Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 43

Fråga angående serp och länkbygge

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Hej,

    För cirkus två månader sedan köpte jag en domän som jag tänkte optimera mot ett sökord. Jag har nu byggt länkar ett bra tag, eller det är väl främst nu senaste veckan då jag förstod hur man skulle göra som jag har byggt förhoppningsvis bra länkar.

    I sökresultatet hos Google ligger jag nu på position #2 första sidan. Intog denna position för kanske 3 dagar sedan och där har jag nu legat sen dess. Det är en nisse som ligger ovanför mig med knappt några backlinks alls. Dagligen försöker jag bygga länkar och kommer förmodligen fortsätta i denna takt till jag når första plats.

    Nu till min fråga angående min text. Varför tror ni det är så att han lyckas ligga före min sida som är sämre optimerad än min och har knappt några backlinks? Hans domän är från 2010, kanske beror på det? Nu har jag i och för sig rest från plats 10 i Google till plats 2 på en vecka så jag kanske bara borde chilla och vänta tills jag är etta för det kommer troligen ske snart eller? Vad vet jag..

    Om ni har några tips, svar till mina frågor eller annat som berör ämnet så får ni gärna lämna en kommentar.

    Ha det!

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Skicka PM om du vill, så skall jag kika på vad det kan vara.

    Jag tycker du skall vara glad för de positioner du redan tagit.

    Här kommer några tips vad det kan vara som gör att han hamnar före dig.

    Det kan bero på flera saker:

    - Han har en äldre och mera förtroendeingivande sajt, enligt Google.
    - Han har bättre och mera kontent på sin sajt.
    - Han har skapat en kraftfull 301 till sin sajt, som ger kraft..
    - Han ger besökarna vad de vill ha och har gjort så under lång tid, det gillar Google.
    - Han har mera kvalité på sin sajt, vad gäller bilder, videos och kontent.
    - Han har kanske någon väldigt kraftfull länk, som pekar mot hans sajt.

    Detta är några av alla de faktorer det kan bero på.

    I min mening har du tagit en bra position relativt snabbt.
    Du har även rört dig upp snabbt genom förstasidans positioner.

    Ta det lugnt.
    Skapa fler länkar och skapa mera kvalitativt Kontent, så skall du se att du har chans på första platsen.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Pm gärna din sida så ska ja också ta en titt
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  4. #4
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack så mycket för tipsen! Jag har tagit en titt på min sida och hittade ett par saker jag är osäker om jag gjort rätt.

    På sidan finns det en överrubrik, alltså själva sökordet. Den är h1-taggad och det är jag ganska säker på att den ska vara. Sedan så finns det en titel kan man säga för själva texten, t.ex "En kruka av keramik", den är h2-taggad.

    Sedan har jag underrubriker i texten som är omslutna av h3-taggar. Det är här jag är osäker, är det optimalt att ha 8 stycken h3-taggar? Någon bättre tag att köra på när det kommer till underrubriker?

    Tacksam för svar!

  5. #5
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    H2/H3 är inte jätte viktigt. Men om inte texten är lång så kan du köra under under rubrikar som strong bara. Men Precis som i ett word dokument

    h1 = Huvud
    --- h2 = Under h1
    ------- H3 = Under h2 ovan
    ------- H3 = Under h2 ovan
    --- h2
    ------- H3 = Under h2 ovan

    osv om du förstår vad jag menar

  6. #6
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Kommer nog köra vidare på mina h3-taggar trots allt då efter som det är cirka 120 ord i varje paragraf.

    Tack för svar.

  7. #7
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tänkte jag kunde ställa en ny fråga när jag ändå har en tråd uppe.

    Jag har under en tid byggt länkar genom bloggar, länk/artikelkataloger. Hörde att bloggkommentarer är inte så effektiva då alla bloggar hos blogg.se ligger under samma IP och ger därför knapp styrka. Någon som har något annat bra och hyfsat enkelt tips?

