktörer med varierande kunskaper. Flera av mina vänner som är företagare har anlitat SEO-företag, och då med varierande resultat. En kompis till mig driver ett litet enmansföretag som säljer produkter via nätet. Han saknar emellertid helt intresse för internet
    som sådant utan har ett enkelt system för att kunna administrera sin sida.
    kom t.ex. fram till mig och frågade varför man måste finnas med på en massa obskyra sidor med tusentals länkar om porr och poker för att komma högt upp i Googles resultat.

    Jag hade varit utomlands en längre tid och han hade då anlitat ett SEO-företag som hade slängt upp honom på varenda skitkatalog som finns att hitta. Utöver det så hade de ändrat titeln och meta-taggarna på hans sida och där kört en upprepning av nyckelord ca 5 gånger vilket inte såg klokt ut.

    Enligt min åsikt så hade (har) min vän inte bättre produkter eller priser än hans konkurrenter. Hans styrka låg i bra och enkel struktur, fina bilder på produkterna och väldigt bra texter. Dessutom så gav han alltid strålande support och svarade alltid blixtsnabbt och trevligt på kunders frågor. Dessutom så tog han alltid tillbaka produkter om kunden var missnöjd, oavsett anledning eller inköpsdatum.

    SEO-företaget gick snabbt in och ändrade texterna. Slängde in nyckelord här och där och ändrade självklart om rubrikerna till h1-h3 taggar med nyckelord för "det måste man ju bara ha". Dessutom så har han en sitemap som ser ut som en helegen länkkatalog.

    Tricket fungerade. Sidan ligger nu högt upp på serpen och besökarantalet har stigit med nästan 100 %. Antalet ordrar och kunder har emellertid sjunkigt med drygt 25 % men min vän är inte orolig.

    Det där SEO säger han, det är ju framtiden och för att överleva som onlinebolag så måste man hänga med på tåget.


    Vill ni höra en historia?

    En gammal man har ett korvstånd bredvid en stor väg. Mannens korvar är kända över hela delstaten för de är gjorda på de finaste råvaror och utomordentligt goda. Mannen har 2 anställda, unga glada söta flickor som får in lite extrapengar när de studerar. En stor neonskylt har han också satt upp som uppmanar besökarna att stanna till en stund och äta en god korv och att han självklart bjuder barnen på en glaspinne. Affärerna går lysande. Varenda bil stannar till och handlar och småpratar med mannen som alltid är lika vänlig och glad.

    En dag så kommer emellertid mannens son på besök. Han studerar ekonomi på ett av de finare universiteten i USA och han bli förskräckt när han ser pappans korvstånd.

    - men pappa, vet du inte att det är en lågkonjunktur på väg? Du måste rationalisera verksamheten, skära ned på kostnaderna för att höja vinstmarginalen.

    Mannen förstår inte så mycket av det där men sonen som läser på ett så fint universitet måste ju kunna det där. Sagt och gjort, mannen gör som sonen säger. Avskedar de 2 söta flickorna. Plockar ned den dyra fina neonskylten och slutar bjuda barnen på glass. Korvarna byter han ut mot billigare med inte lika fina råvaror för han måste ju överleva den här lågkonjukturen son sonen pratar om (vad nu det är)

    Ett halvår senare kommer sonen hem igen. Han hittar sin pappa stående vid korvkiosken som skiner upp när han ser sin son och ger honom en stor kram. Du hade rätt min son säger han och tittar ut på vägen där bilarna svischar förbi utan att stanna.

    Det var fasen vilken lågkonjunktur som vi fick.

    Någon som ser parallellen?
    Jo, men det låter mest som om SEOföretaget har gjort 2 stora misstag.

    1. De har valt fel ord, ord som iofs drar trafik, men inte konverterande trafik.
    2. De har inte optimerat "mallarna" så att alla sidor i shoppen "automatiskt" optimeras och därmed blir optimerade på "rätt ord"

  15. #15
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    När det gäller e-butiker så är det fortfarande så att många leverantörer leverera butiker som är lätta att administrera men som suger när det gäller SEO. Varje produkt måste ju kunna få sin egen titeltagg, en sökmotorvänlig URL och en bra intern länkstruktur utan frames. Ryktes väga har jag hört att det kommer en SEO shop inom kort,, jag återkommer när jag vet mer om det ;o)

  16. #16
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 047
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  17. #17
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Jag anser att sökmotoroptimering är en del i ett mycket större paket. Hur drar man RÄTT besökare till webbplatsen? Hur skall de olika typerna av besökare gå från att vara besökare till kunder enligt webbplatsens mål. Hur du följer upp hela utfallet med rätt verktyg. Att bara dra besökare via SEO är naturligtvis en del i modellen, men här är rätt besökare viktigare än många besökare. Jag tror att det om 3 år inte kommer att finnas SEO-företag i den bemärkelsen att de bara håller på med SEO, utan hela webb-flödet!

    Jag har exempel på jobb vi gjort där "kollegor" offererat SEO och vi har sagt att ni bör börja med webbplatsen för du kan inte utföra bra on-page-optimering just nu. När vi var de enda som poängterade detta blev kunden lite konfunderad och undrade varför de andra inte sa så... Ja undra varför? Jo, de lever bara av SEO och vill därför bara ha in kunder...

  18. #18
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej Anders T. Länge sedan sist.

    Jag håller med dig till viss del. Självklart ska man börja med webbplatsen, och se till att man får ett publiceringsverktyg som är skalbart, flexibelt och som lämnar öppet för en väl genomtänkt strategi för synlighet hos sökmotorerna. Helst av allt ska systemet från början vara utformat så att on-page SEO kan fokuseras på innehåll snarare än kodning, om ni förstår vad jag menar.

