Citat från en tråd på Flashback som blev lite väl off topic där, jag själv är mycket skeptisk till dessa teorier som mer eller mindre presenteras som sanningar. Men är inte den som är den, hör gärna fler åsikter och teorier om dessa frågor. Finns det överhuvudtaget några tester eller annat som pekar åt något håll, eller är detta i så fall rena spekulationer?
Påståenden/spekuleringar:
* "Klicka på bilder - Då klättrar dom högre" (hos Google)
* "Givetvis måste använda sig Google av klick som en av variablerna för att värdera "värdet" av en länk.
De kollar antagligen om du klickar på en länk. Om du sedan återvänder till samma sökning för att sedan klicka på en annan länk än den första så kommer den första länken att ses som lite mindre "värd" för just det sökordet. Och antagligen det motsatta om man stannar på sidan och sidan har t.ex. Google Analytics eller andra Google-produkter integrerade.
Varför skulle Google inte använda sig av den här tekniken? De måste vara totalt dumma i huvudet om de spårar allt förutom klickningar"
* "Om jag söker på något, och klickar på sökresultatet, så tolkar självklart Google det som att dom presenterat "rätt" sida, och det ger bättre placering.
Ju fler sida en besökare har, desto högre hamnar den, besökarna hamnar ju där genom klick. (den där SEO sidan tolkade jag som ett företag som vill sälja "inlänkar" som det viktigaste, oavsett om dom klickar på dom eller inte, been there...done that...)"
(Sidan ifråga jag länkade till var Bineros blogg om SEO)