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    skapa sattelit sidor om ditt ämne och gör sedan länkar till dem i sin tur. Skrev ett inlägg om n.nu ex: http://www.mejo.se/skapa-gratis-sate...evanta-lankar/

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    De två viktigaste fakotrerna här är åldern på din sida och åldern på inlänkarna. Det är fullt möjligt att du med tiden tar #1 utan att göra någonting mer, men varför sluta och göra det enkelt för honom att gå om dig om söktermen är av betydelse?

    Edit: Så länge inte din sidoptimering är galet fel (vilket den säkert inte är), så kommer du bara behöva fler relevanta länkar. Gärna så starka som möjligt och det kan du fixa genom att länka till dem. Likt det Fredrik Johansson föreslår. Tids nog så löser sig problemet
    Senast redigerat av Fredrik Eriksson den 2011-09-21 klockan 19:06.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Han registrerade sin för ett och ett halvt år sedan. Min reggades detta året i juli. Kanske beror på det, ja. Får fortsätta bygga länkar genom bloggar och sådant. En liten fråga. Låt oss säga att jag redan har en artikel hos en artikelkatalog som har länkar till min sida. Kan jag lägga upp en ny artikel i den artikelkatalogen och länka till min sida - kommer dessa nya länkar ge någon styrka nu när det redan finns flera länkar i samma artikelkatalog/url? Lite luddigt förklarat kanske, säg till om ni inte förstår.

    Tack för era svar!
    Senast redigerat av Johnz den 2011-09-21 klockan 19:45.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vi kan väl säga så här, det är vanligt att nya domäner inte får en stabil placering den första tiden. Hur din domän rankar efter 2 månader betyder antagligen ingenting.... Om det är som du säger, att du har en bättre sida och bättre länkar så lär du stabilisera dig över killen som i dagsläget leder. Men de första månaderna så är det inte alls någon garanti. Du ligger nog i en "trial period" hos sökmotorn. Jag har faktiskt sett en massa sidor ranka bra, men inte bäst, på starka sökord med nya hemsidor. Bara fortsätt jobba som du gör, när domänen får lite ålder kommer du garanterat att ranka över honom om det du säger är sant.

    Din sista fråga har ett enkelt svar, Ja. Den kommer att ranka bättre med fler artiklar även om det är från samma domän. Men Nej, den kommer inte att ranka lika bra som om du hade haft dina artiklar utspridda över multipla domäner. Försök satsa på en bra spridning på dina inlänkar. Låt oss säga att du har unlimited access till 2 starka domäner. Om du har 10 artiklar så är det bättre att lägga den 10:e på din sekundära domän om du redan har dina andra 9 på din primära domän.
    Fler länkar är bra, fler artiklar är bra, men det spelar även roll med en bra spridning på dom. Hoppas det hjälper din tankegång. Lycka till !

  12. #12
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack så mycket för ditt svar men jag hänger inte riktigt med. Menar du att det är bra att skriva flera artiklar med länkar till min sida och lägga upp artiklarna på en och samma artikelkatalog, exempelvis kwm? Det känns som det borde vara negativt att ha flera artiklar på en och samma artikelkatalog som länkar till en och samma sida?

    Låt oss säga jag lägger till en till artikel till en katalog jag redan skrivit en artikel för min sida jag vill ranka bra för, kommer den första artikelns länk tappa värde?

    Borde man dra nytta av engelska artikelkataloger för svenska sidor? Känns inte särskilt relevant lägga upp svenska artiklar/engelska artiklar som länkar till svenska hemsidor hos engelska artikelkataloger. Fast jag har hört även att en länk är en länk och det har ingen betydelse vare sig den är relevant eller ej.
    Senast redigerat av Johnz den 2011-09-22 klockan 06:55.

  13. #13
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Att ha inlänkar från en och samma artikelkatalog med olika artiklar är inte fel. Men att sprida ut dom till olika artikelkataloger är alltid bra (med nyskrivet material). Om du nu skulle ha en till hemsida (sekundär domän) så kan det vara bra att länka till den då också i och med att man antagligen länkar från den sekundära till den primära, Det ger mer länkkraft och till slut en stabil inlänkning om jag förstått allt rätt hehe.

