Hej,
Jag har gjort en del ändringar på vissa produktsidor på {modererat}
och jag undrar om någon vet hur lång tid det tar innan det slår igenom på google, när kan man förvänta sig att eventuellt stiga i träffresultatet (om man nu har gjort det bra)?
Hej,
Jag har gjort en del ändringar på vissa produktsidor på {modererat}
och jag undrar om någon vet hur lång tid det tar innan det slår igenom på google, när kan man förvänta sig att eventuellt stiga i träffresultatet (om man nu har gjort det bra)?
Senast redigerat av Urban G den 2010-08-03 klockan 15:02. Anledning: Regel 1
Tiden före en förändring i Google slår igenom kan vara allt från 10-15 minuter och uppåt. Finns egentligen ingen övre tidsgräns så det kan ta månader. Lite beroende på hur ofta man normalt uppdaterar webbplatsen, om man följer upp en uppdatering med interna, externa länkar osv.
Du kan göra en liten kontroll själv genom att använda Googles utökade sökningar. Det som dyker upp till vänster efter en sökning. Där finns lite olika alternativ; som senaste dygnet etc.
Tack urban, du verkar ha lite koll. Vet du om man får typ 80 poäng på http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/ är det en bra grund för att hamna högt på google? vad behöver man göra mer efter det?
Då kan man förslagsvis ordna till de där 20 poängen som fattas också.
Notera bara att det är ett standardiserat verktyg så ta det med en nypa salt. Men det är som jag sett det bästa standardverktyg på svenska marknaden. Nivån ovanför att kontrollera blir nog att göra det manuellt.
Börja med att fokusera på att du har
1. Ett bra och relevant innehåll för de sökord/sökfraser du önskar ranka högt på.
2. Se sedan över interna länkar på din webbplats och gör detta på ett bra sätt
3. Fixa externa länkar till din webbplats med hög relevans.
4. Ja de är en början, sedan är de bara att jobba på.
Kan dock dröja ett tag innan de får genomslag, så man måste ha tålamod.
Lycka till!
//tuben
Sökmotoroptimering
Tack tuben, kollar på dina 3 steg och nummer 1 är jag rätt säker på att jag har koll på, nummer 3 håller jag på med b nu :-), men nummer 2, vad skulle du säga med ett par korta meningar vad som behövs göras?
Förutom en klar och tydlig meny byggd på ett sätt som kan indexerad effektivt (läs <ul><li> lista eller liknande) förespråkar vi interna och externa länkar i din brödtext. Detta för att förtydliga för besökare och sökmotorerna vad de respektive undersidorna behandlar.
Tänka att du på några sidor marknadsför några av dina andra undersidor. Vet inte om de blev så tydligt?
Sökmotoroptimering
Jag fortsätter tråden, för jag blir inte riktigt klok på detta. Jag har gjort en ändring på en av mina sidor och i googles träfflista står det nu på 6-9:e plats (tror jag) "Liniment Percutane - 2-pack - Liniment med tistelolja .." detta har jag ändrat och vad jag kan se så besökte googles robot mig för drygt 2 timmar sedan. Men det står fortfarande samma....borde stå nåt annat nu?
Va? Har dom hittat ditt nya innehåll för två timmar sedan utan att uppdatera cache?Ursprungligen postat av Patrik1972
Skämt åsido, du får nog har en smula tålamod! Om det tar 10-dagar för Google att uppdatera det sökbara innehållet så är det gott om tid att jobba lite med internlänkning samt skaffa externa länkar.
Har du inga inkommande länkar med lämplig länktext så kan du få svårt att förbättra dina positioner i svarslistan. Som du säkert vet så lägger Google stor vikt vid länkar när det gäller att bestämma en webbplats styrka på de naturliga nyckelorden. En stark webbplats har många inkommande länkar, det är ett tydligt tecken på populäritet. En populär webbplats kan nå fina resultat och populäritet kan man skapa. Gör din sida populär med bra innehåll och inkommande länkar så kommer resultatenLycka till!
mvh Anders
Jag väcker tråden då min fråga är snarlik.
Jag är på plats 5 i Googles resultatlista på ett visst sökord, det tog 8 månader att komma till denna plats. Webbsidan är en artikelsida i detta format: www.webbsida.se/sökord. Nu måste jag uppdatera artikeln då innehållet är out of date. Jag kommer alltså ta bort gammal text och lägga till nyskriven relevant text inom samma ämne. Ändringarna kommer att omfatta ca 25% av brödtexten och bilderna.
Min fråga är vilken inverkan denna förändring kan ha på min plats i söklistan. Jag är rädd för att den stora förändringen av innehållet i artikel kommer ha negativ påverkan. Worst case scenario är att sidan tappar många platser i söklistan och att det nya innehållet gör att sidan måste omindexeras från början, dvs 8 bortkastade månader. Detta är dock bara ett antagande då jag är ny inom SEO.
Någon som vet bättre än jag? Hur kan man agera för att behålla sin plats i söklistan trots delvis nytt och förändrat innehåll?
Mvh Tobias
Bra fråga. Jag har haft samma fundering. Har ett par artiklar, som rankar relativt högt på Google, som jag vill skriva om. Men jag vill absolut inte att de skall tappa mark...och falla neråt. Jag kör på Fredriks svar och gör de förändringar, som jag vill o chansar.
Om man pingar inlägget, samt får nya inlänkar, borde det väl inte vara någon fara att man tappar o faller neråt i sökresultaten?
Jag tänkte även fetmarkera och "snedställa" sökorden i den nya utökade artikeltexten...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)