    Men att företagen som specialiserar sig på SEO skulle försvinna inom tre år tror jag inte alls på. Om något, tror jag att dessa företag kommer att styras in mer och mer på olika former av länkattraktion. Det ser vi till viss del redan idag. Och jag menar inte "bara" olika former av automatiserat länkbygge, utan även andra, mer kreativa former av länkbeten osv. Det är ju dessutom i dessa tjänster som det finns riktigt bra marginaler. Att göra on-page SEO ger inte alls samma lönsamhet.

    Sedan får man inte glömma att i många fall är "SEO-köparens" affärsmodell uppbyggd på just trafik, och inte konvertering i form av köp eller liknande. Utan man lever på att ha mycket trafik, så att man kan ta bra betalt för sina annonser.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 527
    Håller med Bernt där att SEO-företagen knappast kommer försvinna i sin nuvarande form.
    De som snarare kommer hända är att vi får fler varianter och specialiseringar förutom det traditionella som finns nu.
    Vi skall inte glömma att det finns runt en halv miljon företag i Sverige. Allt från den ensamma lantbrukaren som vill öppna upp en liten gårdsbutik och driva på fritiden till storföretag som Volvo.
    Företag som har olika behov av tjänster och naturligtvis olika budgeter för sin marknadsföring.
    För den förstnämnda kan det räcka med lite on page samt något blogginlägg för att ge ett vettigt utfall.

    Att då i det perspektivet tro att seo-branschen kommer förändras mot ett håll är inte realistiskt.
    Sedan är det som Bernt säger en del företag lever på att få trafik för sina annonser. Där i många fall räknas bara placeringarna i serpen, vilket också används som ett säljargument för de företagen mot deras tilltänkta kunder.

  20. #20
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Nej, man ska inte generalisera, eller teoretisera, i onödan. Jag kan ju tycka vad jag vill. Verkligheten kommer att bestå av alla möjliga sorters SEO-företag med olika blandkompetenser. Det kommer givetvis att finnas utrymme för de allra mest tekniskt specialiserade med.

    Visst behövs SEO-företag.

  21. #21
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 047
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det blir säkert som med andra typer av IT-tjänster att olika typer av leverantörer finns för kunder som efterfrågar olika saker.

    En viktig trend när det kommer till Professional Services / Seniorkonsulting är att kunna ge kompetens som betalar sig i kärnan till problemet. D.v.s. uppnå trafik som är lönsam. Där kan många olika kompetenser behöva arbeta tillsammans:

    1) Att få en stock RSS.
    2) Att få RSS-stocken aktiva.
    3) Att ranka sajten på viktiga sökord.
    4) Att få RSS läsare respektive besökare från sökmotor att konvertera.
    5) Att skapa verksamhetsrutiner för att naturliga och spontana länkar ska komma i jämn takt.
    6) Arbeta mot andra kanaler för trafik: Adwords, Adsense, Affility-nätverk, Sociala medier, forum, andra bloggar m.m.

  23. #23
    eastcupids avatar
    eastcupid eastcupid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    9
    Jag tror med bestämdhet att SEO företag behövs, men jag tror också att de som köper in deras tjänster måste höja sin kunskapsnivå så att de blir medvetna om vad de köper, vilka krav de kan ställa och vilka resultat som är rimliga att förvänta sig.

    Om man inte har koll på läget när man lämnar in sin bil på verkstad kan man bli fintad precis som det har förekommit fall i media där företag känt sig lurade av sin SEO leverantör.
    Men vad kan man ställa för krav på SEO företag, vi som är lite mer oerfarna vet inte riktigt vad allt de pratar om betyder, en lista på nyttiga saker att änka på vore jättetacksamt, det kanske finns en sån tråd redan, länka mig dit e ni snälla ;-)
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2008-01-31 klockan 09:24.

  24. #24
    martinedens avatar
    martineden martineden är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    http://edenstrom.wordpress.com
    Inlägg
    5
    Ge mig det SEO/SEM företag som kan "lägga på" friendly URL:s för gamla CMS-versioner av EPiServer, Polopoly och alla hemmaknack. Eller det SEO/SEM företag som motiverar marknads- och informationsavdelningar att skriva/blogga mer. Eller som kan korrigera rubriksättningar baserat på gedigen kunskap om företagets sektor/bransch.

    Då snackar vi om riktigt ett användbart SEO/SEM gäng

  25. #25
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av martineden
    Ge mig det SEO/SEM företag som kan "lägga på" friendly URL:s för gamla CMS-versioner av EPiServer, Polopoly och alla hemmaknack. Eller det SEO/SEM företag som motiverar marknads- och informationsavdelningar att skriva/blogga mer. Eller som kan korrigera rubriksättningar baserat på gedigen kunskap om företagets sektor/bransch.

    Då snackar vi om riktigt ett användbart SEO/SEM gäng
    Var på en session på SES i London -06 där en av de stora tidningarna tillsammans med deras SEO-konsult gick igenom det jobb de hade gjort tillsammans. Och det inkluderade bland annat att entuasmiera medarbetarna på tidningen att börja tänka SEO, inte bara skribenterna, utan hela tidningen.

    Det var en intressant session.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Engelska delen av mitt företag sålt
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 00:43
  2. 301 redirect-läge?
    Av Jan Sandahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:38
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 14:45
  4. SEO företag spionerar när jag surfar?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 21:18