    Borde man dra nytta av engelska artikelkataloger för svenska sidor? Känns inte särskilt relevant lägga upp svenska artiklar/engelska artiklar som länkar till svenska hemsidor hos engelska artikelkataloger. Fast jag har hört även att en länk är en länk och det har ingen betydelse vare sig den är relevant eller ej.
    jag har aldrig testat detta. Men jag kan bara anta att en engelsk artikelkatalog lär nog inte godkänna en artikel som är skriven på svenska. I så fall skulle du ju kunna skriva på engelska, Men tror nog också att när dom granskar din artikel lär dom granska dina länkar också. Och om du inte har olika språk på hemsidan kan det bli svårt tror jag.
    Senast redigerat av Micke den 2011-09-22 klockan 08:39. Anledning: rättade lite

  14. #14
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag läste en tråd där en person listade engelska kataloger där han hade fått svenska artiklar godkända. Det jag undrade var om engelska sidor som länkar till min domän är bra eller dåligt. Och det här med en sekundär domän har jag hört ska ge dåligt resultat om man är på en shared host vilket jag är, Loopia.

  15. #15
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Du missuppfattade nog lite vad jag menade med "sekundär domän". Ska försöka förklara bättre.
    Om du har två hemsidor som kan länka till din sida, låt oss säga att båda har ungefär samma styrka, så är det bättre att dela upp så att du får länkar från båda två.
    Men om du bara har tillgång till den ena, så är det bättre med 2 artiklar med 2 länkar från den ena sidan än att bara ha en artikel och en länk.

    Relevans är bra, men inte ett måste. Jag fick en länk från FN när vi hjälpte dom med ett jobb, jag kan inte direkt säga att den var relevant, men den var oerhört stark ändå.

  16. #16
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    I detta fallet skulle dessa två hemsidor kunna motsvara två artikelkataloger som jag kan skicka in artiklar till? Men kan man säga att om först lägger in en artikel i Artikelkatalog1 och sedan en i Artikelkatalog2, sedan bestämmer jag mig för att lägga ytterligare en artikel i Artikelkatalog1 och Artikelkatalog2, då har värdet stigit i den totala länkkraften från sidorna? Från att jag hade en artikel i två stycken kataloger, då var länkvärdet lika med 2 säger vi. När jag la in två till artiklar i vardera katalog så steg den totala länkkraften till värdet 4? Kanske inte går att räkna egentligen i siffror men om man ska bena ut det hela och få en nybörjare som mig att förstå så blir det nog enklast så!

    Tack för svar.

  17. #17
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Helt korrekt. Fast det totala värdet blir inte riktigt 4, eftersom kraften sjunker lite ju fler länkar du har från samma sida.

  18. #18
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Kanske tre då, sjunker med hälften, känns rimligt. Men det kan aldrig bli negativt, alltså 1,5? Behöver kanske inte dundra på med 10 artiklar i samma katalog i och för sig.

    Jag kollade lite på vad för länkar konkurrenten har och jag hittar två konstiga domäner han äger. På dessa hemsidor visas massa inlägg, bland annat en länk vardera till den sidan jag konkurrerar mot. Är det satellitsidor eller? Nån bra taktik att köra här? Jag äger en domän som är från cirka 2003 och har en page rank på 4 med den men den sitter på samma shared host som min domän jag vill ranka för. Kan jag göra något vettigt med den i detta sammanhanget kanske?

    Såg nyligen ett klipp med Matt Cutts där han säger i princip att så länge sidorna har något att göra med varandra så är det okej att länka mellan sidorna. Den domänen jag har med pr 4 och en bra ålder används inte till något annat än en liten skitportfolio för tillfället så kanske är det okej att länka sidorna? Kanske är jag helt ute och cyklar. Blir bara lite konfunderad eftersom jag hittat olika information om internlänkning på olika ställen. Om någon har ett klokt svar får ni gärna dela med er.
    Senast redigerat av Johnz den 2011-09-22 klockan 20:38.

