Ursprungligen postat av
zooloo
En liten detalj som kan vara underskattat är kritik. Spammiga bloggkommentarer är nästan alltid en positiv rekommendation till en viss webbplats. Det kan säkert vara mer effektivt att med en frågeställning eller ett visst mått av negativ kritik länka till målet. Sökmotorer är så barnsligt naiva och har ingen aning om ifall syftet med länken är positiv eller negativ. Exempel:
Jag vill att min länk ska verka naturlig, klara granskning samt länka på "dubbfria vinterdäck" till en kundsida. Att kommentera i en blogg som handlar om dubbat vs odubbade vinterdäck kan göras med stor framgång när man inte är uppenbart partisk. Kommentaren kan utformas: "För oss {Stockholmare|nollåttor|som bor på Söder} är valet svårare då vi kan bli bötfällda på Hornsgatan då det råder dubbdäcksförbud där. Jag har kollat på *"odubbade däck" här men de verkar lite dyra och så vet jag inte om odubbat är trafiksäkert ..max 900:-/däck annars blir det cykelsemester i år igen :-\"
* "länk med länktexten dubbfria vinterdäck"
Det är ett litet trick som kan få moderatorn att godkänna kommentaren med länken då den är naturlig och inte föreslår en viss tjänst eller produkt på ett uppenbart sätt. Jag ni förstår säkert vad jag menar. Allt handlar om att inlägget ska godkännas och att länken ska bli permanent.
mvh Anders