SWEDMA startade i höstas upp en grupp inom sökmarknadsföring. Vårt fokus har varit att ta fram etiska regler för branschen så att alla som sitter som köpare ska kunna känna sig trygg med sin leverantör. Den starkaste fördelen med att anta etiska regler för sponsrade länkar är alltså att det skapar transparens för slutkunderna. Snart presenteras även ett rekommenderat köpeavtal mellan annonsörer och konsulter. I gruppen pågår nu även arbetet med etiska regler för sökmotoroptimering samt med att skapa ett rekommenderat köpeavtal mellan annonsörer och konsulter.
Anmäla överträdelser
I arbetet med detta vill vi nu också informera om att det går att anmäla de som missköter sig inom området och bryter mot reglerna. Det gör du till SWEDMAs etiska nämnd, DM-nämnden, (www.dm-namnden.org) som bland annat granskar anmälda brott mot de etiska reglerna för sökordsmarknadsföring. De etiska reglerna finns att ladda ner på www.swedma.se
Din anmälan gör du via direktmail till [email protected].
I din anmälan behöver vi veta följande:
- Namn på företaget som drabbats
- Beskrivning av vad som hänt
- Vem som gjort överträdelsen.
- Dina kontaktuppgifter
(vi behöver ha fullständigt info om anmälaren, men inga sådana uppgifter kommer att publiceras)
Kort om arbetet
Sponsrade länkar i sökmotorer utgör en allt viktigare annonseringskanal för Sveriges marknadsförare. Samtidigt finns i dag ett behov av ökad kunskap och klarhet i den kommersiella upphandlingen av sponsrade länkar. Det viktigaste i arbetet har varit att skapa transparens och ett tydligt informationskrav på konsulter inom sponsrade länkar vad gäller att redovisa hur annonsörernas investeringar har fördelats. SWEDMA utvecklar och förvaltar de etiska reglerna för direktmarknadsföring och där ingår även regler för sökmarknadsföring/sponsrade länkar.
Har du några frågor är du välkommen att kontakta SWEDMA på tel 08-534 802 60 / www.swedma.se / [email protected]