  19. #19
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Skaffa sig mer än två länkar från en och samma sajt - värt eller inte?

  20. #20
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Varför inte, men länka till två olika sidor. Dvs 1 till första sidan och en till en undersida. Prioritera dock hellre fler unika än att skaffa en till på en sida du redan har länk om du gör byten 1:1 exempelvis ;D

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det kan även vara så att din konkurrent har fler länkar än vad som syns ... det går att "gömma länkar", men som ändå ger ifrån sig lite "juice"

  22. #22
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack för svar, men drog om han för ett par dagar sedan. Är det blackhat eller? Gömma länkar alltså.

  23. #23
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Blackhat? Greyhat? Whitehat?

    Spelar det någon roll?

  24. #24
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Vad är din poäng? Och ja, för mig spelar det en viss roll.
    Senast redigerat av Johnz den 2011-09-30 klockan 23:08.

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok .. skippa länkbygget .. annars är du inte bättre än "blackhat"-seo killarna/tjejjerna ...

    Antingen är du ren (white) eller så är du dirty (svart) ...

    Att bygga länkar är inte fel, och genom egna länknätverk så kan man gömma sina länkar. Är det "blackhat"? är det skillnad mot "andra länkar"?

  26. #26
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Förlåt att jag inte är lika välbildad i ämnet som dig själv. Lite tråkigt att du uttrycker dig som du gör men skitsamma för min del. Jag har inte en susning vad gömma länkar innebär och det var egentligen det jag undrade vad det innebar. Jag vet vad blackhat och whitehat är. Bygga länkar manuellt tycker inte jag har någonting som helst att göra med blackhat att göra men det kanske bara är en egen teori jag fått.

    Intrycket jag fick av att gömma länkar var att man helt enkelt gömmer länkar på sidor med hjälp av att man sätter en färg på en länk som smälter in i bakgrunden. Sen om det är rätt eller fel har jag inte en susning om men det var anledningen till att jag frågade här - i min frågetråd. Jisses.

    Sen är det fullt möjligt att jag också misstolkar det du skriver, exempel dina tre punkter som om du sätter efter varje mening - jag vet inte. Jag är bara en fågel utan fullvuxna vingar som vill lära mig flyga. Poetiskt.

    Nåväl. Här ska inte skippas nåt länkbygge, det jag livnär mig på, tja, i en virtuell skala i alla fall.
    Senast redigerat av Johnz den 2011-10-01 klockan 01:58.

  27. #27
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Att "gömma länkar" menar jag inte att "gömma dem med kod" på en sida. Det du gör är att du inte låter siterna i ditt länknätverk bli indexerade av sökmotorer och på det viset "gömmer" du dessa siter, utan att förlora kraften ifrån dem, ingen kan exakt se hur många länkar du får till vissa webbplatser.

    Har ingenting med "blackhat" att göra ... de flesta seo-företag, seo-konsuter HAR egna nätverk av siter, inom en mängd olika nischer ... det är så de med lätthet kan bygga länkar åt sina kunder.

  28. #28
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Nu hoppar jag också in och ställer en enkel fråga till dig Patrik, Menar du "no-follow"? Om inte så fattar jag inte heller hehe.

    /Micke

  29. #29
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man inte vill att någon skall hitta sajterna men länkar därifrån kan meta noindex, follow användas. Sidan indexeras inte men länkarna följs. Brukar finnas som standard i Wordpress för kategorier, arkiv etc när man installerat ett SEO-plugin.

  30. #30
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Så, Meta index, follow är tvärtom då förstår jag?

    Men grymt bra tips Urban, Ska garanterat tänka på det i framtiden. Kan kanske vara en fördel att ha detta i satellitsajter som man senare planerar att lägga en 301 redirect på

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förvirrad angående sida som toppar SERP
    Av poneks01 i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 16:07
  2. Feeder-sites och SERP
    Av justlyon i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:45
  3. Fråga angående värdet på en inlänk.
    Av Niklas Aronsson i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 01:50
  4. Fråga angående bilder på blogg
    Av Zenmuron i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 10:38
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:06